Epifaniczny tom 9 – rozdział 1 – str. 59

niektóre z tych teorii były bezpośrednim zaprzeczeniem tego, że zostaliśmy odkupieni przez drogocenną krew Chrystusa. Niektórzy bowiem, zarówno spośród Żydów, jak i poświęconych pogan, usprawiedliwionych i nieusprawiedliwionych wyznawców chrześcijaństwa (tedy wstawszy lud itd. w. 32.), bezpośrednio odrzucali Okup, zaprzeczając temu, że życie i natura ludzka Jezusa były ceną kupna – zastępstwem za Adama i jego rodzaj. Było to również głoszone pośrednio, tzn. pomimo wyznawania i trzymania się Okupu, doktryny logicznie przeczące sobie podawano jako nauki Pisma Św. i były one bardzo szeroko przyjmowane przez poświęconych, usprawiedliwionych i nieusprawiedliwionych wyznawców chrześcijaństwa. Również systemy doktryn prawie całkowicie obcych i zupełnie sprzecznych z Okupem były przedstawiane jako prawdziwe nauki Chrystusa i przyjmowane przez bardzo wielu poświęconych, usprawiedliwionych i nieusprawiedliwionych wyznawców chrześcijaństwa. Wraz z następowaniem po sobie czterech kolejnych okresów Interim błędy przeciwko Okupowi wzrastały coraz bardziej. Nie będziemy tu podawać na czym one polegały, ponieważ długą ich listę podaliśmy we właściwym miejscu powyżej.

      (52) Teraz podamy kilka szczegółów odnoszących się do niektórych doktryn i ruchów przeciwnych Okupowi. Zaprzeczanie Okupowi, jako bezpośrednie nieuznawanie, że zostaliśmy odkupieni drogocenną krwią Chrystusa, wystąpiło jako takie najpierw wśród wielu żydowskich chrześcijan, którzy nazywali się Elkesaitami. Zaprzeczali oni nie tylko temu, że wszyscy zostali odkupieni przez ofiarę Chrystusa, lecz również uważali Jezusa za grzesznika – potomka Adama przez Józefa i Marię, który czynił wielkie wysiłki, aby przezwyciężyć swą grzeszność, dostarczając przez to przykładu, jak ją przezwyciężyć. Później ich przedstawiciele zaczęli wątpić czy był On Mesjaszem, nawet w najbardziej mglistym znaczeniu tego słowa. Ostatecznie domagali się obowiązkowego wykonywania prawa Zakonu przez wszystkich, którzy mają być zbawieni. W ten sposób przestali być chrześcijanami. Inna grupa żydowskich chrześcijan,

poprzednia stronanastępna strona