Epifaniczny tom 11 – Dodatek I – str. 637
Przypowieści Salomona
W rozdziale 14 z różnymi zastosowaniami kontynuowany jest ten sam ogólny temat, co w rozdziałach 10-13 – kontrast między sprawiedliwością a nikczemnością oraz między świętymi a niepobożnymi. Kościół składający się z mądrych panien rozwija się w każdym dobrym słowie i czynie, lecz Wielka Kompania, w nieczystym stanie składająca się z głupich panien, znajdując się w rękach Azazela, powala swych towarzyszy (1). Praktykujący świętość czczą Boga, lecz kto odwrócił się od prostych dróg do przewrotności, lekceważy Boga (2). Rzecznicy głupców posiadają skłonności do wyniosłości, lecz nauki pouczonych przez prawdę zbawią ich (3). Tam, gdzie nie ma nauczycieli prawdy, nie ma duchowego pokarmu, lecz w mocnych nauczycielach prawdy jest dużo duchowego rozwoju (4). Nauczyciele prawdy nie nauczają błędu, lecz fałszywi nauczyciele krzewią błąd (5). Naśmiewca szuka, ale nie znajduje prawdy, lecz dla rozumnych prawda jest łatwa (6). Unikaj głupca, nawet jeśli jest wysoce poważany jako nauczyciel, gdy zorientujesz się, iż nie posiada prawdy (7). Mądrą rzeczą u roztropnych jest uczenie się zrozumienia swego postępowania w życiu, lecz błąd głupców jest oszustwem wobec prawdy, ponieważ fałszuje ją (8). Głupcy lekceważą sobie grzech, lecz wśród świętych jest łaska (9). Uczucia znają swój smutek, lecz ktoś niezapoznany z nimi nie powinien wtrącać się do nich z niewłaściwą radością (10). Zgromadzenie członków wtórej śmierci będzie zniszczone, lecz Kościół świętych będzie się pomyślnie rozwijał (11). Wielu ludzi sądzi, iż ich postępowanie jest właściwe, lecz kończy się na drogach wtórej śmierci (12). Są przypadki, kiedy na zewnątrz ktoś wygląda radośnie, lecz wewnątrz jest przygnębiony, a wynikiem takiej radości jest smutek (13). Ci, którzy z przekonaniem porzucają prawdę i jej ducha, przesycą się swym postępowaniem, lecz święci będą zadowoleni z owoców swych wysiłków (14). Nieostrożni są łatwowierni, lecz roztropni stosują ostrożność we wszystkich myślach, motywach, słowach i czynach (15). Roztropny jest ostrożny i unika zła, lecz głupiec jest popędliwy i zbyt pewny siebie (16). Ci, którzy łatwo wpadają w gniew, popełniają głupstwa, a knujący złość jest obrzydliwością (17).