Epifaniczny tom 3 – rozdział 1 – str. 41
Eliasz – typ i antytyp
czoła i potępienia autokracji za jej zło popełnione wobec hugenotów, szczególnie wobec ich przedstawicieli z Maluczkiego Stadka, z zapowiedzią zniszczenia jej z rąk stronników (psów). Ta krytyka nadeszła szczególnie, lecz nie wyłącznie, od członków Maluczkiego Stadka w Anglii, dokąd wielu hugenotów uciekło w poszukiwaniu schronienia, chociaż niektórzy znaleźli je także w Holandii, Szwajcarii, Niemczech, a nawet w Ameryce, gdzie członkowie antytypicznego Eliasza także przyłączali się do potępiania autokracji Francji wymierzonej w hugenotów. Chociaż autokracja przypisywała tę krytykę rzekomej osobistej nienawiści (wrogu mój) antytypicznego Eliasza, w rzeczywistości była ona wynikiem niegodziwości autokracji wymierzonej w Pana (w. 21). Antytypiczny Eliasz zapowiedział także obalenie każdego systemu politycznego mającego posmak autokracji (potomstwo), ze wszystkimi fałszywymi nauczycielami, którzy plugawili jego władzę (ścianę, mur [polski Nowy Przekład niepoprawnie tłumaczy stosowny fragment w. 21 jako „wytracę u Achaba męskie potomstwo”, który w Biblii angielskiej tłumaczony jest następująco: „wytracę u Achaba tego, który obsikuje mur” – przypis tł.]), bez względu na to, czy są oni mniej czy bardziej ograniczeni (nie wolni), czy wolni (wolnych), sprowadzając takie systemy do stanu zniszczonych, nikczemnych królestw z przeszłości, co jest wyrazem Boskiego gniewu przeciwko autokracji (w. 22). Zapowiedział także zniszczenie rzymskiego kościoła (Izebel) z rąk stronników (psów; w. 23), gdy miał on głęboko tkwić we władzach unii kościoła i państwa (mury Jezreel, miejsce zamieszkania Achaba i Izebel). Stronnicy (psy) mieli zniszczyć zwolenników autokracji sprawujących rządy (w mieście), a anarchiści (ptaki) mieli ich zniszczyć, gdy już nie będzie ich władz rządowych (na polu; w. 24). Wersety 25, 26 typicznie opisują złe czyny autokracji. Krytyka autokracji we Francji przez antytypicznego Eliasza pobudziła ją do częściowej pokuty (w. 27), co przez zasady Boskiego Słowa sprawiło, że antytypiczny Eliasz dostrzegł ją, a na podstawie Biblii zrozumiał też, że pozostałości autokracji