Epifaniczny tom 11 – Dodatek III – str. 702
Pieśni Salomona
dawcą prawdy, który zatrzymuje swe myśli przed obcymi (źródłem zamkniętym), źródłem wody życia niedostępnej dla obcych (zdrojem zapieczętowanym). To ona sprawia, że wschodzą szczepy (szczepy – w. 13), które stają się drzewami sprawiedliwości na polu owoców okupowych dzieł Chrystusa (sad jabłek granatu), radosnymi owocami Ducha – wiecznego życia (cyprys – drzewo zawsze zielone), w usprawiedliwiającej wierze (nard), wierze uświęcającej (nard – w. 14), nadziei (szafran), wiedzy (w ang. tatarskie ziele; w polskich przekładach: kasja, trzcina – przypis tł.) i zrozumieniu (cynamon) oraz bezinteresownej miłości do Boga, Chrystusa, braci, świata i wrogów jako chwała (kadzidło), prawda (mirra) i cześć, składająca się z obowiązkowej i bezinteresownej miłości do Boga (aloes; Psalm 45:9; Izaj. 11:3), oraz wszystkie pozostałe antytypiczne przyprawy – antytypiczna kasja, rady i mocy (2 Moj. 30:23; 31:3; Izaj. 11:2); antytypiczny balsam mądrości; antytypiczna onycha mocy; antytypiczne galbanum sprawiedliwości; antytypiczne czyste kadzidło miłości jako chwała (wszystkie główne wonności), Święty Duch jako źródło przynoszenia owoców (źródło ogrodów – w. 15), Biblia jako źródło prawdy udzielającej życia (studni wód żywych) oraz nauk płynących od niebiańskiego Ojca i Jego Syna (strumieni z Libanu).
Niech przeciwności (wiatr północny – w. 16) spotkają ją w jej sferze przynoszenia owoców (ogród) i niech spotka ją pomyślność (wiatr południowy). Doprowadzi to jedynie do jeszcze wyraźniejszej manifestacji jej łask (niech płyną wonności jego). Jeszcze bardziej wzmocni to u jej Miłego pragnienie zbadania sfery jej serca i umysłu (niech przyjdzie miły mój do ogrodu) i przyjęcia owoców Ducha (niech je rozkoszne owoce swoje [jego – ogrodu]). Wersety 9-16 to poselstwo Paruzji na temat rozwijania charakteru w łaskach i owocach Ducha, co potwierdzają pisma i kazania tamtego okresu. Jezus przyszedł do jej sfery przynoszenia owoców indywidualnie i zbiorowo, do jej umysłu, serca i woli, które są Jego sferą przynoszenia owoców (przyszedłem do ogrodu mego – 1),