Epifaniczny tom 3 – rozdział 2 – str. 75

Ostatnie pokrewne czynności Eliasza i Elizeusza

wyznawania przez najwyższego kapłana szczególnych grzechów Izraela nad kozłem Azazela. Oczywiste jest zatem, że z innego punktu widzenia mamy tu opis i wypełnienie się tego, co jest pokazane w uderzeniu Jordanu.

      (14) Za pierwszym razem to Eliasz uderzył Jordan, nie Elizeusz. Ten typ, tak jak wszystkie pozostałe, podaje nam jedynie obraz skończony. Eliasz reprezentuje zatem tylko tych, którzy w harmonii z duchem Pana dokonują pierwszego uderzenia aż do końca. Słusznym jest zatem założenie, że ktokolwiek nie wytrwał w uderzaniu do końca tego okresu (nawet jeśli uderzał przez jakiś czas) lub ktokolwiek nie wytrwał w uderzaniu do końca w harmonii z duchem Pana – nie jest uwzględniony w skończonym obrazie, a więc nie jest częścią antytypicznego Eliasza. Bardzo znamiennym jest to, jak w czasie uderzania Pan celowo dozwalał na subtelne próby, by doświadczyć lud prawdy na punkcie gorliwości i wierności w pracy uderzania. Brak finansów i ograniczenie tej pracy, a w rezultacie także sposobności służby, okazały się przenikliwymi próbami. Ci spłodzeni z Ducha, którzy tym lub innym warunkom pozwolili na okazanie braku gorliwości lub na ochłodzenie zapału tak bardzo, że powstrzymały ich one przed uderzaniem, zanim dobiegło ono końca, tym samym nieświadomie okazali, że w antytypie nie należą do Eliasza, lecz Elizeusza. Typ nie wspomina o ich niewystarczającym uderzaniu, tak jak nie wspomina o tych, którzy uderzali wytrwale w złym duchu, ponieważ podaje on jedynie obraz skończony. Fakt, że wielu – odciętych od swych dotychczasowych sposobności uderzania – nie szukało gorliwie innych dowodzi, że wielu upadło w tych próbach. Oczywiście ci, którzy byli aktywni w zakresach pracy niezwiązanych z uderzaniem, w ogóle nie uderzali, a więc nie należą do antytypicznego Eliasza. Za uderzających nie są też uznawani ci, którzy uderzali z obojętnością, bez gorliwości czy energii lub w złym duchu. W tym czasie, pod wpływem większej lub mniejszej presji finansowej lub innego rodzaju, wielu pielgrzymów

poprzednia stronanastępna strona