Epifaniczny tom 11 – Dodatek I – str. 654
Przypowieści Salomona
ponieważ jeśli nie będzie mógł sprostać warunkom takiego poparcia i rękojmi, nie ma powodu, dla którego miałby rezygnować z odpoczynku wiary (27). Nie powinniśmy także rezygnować ze starych prawd, które odziedziczyliśmy w naukach onego Sługi i jego wiernych pielgrzymów (28). Jeśli ktoś widzi kogoś wiernego w służbie Panu, prawdzie, braciom i wszystkim innym, z którymi ma do czynienia – niech dowie się, iż taki ma uznanie Posłanników Paruzji i Epifanii, lecz nie ma uznania sięgających po władzę i panujących wodzów Lewitów (29).
Jeśli ktoś bada nauki nauczycieli błędu, niech uważnie analizuje to, co jest mu przez nich przedstawiane (23:1); niech zaniecha takiego badania, jeśli ma skłonności do wielkiej miłości do tego błędu, który powinien być analizowany jedynie w celu zbicia i uniknięcia go (2). Niech nie miłuje nawet tych błędów, które mają największe pozory prawdy, ponieważ są zwodniczym pokarmem (3). Niech nikt w ambicji nie dąży, by być wielkim w oczach innych, i niech porzuci swą mądrość w swej pysze (4). Niech nie pożąda tego, co nie jest jego, ponieważ tak uzyskane dobra z reguły mają tendencję znikać z jego posiadłości, daleko poza jego zasięg (5). Niech nikt nie przyjmuje rzekomego duchowego pokarmu od tych, których wiedza jest błędna, i niech nie lubuje się nawet w najlepszych rzeczach podawanych przez nich na ucztach (6). W rzeczywistości są one bowiem ich ulubionymi teoriami; choć zapraszają do karmienia się głębokimi i płytkimi myślami, nie żywią dobrych intencji wobec swych ofiar (7). Odrzuci on bowiem to, co przyjął, choćby było tego niewiele, i straci dobre prawdy, jakich niegdyś nauczał (8). Niech lud Boży wystrzega się oświecania zatwardziałego błądziciela, ponieważ wzgardzi on dobrą mądrością jego nauk (9). Nie powinien też rezygnować ze starych prawd ani niszczyć tę niewielką ilość prawdy u tych, którzy są pozbawieni duchowych ojców, choćby ta niewielka część prawdy była zmieszana z dużą ilością błędu (10), ponieważ Bóg, ich Wyzwoliciel, jest silny i stanie po ich stronie jako Obrońca (11). Niech raczej skupia uczucia na naprawianiu samego siebie i swym zrozumieniu nauk prawdy (12).