Epifaniczny tom 3 – rozdział 3 – str. 182

Trzy fałszywe poglądy na temat Eliasza i Elizeusza

jak namaszczenie przez proroka [zarzucenie przez Eliasza jego płaszcza na Elizeusza] jako formy przedstawienia tej klasy”. Pozwalamy sobie nie zgodzić się z tym. Poświęcenie Lewitów do ich urzędu (4Moj. 8:5-22) było zdecydowanie bardziej znaczącym i publicznym wydarzeniem i jest typem (Mal. 3:2,3) poświęcenia Wielkiej Kompanii jako takiej.

      Próbuje on też podtrzymać swój argument podkreślając, że głupie panny zostały odesłane od mądrych bez spełnienia prośby, podczas gdy Elizeusz został zaproszony do przedsta­wienia prośby i otrzymał warunkowe zapewnienie jej spełnie­nia. Wydaje się, że zapomina on tutaj o różnicy między głupi­mi pannami a Elizeuszem. Chociaż głupie panny i Elizeusz re­prezentują Wielką Kompanię, czynią to z całkowicie odmien­nych punktów widzenia, ponieważ przedstawiają różne gru­py tej klasy: głupie panny przedstawiają tych członków Wiel­kiej Kompanii, którzy nie przyszli do prawdy w czasie Żniwa, lecz wielokrotnie słyszeli w tym czasie, że jeśli chcą zdobyć prawdę, muszą uczynić pewne rzeczy, symbolizowane w ku­pieniu oliwy. Elizeusz natomiast przedstawia szczególnie, choć nie wyłącznie, tych członków Wielkiej Kompanii, którzy przy­szli do prawdy w czasie Żniwa. Pismo Święte przedstawia Wielką Kompanię pod różnymi aspektami przez różne osoby. Lot reprezentuje Wielką Kompanię w Babilonie protestującą przeciwko niektórym formom jego zła, ale wychodzącą z niego dopiero tuż przed uciskiem i na jego początku (Łuk. 22:29, 30; 2Piotra 2:7). Rachab, wszetecznica, przedstawia tę samą kla­sę jako do końca pozostającą w kościele nominalnym oraz ja­ko nieczystą w stosunku do Pana. Głupie panny reprezentują tę samą klasę jako znajdującą się w kościele nominalnym oraz jako będącą w błędzie przynajmniej do końca Żęcia. Heli przed­stawia tę samą klasę, szczególnie wodzów z utracjuszy koron, jako znajdującą się w kościele nominalnym oraz jako słabą w odniesieniu do ograniczania katolickiego i protestanckiego kleru oraz wyznawców. Elizeusz przedstawia Wielką Kompanię naj­pierw jako podążającą za Maluczkim Stadkiem i służącą mu,

poprzednia stronanastępna strona