Epifaniczny tom 11 – rozdział 4 – str. 263
Wyzwolenie pozostałych Izraelitów
i stanął z nim między tymi dwoma obozami. Słup dawał ciemność Egipcjanom a światło Izraelitom, w ten sposób trzymając ich z dala od siebie (w. 18,19). Anioł Pana (w. 19), którym był Logos, jest tutaj typem Chrystusa. Obłok reprezentuje tutaj prawdę na czasie, szczególnie na temat Starego Testamentu, ponieważ była to noc i obłok był słupem ognia. Związek między aniołem i słupem (anioł był w słupie, a słup był tam, gdzie anioł i szedł wszędzie tam, gdzie anioł go prowadził) jest typem faktu, że w Małym Okresie Chrystus będzie w prawdzie i będzie kierował jej działaniem. Umieszczenie słupa pomiędzy dwoma obozami przedstawia to, że zarówno wierni restytucjoniści (Izraelici), jak i upadli aniołowie i odstępczy ludzie (Egipcjanie) w wyniku działań Chrystusa będą widzieli prawdę w Małym Okresie i że będzie ona środkiem ich rozdzielenia, tak jak we wszystkich przesiewaniach Paruzji i Epifanii Pan zsyłał prawdę wiernym i niewiernym, a ona stawała się środkiem ich rozdzielania. Powód jest następujący: tak jak w typie, który miał miejsce w nocy, słup dawał światło Izraelitom, będąc dla nich słupem ognia, a ciemność Egipcjanom, będąc dla nich chmurą (w. 20), tak prawda (prawda Starego Testamentu) na czasie w Małym Okresie będzie dawać światło wiernym, lecz będzie ciemnością (będzie wydawać się błędem) niewiernym istotom duchowym i ludziom, ponieważ będą źle rozumieli nauki Nowego Testamentu, nie będące wówczas na czasie, w przeciwieństwie do nauk Starego Testamentu, które wtedy będą na czasie. Często widzieliśmy działanie tej zasady w Żniwie Ewangelii, np. prawdy sprzeciwiające się występowaniu przeciwko okupowi, niewierze, ruchom zjednoczeniowym, reformizmowi i zaprzeczaniu dawały światło wiernym, lecz dla niewiernych wydawały się błędem. Tak więc dokładnie te same nauki, które zapewnią wybawienie dla wiernych, pozwalając im trwać, usidlą niewiernych i doprowadzą ich do upadku, tak jak naucza Biblia.
(17) Tak więc w każdym z pięciu przesiewań Małego Okresu, gdy wierni będą okazywać wierność,