Epifaniczny tom 3 – rozdział 6 – str. 329
PÓŹNIEJSZE NIEZALEŻNE
DZIAŁANIA ELIZEUSZA
2Król. 5:1-9:21.
OGÓLNY UKŁAD ODNOŚNYCH TYPÓW – NAAMAN – BENHADAD II ORAZ JEHORAM – ELIZEUSZ I NAAMAN – GEHAZI – WYPŁYNIĘCIE ZATOPIONEJ SIEKIERY – ELIZEUSZ I BENHADAD II – WOJNA MIĘDZY JEHORAMEM A BENHADADEM II ORAZ ROLA ELIZEUSZA W NIEJ – CZTERECH TRĘDOWATYCH – WYZWOLENIE SAMARII – JEHORAM PRZYWRACA PRAWA SZUNAMITKI – ELIZEUSZ I CHAZAEL – POSTACIE Z 2 KRÓL. 8: 25-29 – NAMASZCZENIE JEHU – SPISEK JEHU – POKREWNE CZYNNOŚCI JEHU, JEHORAMA I ACHAZJASZA – ARMAGEDON – PYTANIA BEREAŃSKIE.
Następnie naszą uwagę poświęcimy rozważeniu 2Król. 5, co uczynimy mniej szczegółowo niż w przypadku 2Król. 4. Pewne uwagi ogólne na temat Syryjczyków i Izraelitów pomogą nam uzyskać punkt widzenia, z którego lepiej będziemy mogli zrozumieć antytypiczne nauki 2Król. 5-9. W naszych rozważaniach na temat Syryjczyków zauważyliśmy, iż są oni typem radykałów oraz że Benhadad II, występujący w drugiej części 1Król. i na początku 2Król., oraz Hazael przedstawiają różne fazy, przez które przechodzi radykalizm. Zauważyliśmy, że Benhadad z drugiej części 1Król., Benhadad II, jest typem demokracji jako radykalizmu w przeciwieństwie do autokracji jako konserwatyzmu, od I do XIX wieku, reprezentowanej przez Achaba (TP ’28, 57). Benhadad z 2Król. 5-8, Benhadad II, przedstawia różne formy radykalizmu, niekiedy wśród zwolenników Towarzystwa, innym razem w polityce Ameryki, a kiedy indziej w bolszewickiej Rosji, natomiast Jehoram, król Izraela, w przeciwieństwie do Benhadada II, reprezentuje konserwatyzm – czasami wśród zwolenników Towarzystwa, czasami w politycznej Ameryce, a czasami w politycznej Europie. To, który rodzaj antytypów