Epifaniczny tom 9 – rozdział 2 – str. 89
Zatem istnieje nadzwyczaj logiczny związek antytypów tej księgi, którą właśnie badamy w tak drobnych szczegółach. Oczywiście, gdy skończymy studiowanie tej księgi i księgi jej towarzyszącej – 5Mojżeszowej – pokazanych symbolicznie w dwóch deskach narożnych w Świątnicy Najświętszej, z których jedna jest po stronie słupa wyobrażającego naszego Pana jako nowe stworzenie i autora Księgi Objawienia, to wtedy będziemy w znakomitym położeniu do zbadania ostatniej wymienionej tu księgi. Po tym wstępie jesteśmy gotowi rozpocząć badanie 12. rozdziału. Niechaj Pan pobłogosławi wszystkim to badanie!
(3) Typicznie historia tego rozdziału jest łatwa do zrozumienia, lecz zawiera głębokie znaczenie w antytypie, które wymaga mniej lub bardziej głębokiego badania. Jednak ze względu na liczne bryłki symbolicznego złota i srebra, jakie ta historia w sobie zawiera, korzyści z jej studiowania okażą się o wiele większe niż wysiłki podjęte w tym celu. Trzy postacie, na które ten rozdział szczególnie zwraca naszą uwagę, należą do grona czterech najwybitniejszych Izraelitów (Jozue jest czwartym) wymienionych w historii wyjścia z Egiptu. Miriam (bunt ludu, co odnosi się do faktu, że przedstawia Wielką Kompanię, która buntuje się przeciwko zarządzeniom i naukom Bożym) była najwybitniejszą niewiastą izraelską żyjącą w czasie wyjścia z Egiptu, a po Mojżeszu Aaron (oświecony, co odnosi się do tego, że Małe Stadko posiada prawdę) był najwybitniejszym mężem żyjącym w okresie wyjścia. Jednak w tym rozdziale Miriam i Aaron, a szczególnie Miriam, nie są pokazani w korzystnym świetle. Stali się winni dwojakiego zła – pychy, która doprowadziła do szemrania i samowywyższenia. Pycha rodzinna i narodowa przyczyniła się do tego, że czuli się urażeni przez Mojżesza, iż wziął sobie za żonę Kuszytkę. Możliwe, że Zefora, zastąpiwszy Miriam na stanowisku pierwszej damy w narodzie, wzbudziła także zazdrość Miriam. Mojżesz (wyciągnięty z wody, co odnosi się po pierwsze do naszego Pana, a po drugie do Kościoła wybranego spośród ludzi, 5Moj. 18:15,18), tak czy inaczej, był krytykowany za to, że wziął