Epifaniczny tom 3 – rozdział 3 – str. 183

Trzy fałszywe poglądy na temat Eliasza i Elizeusza

a następnie – jako rzecznika Pana wobec nominalnego Izraela duchowego, następcy Maluczkiego Stadka w tym urzędzie. Gdyby J.F. Rutherford pamiętał o tych rozróżnieniach, nie popełniłby błędu w postaci szukania dowodu na to, że Elizeusz jest typem Maluczkiego Stadka w fakcie, że głupim pannom odmówiono spełnienia ich prośby o oliwę, podczas gdy antytypicznemu Elizeuszowi, który „kupił oliwę” na długi czas przed przyjściem do prawdy, wiele lat po przyjściu do prawdy Maluczkie Stadko obiecało spełnienie innej prośby.

      Jak pamiętamy, w swym drugim nowym poglądzie, opublikowanym w „Labor Tribune”, stwierdził on, że słowo przetłumaczone w 2Król. 2:9 jako „podwójny” [w polskich tłumaczeniach jako dwójnasobny, dwojaki – przypis tł.] znaczy „skopiowanie, powtórzenie”. Na str. 247, mniej więcej w połowie pierwszej szpalty, zaprzecza temu dodając, że znaczy ono „dwa razy tyle”. W jaki sposób to słowo, w języku martwym od stuleci, zmieniło swe znaczenie w czasie około 6 miesięcy? Chociaż opinie często się zmieniają, jak dowodzi tego omawiany teraz przypadek, znaczenie słów w martwym języku nie ulega zmianie. Nasza odpowiedź w tej kwestii jest następująca: słowo shenayim, tutaj przetłumaczone jako „podwójny”, występuje ponad 800 razy w Starym Testamencie. Jedynie w przypadku dwóch z nich niewątpliwie posiada ono znaczenie „podwójny”. Jego zwykłe znaczenie to „dwa”. Kiedykolwiek jest ono używane bezpośrednio z rzeczownikiem i ograniczone do rzeczownika, tak jak w 2Król. 2:9, zawsze używane jest jako liczebnik główny i nigdy nie znaczy wtedy „podwójny”, lecz zawsze znaczy „dwa”.

      Podane przez niego wyjaśnienie wyrażenia „podwójna część” [w polskich tłumaczeniach dwójnasobny, dwojaki – przypis tł.] zdradza jego powód podkreślania tak bardzo „strachu”, jako cechy Wielkiej Kompanii, oraz „odwagi”, jako cechy Maluczkiego Stadka. Musi przynajmniej przyznać, że Pismo Święte nie stwierdza ani nie sugeruje, że Elizeusz był dwa razy bardziej odważny niż Eliasz, a więc musi przyznać,

poprzednia stronanastępna strona