Epifaniczny tom 9 – rozdział 2 – str. 127
Łacińskie słowo speculare, od którego pochodzi słowo spekulować, oznacza wpatrywać się umysłowym wzrokiem, a spekulować w znaczeniu religijnym oznacza wpatrywanie się umysłowym wzrokiem w rzeczy nieznane i zabronione. Antytyp tego polecenia jest łatwo widoczny w ostrzeżeniach Pana danych ludowi Bożemu w Paruzji i Epifanii, aby nie spekulować. Bóg sam dał to napomnienie Jezusowi, który specjalnie ogłosił je przez Posłańców Paruzji i Epifanii, inni przejęli je od nich i także to rozgłaszają.
(37) Werset 21. również pokazuje karę za takie wpatrywanie się – „aby ich nie padło wiele”. W antytypie nie oznacza to śmierci literalnej, lecz zaprzestanie istnienia na danym stanowisku. Na przykład Darwin, który znajdował się w antytypicznym Obozie, usiłował wpatrywać się w Świątnicę Najświętszą, aby dowiedzieć się, jakiej metody używał Bóg podczas stwarzania. To było powodem tego, że on i „wielu” innych popadło w poważny błąd jako członkowie antytypicznego Obozu i stali się niewierzącymi, których miejsce jest poza antytypicznym Obozem. Wielu usprawiedliwionych spekulowało na tematy mające związek ze stanem spłodzenia i narodzenia z Ducha (antytypicznej Świątnicy i Świątnicy Najświętszej), a wynikiem tego było to, że oni i wielu innych popadło w poważne błędy, które spowodowały, że „padli”, utracili stan usprawiedliwienia i powrócili do stanu antytypicznego Obozu. Wielu Kapłanów, spekulując na tematy nie na czasie w Świątnicy i dotyczące Świątnicy Najświętszej, odkładając przez to rzeczy na czasie odnoszące się do Świątnicy, utraciło korony. Spowodowali oni, że „wielu” innych uczyniło to samo i w ten sposób „padali” jako Kapłani i stawali się członkami Wielkiej Kompanii. Bardzo wiele przykładów tego widzimy podczas Epifanii. Niektórzy z nich kontynuowali spekulację do tego stopnia, że „padli” jako członkowie Wielkiej Kompanii i stali się członkami klasy wtórej śmierci. Członkowie klasy Młodocianych Godnych, którzy spekulowali, „padli” jako tacy, odpadli do antytypicznego Obozu,