Epifaniczny tom 9 – rozdział 4 – str. 274
Żniwo Wieku Ewangelii w typie i antytypie
Obóz tutaj najwyraźniej nie oznacza zgromadzenia ludu Bożego, będącego jeszcze w ciele, ponieważ antytypiczni wodzowie i pojmani byli w czasie Żęcia częścią tego zgromadzenia. Zabicie duszy (jak brzmi to w jęz. hebrajskim) przedstawia aktywne słabości Adamowe przeciwne naszemu poświęceniu, tj. samolubstwo i światowość, a dotknięcie zabitego przedstawia nieczystość wynikającą z deprawacji odziedziczonej po Adamie. Musimy się oczyścić z dominującego wpływu usposobienia Adamowego w obu tych znaczeniach, jeżeli mamy wejść do Królestwa jako zwycięzcy. Oczyszczenie trzeciego dnia przedstawia oczyszczenie, jakie otrzymujemy w usprawiedliwieniu, tzn. od grzechu, które realizujemy przez tłumienie go w miarę naszych możliwości. Ta walka zaczęła się od naszego usprawiedliwienia tymczasowego i będzie trwała aż do śmierci.
(23) Oczyszczenie trzeciego dnia sugeruje to, co należy do usprawiedliwienia w następujący sposób: Abraham był pierwszym, któremu tymczasowe usprawiedliwienie, z wynikającym z niego sprawiedliwym życiem na miarę możliwości, było oferowane w przewidywaniu jego wejścia w relację z Bogiem w Przymierzu Abrahamowym. Abraham otrzymał to oczyszczenie podczas trzeciego 1000-letniego dnia historii ludzkości. Dlatego oczyszczenie trzeciego dnia jest tym jedynym właściwym, dotyczącym stanu usprawiedliwienia. Oczywiście to oczyszczenie nie oznacza tutaj oczyszczenia spod wyroku grzechu Adamowego, jakie następuje tylko przez zasługę Jezusa i przez wiarę. Jest to oczyszczenie z mocy grzechu Adamowego, jakie jest konsekwencją współpracy Jezusa oraz wierzącego i odbywa się przez uczynki. Oczyszczenie siódmego dnia przedstawia zwycięstwo nad naturalnym samolubstwem i światowością, właściwe dla stanu poświęcenia. Wiemy z doświadczenia, że przechodzimy obie formy oczyszczenia. Czy Jezus jako antytyp Mojżesza podającego instrukcję typicznego oczyszczenia dał rozkaz antytypicznego oczyszczenia? Odpowiadamy: tak. Podczas okresu Żęcia On dawał napomnienia całemu ludowi w prawdzie, wodzom i tym prowadzonym przez wodzów,