Epifaniczny tom 3 – rozdział 1 – str. 59-65
poprzednia strona – następna strona
Eliasz – typ i antytyp
PYTANIA
(1) Jakie szczegóły na temat typu Eliasza obiecaliśmy braciom i co przy okazji rozważymy? Jakie typiczne znaczenie Eliasza podał nasz Pastor? Co jest zatem kluczem do zrozumienia typu Eliasza i gdzie powinniśmy szukać antytypu? Jakie są dwa najważniejsze elementy umożliwiające nam zrozumienie typu Eliasza i na co nam one pozwolą? Jakich wydarzeń dotyczy 1Król. 17:1-4 i co ona nam daje? Co i w jaki sposób podaje nam 1Król. 18:1? Co wskazuje na to, że wydarzenia z 1Król. 17:1-24 wypełniły się przed 1259 r.n.e.? Co jest kolejnym chronologicznym zarysem i do czego nas to doprowadza? Jakie typiczne wydarzenia wyznaczają kolejno lata 1829, 1874 i 1914?
(2) Co pokazują nasze dane chronologiczne i w jaki sposób różni się to od poglądów br. Olsona? Co stwierdza on na temat antytypu przemówienia Eliasza do Achaba, a jakie jest nasze zrozumienie? Kto jeszcze przedstawiał to samo twierdzenie na początku Wieku Ewangelii, już po śmierci Jezusa?
(3) Jakie wersety 1Król. 17 omówimy obecnie? W jaki sposób Pan wskazał klasie Eliasza, by w coraz większym stopniu przechodziła w stan izolacji? Od czego rozpoczęło się wielkie odstępstwo? Jakie błędy zaczęły cechować je około 100 r.n.e.? Gdzie można znaleźć pierwsze ślady dogmatu o nieśmiertelności duszy? Co zaczęto podważać nieco później? W jaki sposób doszło do powstania trynitarianizmu? Co otworzyło drogę do powstania dogmatu o wiecznych mękach? Jakie błędy zatryumfowały w kontrowersji Nestoriusza i Eutychesa? Jakie błędy święciły tryumf w latach 412-529? Co czynił Eliasz w każdej z tych kontrowersji i kto częściowo stał przy nim? Jaką rolę odegrały antytypiczne kruki? Kiedy zupełnie zaniknął arianizm i co na ten temat stwierdza br. Olson?
(4) Jakie jest znaczenie słowa Kerit i co to reprezentuje? Jakie jest znaczenie rzeki Jordan w tym kontekście?
(5) Co miało miejsce w czasie, gdy antytypiczne kruki karmiły antytypicznego Eliasza? – omów kolejno. Co było wynikiem tych kontrowersji? Co stało się z antytypicznym potokiem Kerit? W jakich okolicznościach została rozstrzygnięta ostatnia z tych kontrowersji? Co stało się zatem z nastaniem w roku 799 papieskiego tysiąclecia i jaki to ma związek z ustaleniem daty otrzymania przez Eliasza polecenia udania się do Sarepty?
(6) Jakie wersety zbadamy obecnie? Dzięki czemu będziemy w stanie prześledzić antytypy kolejnych wersetów tego rozdziału? W jakich latach trwało fałszywe papieskie tysiąclecie i co musiało je poprzedzić? Gdzie musiał przenieść się antytypiczny Eliasz i gdzie znajdujemy takie terytoria? Kim byli przywódcy stronnictwa wrogiego papieżowi, czemu się oni sprzeciwiali i przez kogo byli w tych sprawach popierani? Z kogo składało się zatem to stronnictwo i w jakim znaczeniu byli oni wdową? W jaki sposób i w kim Pan poprowadził klasę Eliasza do tego stronnictwa? Co ci dwaj bracia zrozumieli na synodzie w Akwizgranie? W jaki sposób doszło do nawiązania współpracy tych braci z Ludwikiem Pobożnym?
(7) Co reprezentuje Sarepta oraz to, że należała ona do antytypicznego Sydonu? Co przedstawia fakt, że wdowa znajdowała się przy bramie miasta? Co reprezentują dwa drwa oraz ich zbieranie? Czego typem jest spotkanie wdowy przez Eliasza przy bramie? – podaj dwa tego znaczenia. Co przedstawia dzban? Co reprezentują mąka i bańka oliwy? Co nastąpiło po udzieleniu prawdy antytypicznemu Eliaszowi przez protestujące stronnictwo i jak długo trwały ruchy reformatorskie?
(8) Jakie zadanie w roku 813 Ludwik Pobożny wyznaczył Klaudiuszowi i Agobardowi i przez kogo byli w tym wspierani? Na czym polegał konflikt Klaudiusza z papieżem? Jakie były dwa rezultaty ustnej i literackiej działalności tych braci? Co z tego powodu było możliwe dzięki metropolitom Hincmarowi i Hatto? Co duch ten umożliwił Ratrammusowi? Co nie byłoby bez tego możliwe dla antytypicznego Eliasza?
(9) Jakie wersety będziemy obecnie rozważać? Dzięki czemu antytypiczny syn wdowy żył w wieku IX i co stało się z nim na początku wieku X? Dlaczego antytypiczna wdowa nie podjęła wysiłku jego wskrzeszenia? Przez kogo i w jaki sposób został podjęty ten wysiłek i czego to w sumie wymagało? Co w każdym przypadku było dwojakim celem reform?
(10) Dlaczego papiestwo broniło i broni celibatu księży? Jaki był stosunek do tej kwestii papieża Hildebranda? Jaką rolę w tym konflikcie z papieżem odegrał arcybiskup Guido i czym się to zakończyło? Jaki równoległy reformatorski ruch był prowadzony przez Berengariusza z Tours i czym on się zakończył? Czym był ten równoczesny i nieudany wysiłek wzbudzenia ruchu reformatorskiego?
(11) Kto dał impuls drugiemu wysiłkowi reformy i za czym on się opowiadał? Do czego doprowadziły go jego zasady i jak wyglądała działalność niektórych z jego uczniów? Jak doszło do porażki tego ruchu reformatorskiego?
(12) Przez kogo została podjęta trzecia próba wzbudzenia ruchu reformatorskiego i w jakich kierunkach był on prowadzony we Francji i Włoszech? Do czego zmierzała papieska krucjata i inkwizycja i gdzie możemy na ten temat znaleźć szczegóły? Kogo antytypem są Waldo i inni w tej trzeciej próbie? Co pokazuje antytyp?
(13) Co okaże się, jeśli prześledzimy historię Kościoła do roku 1259? Co można powiedzieć o wyjaśnieniach na temat 1Król. 17 autorstwa br. Olsona?
(14) O jakich dwóch rzeczach należy pamiętać, by właściwie zrozumieć 1Król. 18:1-46? Kiedy miało miejsce antytypiczne spotkanie z kapłanami Baala i co dzięki temu z łatwością zauważymy?
(15) Co wykazali bracia Edgarowie? Kto jest pierwszym z antytypicznego Eliasza, do którego przyszło polecenie Pana, i kiedy rozpoczął on swe reformatorskie dzieło? Dzięki czemu antytypy tego okresu staną się jasne?
(16) Z kim Filip IV Piękny prowadził spór i jakie twierdzenia papież wysuwał w swych bullach? Co następnie próbował robić Bonifacy i czego obecność na ziemi na to by nie pozwoliła? Jaka była reakcja świeckiej i kościelnej Francji? Co panowało w antytypicznej Samarii? Kogo reprezentuje Achab, a kogo Obadiasz? Jaki był rezultat konfliktu Bonifacego z Francuzami? Jak na tym polu powiodło się Bonifacemu i jego następcom w konfliktach z Niemcami i Włochami? Gdzie toczono podobne konflikty i co było oczywiste? Co każde ze stronnictw przeciwnych papieżowi starało się zachować? Co od wieków starało się czynić liberalne stronnictwo we Francji i Niemczech i na czym polegał jego kompromis? Co na tej podstawie możemy zauważyć odnośnie twierdzenia Rutherforda, że Obadiasz jest typem Wielkiej Kompanii?
(17) Jakie wersety rozważymy obecnie? Kogo pobudził Bóg do obrony praw państwa i kościoła przed papieskim absolutyzmem? Dlaczego i przez kogo zostali oni uznani za duchową rodzinę antytypicznego Eliasza? Czego to klerykalne stronnictwo się obawiało? Dlaczego przedstawili oni poglądy antytypicznego Eliasza władcom świeckim? Skąd wzięła się trudność w przekonaniu władców świeckich co do niewinności tych reformatorów? Jakiej lekcji nauczyli się władcy przed pojawieniem się Wyclifa? Co częściowo udało się antytypicznemu Eliaszowi i w jaki sposób osiągnięto resztę?
(18) Jakie wersety rozważymy obecnie? Czego świadkiem był rok 1377 i co rozpoczęło się w następnym roku? – podaj krótki opis. Do czego schizma ta pobudziła Wyclifa i Husa? Co i zgodnie z jaką zasadą czyniło każde papieskie stronnictwo? O co apelowali reformatorzy i jaka była reakcja władców? Kto ze wstydem potwierdzał rozkład kościelnej dyscypliny i życia? Jakie dwa stronnictwa wyłoniły się w wyniku objawiania kościelnego zła i czym się one od siebie różniły?
(19) Jaka była reakcja ludzi na zachęcanie do reformy przez Wyclifa, Husa i innych? Co antytypiczny Eliasz potwierdzał? Do czego się odwołał? Co przedstawia zgromadzenie na górze Karmel? Co antytypiczny Eliasz doradzał ludziom i dlaczego mógł to bezpiecznie czynić? Jaka na ogół była reakcja ludzi? Kogo lub co reprezentuje każdy cielec, jego ćwiartki, drewno oraz to, że pod cielca nie podłożono ognia? Komu i dlaczego antytypiczny Eliasz oddał pierwszeństwo podjęcia próby reformy kościoła?
(20) Jakie wersety rozważymy obecnie? O czym przekonało się klerykalne katolickie stronnictwo reformatorskie? Czego to nie oznacza? – podaj dowody. Dlaczego każdy ich wysiłek był udaremniany? Dlaczego nie otrzymali odpowiedzi? W jaki sposób deptali oni antytypiczny ołtarz?
(21) Dlaczego wysiłki reformatorów katolickich sprowadzały na nich większą lub mniejszą pogardę? Na czym polegało w antytypie zadawanie sobie ran? Kto niweczył ich nadzieję na zreformowanie kościoła i co pomimo tego oni kontynuowali? – podaj przykłady. Jakie były efekty ich działań 10 lat po soborze w Bazylei?
(22) Jakie wersety rozważymy obecnie? W jakich osobach działał antytypiczny Eliasz od roku 1479? W jaki sposób u wielu pobudzili oni ducha prawdziwego poświęcenia i co w ten sposób zgromadzili? Kto rozpoczął antytypiczne ofiarowanie nieco później? Co reprezentuje rów dookoła ołtarza o pojemności dwóch miar zboża? Co reprezentują drwa? Co reprezentują cztery wiadra wody? Co przedstawiają kolejno trzy wylania wody?
(23) Co te nauki uczyniły? Co reprezentuje modlitwa Eliasza? Co Jehowa zamanifestował przez prawdziwą reformację? Jaki był jej rzeczywisty rezultat, a jaki byłby, gdyby nie intrygi i oszustwa Jezuitów? Kiedy zakończyło się to ofiarowanie?
(24) Jakie dwa rodzaje działań były równocześnie prowadzone przez reformatorów i na czym polegały te drugie? Co reprezentuje Kiszon i z czego to wynika? Kiedy antytyp ten ma swój początek i jak długo trwa?
(25) Co było „szumem ulewnego deszczu”? W jakim znaczeniu antytypiczny Eliasz odwołał się do Biblii i jak wykorzystali to władcy świeccy? Co przedstawia udanie się przez Eliasza na szczyt góry Karmel? Dokąd prowadzą nas początki antytypów tego wersetu?
(26) Kogo reprezentuje sługa Eliasza i jakie jest tego znaczenie? Ile takich reformacji było od około roku 1525 do roku 1799 i co jest tego typem? – wymień kolejno. Dlaczego antytyp tych wersetów rozpoczyna się niemal z początkiem reformacji? Dlaczego pominięty jest ruch kwakrów?
(27) Co i w jaki sposób pomagają nam zlokalizować w. 43-46? Dlaczego antytypiczny Eliasz kazał spodziewać się nadejścia Biblii ze strony antytypicznego morza? Kiedy miało miejsce siódme wyjście i wypatrywanie? Co przedstawia „mały obłok”? Czego wyrazem były te nauki i jaką dawały nadzieję? Co te dwie grupy nauk uczyniły? Co antytypiczny Eliasz powiedział władzom świeckim przez Kościół Metodystyczny i na co je w ten sposób przygotował? Jakie nauki trudnościami zaciemniły papieskie władze? Dzięki czemu nastąpiła ulewa Biblii? Co zmusiło władze świeckie do zwrócenia nieprzychylnej uwagi na temat unii kościoła i państwa? Jaki był tego wyraz po ostatecznej porażce Napoleona w roku 1815? W czym antytypiczny Eliasz uprzedził władze świeckie?
(28) Jaki był związek rewolucji francuskiej i wojen napoleońskich z ulewą Biblii i w czym wydarzenia te są uwzględnione w naszych wyjaśnieniach? Czego br. Olson w ogóle nie wymienia i czym naszym zdaniem były te rzeczy? Co było podstawą tych oświeceniowych agitacji? Kto miał swój udział w małym obłoku i jak jest on inaczej nazywany? Co było prawdziwym źródłem ulewy, a co nim na pewno nie było? – wymień dwa czynniki. Czym zostały zaciemnione niebiosa i do czego jedna z tych rzeczy musiała być podobna?
(29) Jaką historię teraz rozważymy? Jakie wysiłki podejmowano w każdym z siedmiu ruchów reformatorskich i który z nich okazał się skuteczny? Jaka historia przyczyniała się do utworzenia Brytyjskiego i Zagranicznego Towarzystwa Biblijnego w roku 1804? W jaki sposób sprawdza się tu twierdzenie, by „nie gardzić dniem małych początków”? Czemu zapobiegło wyzwolenie Biblii, szczególnie po roku 1804?
(30) Na co zwróciliśmy powyżej uwagę odnośnie antytypicznego „trzeciego roku”? Co odnośnie suszy i deszczu mówi Jak. 5:17,18? Skąd wiemy, że czas trwania wydarzeń z 1Król. 18 wynosił około 1,5 roku? Jakie fakty potwierdzają, że w typie wydarzenia u podnóża góry Karmel nastąpiły dzień przed deszczem?
(31) Czego typem są w. 1 i 2 z 1Król. 19? Podaj antytyp w. 3. Co pokazuje w. 4? Do którego roku doprowadzają nas antytypy w. 5-8 i gdzie je dokładnie wyjaśniliśmy? Co dzieje się z antytypem od w. 9 i jaka występuje tu zależność między obrazami w typie a ich wypełnieniem się w antytypie? Jakie jest znaczenie w. 9 i 10? Co zgodnie z w. 11 i 12 Pan zaczął podawać braciom w trakcie tego doświadczenia? Kiedy bracia ci zaczęli wychodzić ze swego rozczarowania i co się wtedy rozpoczęło? Co możemy powiedzieć o chronologicznej kolejności poleceń z w. 15 i 16 w antytypie? Co przedstawia 12 par wołów w jarzmie? Jakie jest antytypiczne znaczenie w. 21?
(32) Rozważenie jakich faktów będzie tutaj pożyteczne i jaki jest pierwszy z nich? W jaki sposób antytypiczny Eliasz udzielił namaszczenia Elizeuszowi? Co Pan opatrznościowo pokazał br. Millerowi i jak mówi o tym sam br. Miller? Skąd wiemy, że ci młodsi bracia w większości byli utracjuszami koron?
(33) Jaki jest drugi fakt związany z namaszczaniem antytypicznego Elizeusza i jak opisuje to książka „Życie W. Millera”? Co podkreślają kursywy użyte w cytacie z książki „Życie W. Millera”? – omów kolejno. Co w ten sposób uczynił br. Miller jako wódz Eliasza?
(34) Jaki wniosek musimy wyciągnąć odnośnie antytypicznego Elizeusza cofającego się, gdy Eliasz zarzucił na niego płaszcz, i jakiej myśli było to przeciwne? Jak wyglądało to w rzeczywistości w przypadku braci Buckleya i Millera?
(35) Co możemy powiedzieć o antytypie Nabota i jego winnicy? Kogo reprezentują Syryjczycy w 1Król. 20 i jak obraz ten zmieniał się na przestrzeni wieków? Co przedstawia pierwsza wojna z 1Król. 20:121 i czyim zwycięstwem się ona zakończyła? Czym była druga antytypiczna bitwa i jak się zakończyła? Dlaczego i przez kogo została zapowiedziana klęska autokracji z rąk demokracji?
(36) Czego typem jest 1Król. 22:1-40? Kogo przedstawiają prorocy, którzy oszukali króla? Jaką grupę reprezentuje Micheasz i co ta grupa uczyniła? Kogo reprezentuje Sedekiasz? Co w czasie tego konfliktu spotkało autokrację i święte cesarstwo rzymskie? Co dalej działo się z autokracją aż do jej śmierci? Do czego doprowadziła ta zmiana jeśli chodzi o znaczenie antytypicznych Syryjczyków?
(37) Przez co i do czego zostało pobudzone Maluczkie Stadko, gdy autokracja przejęła sferę hugenotów? Skąd płynęła krytyka autokracji i czemu autokracja ją przypisywała? Co jeszcze zapowiedział antytypiczny Eliasz i jak zostało to wyrażone w w. 21? Czyje zniszczenie także on zapowiedział? Jaką rolę w niszczeniu autokracji miały spełnić antytypiczne psy i ptaki? Co opisują w. 25 i 26? Do czego krytyka autokracji pobudziła ją we Francji i co w wyniku tego antytypiczny Eliasz zrozumiał? Kogo dotyczy 1Król. 22:41-49 i co jest pokazane w w. 49 i 50?
(38) Co powinniśmy obalić przed podaniem antytypu 2Król. 1? Na jakie aspekty działalności Rutherforda zwraca uwagę Zach. 11:15-17 oraz Mat. 24:48-51? W czym aspekty te są widoczne we wspomnianym artykule Strażnicy? – omów kolejno.
(39) Jaką myśl odnośnie antytypu Eliasza przedstawia Rutherford w Z „22 i co z tego wynika dla nauki o restytucji? Co powinno być obaleniem jego poglądu o restytucji dla Kościoła? Co możemy powiedzieć o roku 1925 jako początku jubileuszu dla świata? – omów pierwszy powód. Omów drugi powód. Czym są wypaczenia Rutherforda na ten temat?
(40) Dlaczego przedstawimy wiele kolejnych powodów przeciwnych myśli Rutherforda, że antytypiczny Eliasz po raz pierwszy pojawił się w roku 1874? Omów kolejno siedem dodatkowych dowodów.
(41) W jaki sposób Piramida potwierdza powyższych siedem biblijnych powodów? Gdzie znajdziemy szczegóły na temat tych potwierdzeń z Piramidy?
(42) Jaką wskazówkę podał nasz Pastor co do znaczenia Achazjasza w stanie choroby? Co wykazaliśmy odnośnie znaczenia Achaba, Achazjasza z Izraela oraz Jehorama z Izraela? Co przedstawia Moab i jego bunt przeciwko Achazjaszowi? Kto w typie prowadził wojnę przeciwko Moabowi i jakie jest tego znaczenie w antytypie? Co przedstawia upadek Achazjasza? Co reprezentuje dotknięcie przez niego ziemi i początek jego choroby? Co reprezentuje wezwanie posłańców i posłanie ich do Belzebuba z Ekronu? Co przedstawia Belzebub i jakie jest znaczenie tego imienia? Co uczyniła Europa, odwołując się do militaryzmu, a co powinna była uczynić, i jakie byłyby tego skutki?
(43) Dlaczego antytypiczny Achazjasz umarł? Co uczynił „on Sługa” z powodu naruszania przez niezależną narodowo Europę prawdy i sprawiedliwości i w jaki sposób to się dokonało? Jakie pytanie zadał Eliasz i co ono oznacza w antytypie? Jakie w związku z tym było przesłanie Pana dla chrześcijaństwa, podane przez antytypicznego Eliasza? (44) W jaki sposób poselstwo to dotarło do rządów i co jest tego typem? Czego dowodzi pytanie Achazjasza: „Dlaczego zawróciliście?”? Jakich dwóch rzeczy antytypiczny Achazjasz dowiedział się od nich? Czemu odpowiada pytanie Achazjasza o człowieka, który przekazał im takie poselstwo? Jaką myśl przedstawia odpowiedź posłańców, że był to człowiek o bujnych włosach? Czego typem jest ich odpowiedź, że był on przepasany skórzanym pasem i z czego to wynika? Co Achazjasz rozpoznał na podstawie opisu posłańców i jakie jest tego znaczenie w antytypie? W jaki sposób to działanie antytypicznego Eliasza częściowo przedstawione jest z innego punktu widzenia?
(45) W jaki sposób typiczny i antytypiczny Achazjasz dał wyraz temu, że nagana ta mu się nie podobała? Co przedstawiają trzy próby pochwycenia Eliasza? Jaki był pierwszy argument przedstawiany na usprawiedliwienie wojennej drogi niektórych europejskich krajów? Kogo reprezentuje pierwszy dowódca pięćdziesięciu oraz jego pięćdziesięciu? Jakie jest znaczenie faktu, że zastali oni Eliasza siedzącego na szczycie góry? Co jeszcze oznacza fakt, że Eliasz znajdował się wówczas na szczycie góry? Z jaką myślą naszego Pastora pozostaje to w harmonii? Jaką zatem klasę spotkali ci, którzy usprawiedliwiali europejską wojnę z punktu widzenia Boskiego prawa królów? Czego typem jest zwrócenie się przez dowódcę do Eliasza jako męża Bożego? W jaki sposób w antytypie wypełniły się słowa: „Król nakazuje, abyś zszedł”?
(46) W jaki sposób w antytypie rozegrała się odpowiedź Eliasza z w.10? Czym zatem jest ogień z w.10? – omów kolejno prawdy, jakie antytypiczny Eliasz zaczerpnął z Biblii. W jaki sposób i do czego wierni używali tych czterech ogólnych myśli i co w ten sposób osiągnęli?
(47) W jaki inny sposób niektóre narody usprawiedliwiały prowadzenie wojny? Czego typem jest posłanie przez Achazjasza drugiego dowódcy z jego pięćdziesięcioma? Jakie są podobieństwa i różnice w mowie pierwszego i drugiego dowódcy i czego to jest typem?
(48) Czego typem jest ta odpowiedź Eliasza i jakie są jej różnice w stosunku do jego pierwszej odpowiedzi? Jakie prawdy były symbolicznym ogniem użytym w tym przypadku przez antytypicznego Eliasza? – omów kolejno. Jaki był rezultat tego spotkania z Eliaszem?
(49) Czym różni się trzecia grupa powodów od dwóch poprzednich i w kim są pokazani ci, którzy je przedstawiali? W jaki sposób pokazali oni pokorną postawę trzeciego dowódcy i co przyznawali? Czego typem jest upadnięcie na kolana przed Eliaszem przez trzeciego dowódcę? Jaki fakt przedstawia prośba trzeciego dowódcy o miłosierdzie dla siebie i jego pięćdziesięciu? Co przyznawali ci, którzy przedstawiali okoliczności łagodzące i czego z tego powodu nie chcieli? Jakich argumentów używali, podając okoliczności łagodzące? Czego dowodzi to, że antytypiczny Achazjasz posłał tych prezenterów, by nie usprawiedliwiali, lecz łagodzili jego postępowanie, i kim byli ci prezenterzy? Dlaczego „on Sługa” doradzał Kościołowi, by nie przeciwstawiać się takim tłumaczeniom i jak jest to pokazane w typie?
(50) Czego typem jest udanie się przez Eliasza z trzecim dowódcą do króla i dlaczego takie postępowanie było właściwe? Na co przedstawianie okoliczności łagodzących przez Eliasza mimo to nie wpłynęło i jaki los miał spotkać Europę? Do czego doprowadziła wojna i co to oznacza dla Europy? Kiedy możemy spodziewać się powrotu odrębnej narodowej polityki europejskiej? Kto i na jak długo nastał po antytypicznym Achazjaszu?
(51) Co można powiedzieć o powyższej interpretacji 2Król. 1:1-18? Jaki klucz był pomocny do wyjaśnienia tego rozdziału? Co możemy powiedzieć o interpretacji antytypu tego rozdziału przez Rutherforda i dlaczego nie powinno to nas dziwić?