Epifaniczny tom 3 – rozdział 3 – str. 185
Trzy fałszywe poglądy na temat Eliasza i Elizeusza
ojciec w Izraelu miał pięciu synów, nie dzielił dziedzictwa na sześć równych części i nie dawał dwóch z nich pierworodnemu, a po jednej każdemu z pozostałych czterech synów, ponieważ pier worodny zazwyczaj otrzymywał większość dziedzictwa, i to zgodnie z prawem, tak jak jest to teraz wśród arystokracji w Brytanii itp. Oto, co miało miejsce w Izraelu w przypadku pierworodnych Izraela: Stanowili oni dwie klasy: przy śmierci ojca stawali się głowami swych rodzin, tj. stawali się ojcami rodzin; pozostawali też synami. Te dwie relacje, stanowiące pierworodnych jako dwie klasy, wydają się zawierać w wyrażeniu pe shenayim w 5Moj. 21:17. Widzimy więc w tych dwóch wersetach (jedynych w Piśmie Świętym poza 2Król. 2:9), gdzie występuje wyrażenie pe shenayim, że oznacza ono dwie klasy. I takie wydaje się być znaczenie 2Król. 2:9, które można oddać następująco: „Niech będą ze mnie dwie klasy [działające] w twoim duchu [mocy, władzy, tj. urzędzie jako rzecznika Boga wobec Izraela]”.
Wiemy o tym, iż „on Sługa” nauczał, że Elizeusz przedstawia Wielką Kompanię i Starożytnych Godnych, tj. dwie klasy. Zgodnie z tym poprawnie przetłumaczona 2Król. 2:9 zawiera myśl, że Elizeusz jest typem dwóch klas. Jesteśmy także świadomi faktu, że „on Sługa” uczył, iż niespłodzeni poświęceni – Młodociani Godni – którzy okażą się wierni, w następnym Wieku będą dzielić ze Starożytnymi Godnymi nagrodę i urząd (Parauzyjny tom szósty, str. 157, ak. 1, 2). Ta jego myśl dostarcza nam łączącego ogniwa do pełnej interpretacji tego fragmentu. W antytypie 2 Król. 2:9,10 Starożytni Godni osobiście oczywiście nie brali udziału, ponieważ wersety te w antytypie wypełniły się po 21 września 1914, a przed 21 czerwca 1917, podczas gdy Starożytni Godni nie powrócili jeszcze z grobu. Jak więc możemy zrozumieć te fakty zgodnie z Pismem Świętym? Odpowiadamy, że byli oni obecni i przemawiali reprezentacyjnie w swych towarzyszach, „Młodocianych Godnych”, tak jak reprezentacyjnie będą oni także brać w nich udział w pozostałych antytypach działań Elizeusza, w całości będących typem spraw,