Epifaniczny tom 3 – rozdział 2 – str. 123
Ostatnie pokrewne czynności Eliasza i Elizeusza
i innym wydaje się być pokarmem na czas słuszny odnośnie tej sytuacji. Niech Pan pobłogosławi każdego w korzystaniu przez niego z tego pokarmu!
(72) Wielu drogich braci prosiło nas o zharmonizowanie naszej myśli, że nastąpiło już rozdzielenie antytypicznego Eliasza i Elizeusza z naszą nauką, że rozdzielanie Maluczkiego Stadka i Wielkiej Kompanii nie jest jeszcze zakończone. Wierząc, że pytania te są znakiem od Pana, udzielamy następującej odpowiedzi: W Piśmie Świętym Bóg podaje różne myśli na tę samą ogólną pracę z różnych punktów widzenia przez różnorodne typy. Na przykład, Rachab jest typem Wielkiej Kompanii z jednego punktu widzenia, Lot – z drugiego, Heli – z trzeciego, Głupie Panny – z czwartego, Elizeusz – z piątego itd. (zob. P 1, 174, ostatni akapit). Jeśli będziemy pamiętać o tej zasadzie, oczywista stanie się harmonia między tymi dwoma stwierdzeniami. Rozdzielenie Eliasza i Elizeusza nie przedstawia rozdzielenia Maluczkiego Stadka i Wielkiej Kompanii ze wszystkich punktów widzenia. Nie przedstawia więc ono rozdzielenia każdej jednostki z tych dwóch klas. Ponieważ Eliasz reprezentuje Maluczkie Stadko jako klasę w jej urzędzie rzecznika Boga wobec nominalnego Izraela duchowego; i ponieważ Elizeusz (gdy przebywali oni razem) reprezentuje Wielką Kompanię jako nieobjawioną klasę, jako przyszłego następcę Eliasza, a po ich rozdzieleniu – jako jego rzeczywistego następcę w urzędzie Boskiego rzecznika wobec nominalnego Izraela duchowego – powinniśmy oczekiwać, że antytyp ich rozdzielenia nie będzie pokazywał tego, jak każda jednostka zachowa się w tym rozdzielaniu, lecz w jaki sposób Wielka Kompania jako klasa zdobędzie płaszcz, władzę stania się Boskim rzecznikiem wobec nominalnego Izraela duchowego w związku z rozdzieleniem tych klas jako takich. Ponieważ w wyżej wspomnianym urzędzie chodzi o klasy jako takie, a nie o wszystkie jednostki każdej z tych klas, nie