Epifaniczny tom 11 – rozdział 3 – str. 154
Wyzwolenie pierworodnych
która jest przy żarnach” (w. 5) w antytypie oznacza zatem od największego do najmniejszego pierworodnego Egiptu. Nikt z nich nie miał być oszczędzony – wszyscy mieli być unicestwieni w trakcie doświadczeń czasu ucisku. Nikt z nich nie miał przetrwać do tysiącletniego Królestwa. Pierworodne ze zwierząt Egiptu obrazują ich człowieczeństwo. Ten zarys pierworodnych zwierząt dodany jest po to, by pokazać, że nic nie pozostanie po antytypicznych pierworodnych Egiptu – że zostaną oni całkowicie unicestwieni. To właśnie dzięki ogólnemu tłu typicznych wydarzeń oraz dzięki kontrastowemu związkowi występujących w nich typicznych osób wnioskujemy, że pierworodni spośród ludzi Egiptu są typem nowych stworzeń klasy wtórej śmierci, a pierworodne spośród zwierząt Egiptu reprezentują ich człowieczeństwo. To, że pierworodni spośród ludzi Izraela są typem nowych stworzeń stanowiących Kościół pierworodnych, jest oczywiste na podstawie Żyd. 12:23. Na podstawie faktu, że pierworodne z czystych zwierząt Izraela miały być ofiarowane na Boskim ołtarzu wnioskujemy, iż są one typem człowieczeństwa „Kościoła pierworodnych, których imiona [charaktery] zapisane są w niebie [duchowe]”, ponieważ na Boskim ołtarzu nie są ofiarowane ich nowe stworzenia, lecz ich człowieczeństwo (Rzym. 12:1; 1Piotra 2:5; Żyd. 9:14; 1Piotra 1:18,19). Zarówno ich nowe stworzenia, jak i ich człowieczeństwo są zachowane – pominięte przez antytypiczną dziesiątą plagę. Los, jaki spotyka tych, którzy nie są pomijani przez wykonawcę antytypicznej dziesiątej plagi, musi zatem być losem, od którego zostali zachowani ci, którzy byli pominięci. Antytypicznych pierworodnych Egiptu z ludzi spotyka zatem wtóra śmierć, której unikają antytypiczni pierworodni Izraela z ludzi. Oznacza to, że antytypicznymi pierworodnymi Egiptu z ludzi są niewierne nowe stworzenia, które tracą życie, natomiast antytypicznymi pierworodnymi Izraela z ludzi są wierne nowe stworzenia, które uzyskują życie. Jeśli pierworodne ze zwierząt Izraela reprezentują człowieczeństwo tych nowych stworzeń, które uzyskują życie, pierworodne Egiptu ze zwierząt muszą reprezentować