Epifaniczny tom 11 – Dodatek III – str. 699

Pieśni Salomona

noszony na dwóch prętach na ramionach, przez co najmniej czterech silnych mężczyzn]). Podłożem Kościoła jest jego usprawiedliwione człowieczeństwo (z drzewa libanu – biały). Dwa pręty, na których był noszony, to prawdy Starego i Nowego Testamentu (słupy [lub podpory] jego srebrne – w. 10); jego nowe stworzenie, jako jego główna istota, było Boskie (dno jej złote); jego ochroną jest królewski stan Chrystusa (okrycie z purpury), a najgłębsze pokłady serca są przepełnione miłością do Chrystusa (wewnątrz usłana miłością). Początkiem tej symbolicznej lektyki byli prawdziwi Izraelici w Żniwie Żydowskim ([dosłownie: od] córek Jeruzalemskich). W Żniwie Żydowskim po Pięćdziesiątnicy prawdziwi Izraelici (córki Syjońskie – słoneczny – w. 11) byli zachęcani przez braci do opuszczenia rabinizmu (wyjdźcie) i uważnego przyjrzenia się Chrystusowi jako Królowi (oglądajcie króla Salomona), jako Królowi posiadającemu autorytet Boga (w koronie), uczynionemu takim przez Przymierze Sary (ukoronowała go matka) w dniu Pięćdziesiątnicy, kiedy rozpoczęły się Jego zaręczyny z Kościołem jako przyszłą Oblubienicą (w dniu zaślubin jego), który rzeczywiście był dniem największej i najserdeczniejszej radości dla Niego w Jego chwale (wesele serca).

      Piękno świętości Miłej, wyrażone z naciskiem (O jakże – 4:1), staje się tematem Jezusa (piękna przyjaciółko moja). Nadal podkreśla On (o jakże) ten temat (piękna). Jej wiedzą prawdy jest Święty Duch w umyśle (oczy gołębicy [dosłownie oczy są gołębicami]; 1Jana 5:6). Z podziwem uznaje, że jest podtrzymywana przez moc swoich władz (kędziorami; Sędz. 16:13,17,19). Jej siła (włosy) jest bardzo wielka, jak siła wielu mocnych ludzi w konstytucyjnym królestwie (jak trzoda kóz na górze Galaad, stos świadectwa). Jej zdolności umysłowe (zęby – w. 2), którymi przeżuwa pokarm duchowy, wolne są od nadmiernych ziemskich naleciałości (stado owiec strzyżonych); zostały też oczyszczone od ziemskich błędów i grzechów przez omycie w wodzie Słowa (wychodzą z kąpieli; Efez. 5:26).

poprzednia stronanastępna strona