Epifaniczny tom 3 – rozdział 2 – str. 76
Ostatnie pokrewne czynności Eliasza i Elizeusza
zrezygnowało ze swego urzędu. Kolporterzy zmniejszyli się z liczby 900 w roku 1914 do około 400 w roku 1915 i do około 300 w roku 1916. Liczba członków rodziny Bethel zmniejszyła się o blisko 100 osób, a wielu tych pielgrzymów, kolporterów, ochotników, pracowników Fotodramy i Przybytku nie szukało gorliwie nowych możliwości uderzania. Tam, gdzie odpowiednio gorąca była gorliwość i miłość, subtelna próba została pokonana. Ci, którym brakowało gorliwości, nieświadomie zostali doprowadzeni do stanu nieaktywności lub braku energii w odniesieniu do uderzania, co dowodziło, iż należą do antytypicznego Elizeusza. Widzimy więc, że za uderzających ostatecznie uznawani są tylko ci, którzy w harmonii z duchem Pana kontynuowali uderzanie aż do końca. Wszyscy pozostali są pominięci w obrazie skończonym, a jeśli są poświęconymi, pokazani są w Elizeuszu, nawet jeśli tymczasowo lub bez zapału mieli pewien udział w uderzaniu. Nie powinniśmy przez to rozumieć, że Elizeusz reprezentuje wrogów prawdy. Reprezentuje on raczej grupę w prawdzie sprzyjającą dziełu uderzania (na co wskazuje maszerowanie Elizeusza z Eliaszem przez koryto rzeki i dalej), która jednak nie posiada wystarczającej gorliwości, by wiernie i z miłością kontynuować uderzanie do końca.
(15) Wody – przedstawiające „narody” zorganizowane jako władcy, kler, arystokraci i przywódcy związkowi oraz ich zwolennicy – można podzielić na dwie grupy: (1) konserwatywne elementy społeczeństwa, składające się z władców, kleru, arystokratów i ich zwolenników; oraz (2) radykalne elementy społeczeństwa, złożone z przywódców związkowych oraz ich zwolenników, obejmujących związkowców, socjalistów, anarchistów itp. Rozdzielenie wód na dwie części symbolizuje podział wśród narodów na te dwie grupy. Prawdy użyte do uderzania, czyli te krytykujące zło chrześcijaństwa w jego obecnym zorganizowanym stanie, ponownie otworzyły podział między tymi dwoma grupami, który został zaleczony na początku wojny z powodu zawiązanego z nią zagrożenia.