Epifaniczny tom 1 – rozdział 4 – str. 144
Niższe pierwszorzędne Łaski Boskiego Charakteru
Domyślamy się zatem, że nie posiada On odpowiednich gałęzi organów do działania tych uczuć. Nie posiada też On małżonka w naszym rozumieniu tego słowa. Szczegóły na ten temat pozostawiamy na później.
Obecnie omówimy krótko samolubne niższe pierwszorzędne łaski Jehowy. Pierwszą z nich jest samoocena, która to zaleta działa u Niego poprzez używanie odpowiedniej oceny dla Samego Siebie. Pismo Święte uczy, że Bóg posiada zaletę samooceny, co w sposób oczywisty wynika z wersetów, w których opisuje On Swą osobę, przymioty istoty i charakteru, Swe słowo i Swe dzieła. W rozdziałach na temat Jego przymiotów istoty i charakteru przytoczyliśmy liczne wersety dowodzące, że Bóg widzi Swą istotę i charakter tak, jak je opisaliśmy – używa zatem samooceny. To co mówi o Swym słowie i planie oraz Swych dziełach, potwierdza to samo. Psalm 119 zawiera wiele tekstów, które wysławiają słowo Boga. Psalm 103, Obj. 15:3,4 i wiele innych wersetów sławią Boskie dzieła. Dowodzą one, iż używa On samooceny w odniesieniu do Swego słowa, planu i dzieł. Jego samoocena składa się z trzech zalet – zaufania do Siebie, zadowolenia z Siebie i szacunku do Siebie. Dzięki zaufaniu do Siebie wie, że wszystkiemu potrafi sprostać zgodnie ze Swą istotą, charakterem, planem i dziełami. Nigdy ani przez chwilę w żadnej okoliczności nie odczuwa braku zaufania do Siebie, dobrze wiedząc, że jest w stanie sprostać każdej sytuacji, okoliczności, wymaganiu czy zadaniu. Dzięki zadowoleniu z Siebie wie, że jest „doskonały i zupełny, któremu niczego nie brakuje”. Nigdy nie czyni Sobie wymówek. Nie ma Sobie nic do zarzucenia. Nigdy nie znajduje najmniejszej usterki w Swej istocie, planach czy czynach, ponieważ wie, że nie ma w Nim żadnego braku i że pod każdym względem jest absolutnie i niezmiennie doskonały. Dzięki szacunkowi do Siebie widzi On Siebie jako godnego Swej własnej oceny. Widzi, że Jego każda zaleta jest godna uznania, każda myśl wartościowa, każde słowo godne polecenia, a każdy czyn odpowiednio wysoko przez