Epifaniczny tom 11 – rozdział 3 – str. 162

Wyzwolenie pierworodnych

głoszenie i nauczanie przez Niego bez ich upoważnienia; Jego głoszenie i nauczanie z mocą i w pociągający sposób, w przeciwieństwie do ich służalczych i oschłych metod; głoszenie i nauczanie przez Niego niezgodnie z ich tradycjami; dokonywanie cudów w dniu sabatu, obalanie i krytykowanie ich fałszywych nauk i praktyk; odmowa sprzymierzenia się z nimi i ich metodami; pociąganie za Sobą ogromnych rzesz i odciąganie ich od nich; używanie przez Niego nowych metod głoszenia, tak odmiennych od ich własnych; Jego uprzejme przyjmowanie i przebywanie z celnikami i grzesznikami, którymi oni pogardzali i których unikali; Jego grzeczność wobec Samarytan i płacenie podatków cezarowi; nazywanie siebie Synem Bożym, z jednoczesnym zaprzeczaniem przez Niego, iż Bóg jest ich Ojcem; twierdzenie, że jest szczególnym Posłańcem Boga i bez grzechu; Jego powoływanie i chrzczenie uczniów; prowadzenie ruchu religijnego niepoddanego hierarchii żydowskiej; Jego otwartość, która nie powstrzymywała się przed piętnowaniem ich grzechów, błędów i samolubstwa; dokonywanie cudów, które potępiały ich opozycję wobec Niego jako rzekomego zwodziciela; Jego tryumfalny wjazd do Jeruzalem, oczyszczenie świątyni i skrytykowanie ich za jej plugawienie itd. Wymienione powyżej nauki i czyny aż do trzech ostatnio wspomnianych, pobudzały ich śmiertelną opozycję, a te trzy ostatnie skłoniły ich do odłączenia Go w dniu 10 Nisan na śmierć. Przez te nauki i czyny polecił im, by odłączyli Go jako antytypicznego Baranka 10 Nisan 33 r. n.e.

      (20) W typie („baranka według domu” – w. 3) baranek miał służyć dla jednego domu – rodziny. W ten sposób każda rodzina została użyta jako typ całego domu wiary, a każdy baranek – jako typ Jezusa, naszego Baranka. Jeśli rodzina była zbyt mała (w.4), by zjeść baranka, powinna przyłączyć się do innej podobnej rodziny w pobliżu, tak by obie razem na czas Paschy utworzyły jedną rodzinę, odpowiednio dużą, by zjeść całego baranka. Jest to typem faktu, że dom wiary nie miał być mały, lecz duży, aby spożywając antytypicznego Baranka,

poprzednia stronanastępna strona