Epifaniczny tom 1 – rozdział 8 – str. 502

Pogańskie fałszywe poglądy na temat Boga

zachował Swą bogatą naturę i dodał do niej tyle dodatkowych wartości, ile warte jest doskonałe człowieczeństwo. Czy wiersz ten sugeruje taką myśl?

      Żyd.2:9,11,16,17 obala doktrynę trójcy. Doktryna ta uczy bowiem, że jako Bóg pozostawał On wyższy od aniołów i że gdy dodatkowo przyjął naturę ludzką, w dalszym ciągu był wyższy od aniołów, pozostając Wszechmogącym Bogiem. By stać się nieco mniejszym od aniołów, tj. doskonałym człowiekiem, jakim był Adam (w.7,8), musiał zrezygnować z natury, która była wyższa od ich natury (Żyd.2:16), co byłoby niemożliwe, gdyby był On Wszechmogącym Bogiem. Kontrast z Jana 1:1,2 pokazuje, że w Swym przedludzkim stanie nie był On Wszechmogącym Bogiem, czego dowodzi dosłowne tłumaczenie: „Na początku [a zatem nie od wieczności] było Słowo; a Słowo było u Boga [Najwyższej Istoty, na co wskazuje obecność przed tym rzeczownikiem przedimka określonego nieznanego w języku polskim – przypis tł.]; a Słowo było Bogiem [w tym przypadku przed słowem Bóg występuje przedimek nieokreślony wskazujący na jakiegoś, jednego z wielu bogów – przypis tł.]. To było na początku u Boga [Najwyższej Istoty, ponieważ w tym przypadku słowo Bóg ponownie poprzedzone jest przedimkiem określonym wskazującym na tego jedynego Boga – przypis tł.]”. Jak można zauważyć, występuje tutaj silny kontrast między jednym z bogów, jakim był przedludzki Jezus, a tym jedynym Bogiem. To drugie oznacza Wszechmogącego Boga, to pierwsze istotę duchową niższą od Wszechmogącego Boga. Stanie się to jaśniejsze, jeśli będziemy pamiętać, że aniołowie – dobrzy i źli – są w Biblii około dwieście razy nazywani bogami, co między innymi można zauważyć w: Ps.97:7 por.Żyd.1:6, gdzie św. Paweł podaje natchniony komentarz na temat Ps.97:7; 1 Moj.3:5; 2 Moj.12:12; 15:11; 18:11; 5 Moj.7:25; 10:17; Joz.22:22; 1 Sam.28:13; Ps.95:3; 96:4; 97:9; 136:2; Dz.14:11; 1 Kor.8:5; 2 Kor.4:4. Dlatego Logos jako archanioł jest u Jana 1:1,2 nazwany Bogiem. Jednak już sam kontrast między jednym z bogów a tym jedynym Bogiem dowodzi, że Logos nie

poprzednia stronanastępna strona