Epifaniczny tom 3 – rozdział 3 – str. 181
Trzy fałszywe poglądy na temat Eliasza i Elizeusza
nie wyłącznie, są pokazani w typie Elizeusza), nie są szczególnie bojaźliwi. Tak więc to, co mówi on o strachu jako cesze Wielkiej Kompanii, nie odnosi się w szczególny sposób do antytypicznego Elizeusza. Indywidualnie stopniowo pokonują też oni swe słabości, w przeciwnym bowiem razie poszliby na wtórą śmierć, co wyjaśnia fakt, że niektórzy z nich posiadają złe cechy, które później przestają być u nich widoczne.
Kolejnym dowodem, jaki proponuje on dla swego poglądu, że Elizeusz jest typem tej samej klasy co Eliasz, jest polecenie Pana dla Eliasza: „Elizeusza … namaścisz na proroka na twoje miejsce”. Normalnie myślący ludzie na podstawie tego stwierdzenia wyciągnęliby wniosek przeciwny do niego. Przejęcie urzędu innej osoby nie może bowiem oznaczać przejęcia przez nią swego własnego urzędu. Podobnie historia pokazująca przejmowanie przez jedną osobę urzędu drugiej osoby nie może być typem przejmowania przez tę samą klasę swego własnego urzędu! Dr Strong podał definicję hebrajskiego wyrażenia tachtecha tzn. „na twoje miejsce”. To prawda, że pomija to odniesienie w swej głównej Konkordancji, lecz można je znaleźć we właściwym dla niej miejscu w Dodatku. W następujących wersetach, gdzie występuje tachath, tzn. „na miejsce”, „zamiast”, oczywiste jest, iż jest ono używane po to, by wskazać, iż jedna osoba jest wprowadzana na urząd drugiej. Równolegle rozumując, dowodzą one, że Eliasz jest typem jednej klasy, natomiast Elizeusz jest typem innej klasy, która przejmuje urząd tej pierwszej (2Sam. 19:13; 1Król. 2:35; 5:1,5; 8:20; 2Król. 15:25; 23:34; 2Kron. 6:10; 26:1). Jakże desperacka musi być potrzeba zdobycia argumentów, gdy ktoś używa takich, które bezpośrednio przeczą jego stanowisku! Jesteśmy jednak zdania, że niektórzy z jego naśladowców przyjęli jego punkt widzenia na ten temat za prawdziwy, „ponieważ przyszedł on przez [rzekomy] Przewód”.
Jako kolejny argument dla swojego trzeciego „nowego poglądu” dalej podaje on twierdzenie, że „Wielka Kompania nigdzie w Piśmie Świętym nie otrzymuje takiej wysokiej pozycji