Epifaniczny tom 3 – rozdział 3 – str. 181

Trzy fałszywe poglądy na temat Eliasza i Elizeusza

nie wyłącznie, są pokazani w typie Elizeusza), nie są szczególnie bojaźliwi. Tak więc to, co mówi on o strachu jako cesze Wielkiej Kompanii, nie odnosi się w szczególny sposób do antytypicznego Elizeusza. Indywidualnie stopniowo pokonują też oni swe słabości, w przeciwnym bowiem razie poszliby na wtórą śmierć, co wyjaśnia fakt, że niektórzy z nich posiadają złe cechy, które później przestają być u nich widoczne.

      Kolejnym dowodem, jaki proponuje on dla swego poglą­du, że Elizeusz jest typem tej samej klasy co Eliasz, jest pole­cenie Pana dla Eliasza: „Elizeusza … namaścisz na proroka na twoje miejsce”. Normalnie myślący ludzie na podstawie te­go stwierdzenia wyciągnęliby wniosek przeciwny do niego. Przejęcie urzędu innej osoby nie może bowiem oznaczać przejęcia przez nią swego własnego urzędu. Podobnie historia pokazująca przejmowanie przez jedną osobę urzędu drugiej oso­by nie może być typem przejmowania przez tę samą klasę swego własnego urzędu! Dr Strong podał definicję hebraj­skiego wyrażenia tachtecha tzn. „na twoje miejsce”. To prawda, że pomija to odniesienie w swej głównej Konkordancji, lecz można je znaleźć we właściwym dla niej miejscu w Dodatku. W następujących wersetach, gdzie występuje tachath, tzn. „na miejsce”, „zamiast”, oczywiste jest, iż jest ono używane po to, by wskazać, iż jedna osoba jest wprowadzana na urząd drugiej. Równolegle rozumując, dowodzą one, że Eliasz jest ty­pem jednej klasy, natomiast Elizeusz jest typem innej klasy, która przejmuje urząd tej pierwszej (2Sam. 19:13; 1Król. 2:35; 5:1,5; 8:20; 2Król. 15:25; 23:34; 2Kron. 6:10; 26:1). Jakże despe­racka musi być potrzeba zdobycia argumentów, gdy ktoś uży­wa takich, które bezpośrednio przeczą jego stanowisku! Jesteśmy jednak zdania, że niektórzy z jego naśladowców przyję­li jego punkt widzenia na ten temat za prawdziwy, „ponieważ przyszedł on przez [rzekomy] Przewód”.

      Jako kolejny argument dla swojego trzeciego „nowego poglądu” dalej podaje on twierdzenie, że „Wielka Kompania nigdzie w Piśmie Świętym nie otrzymuje takiej wysokiej pozycji

poprzednia stronanastępna strona