Epifaniczny tom 11 – rozdział 3 – str. 166
Wyzwolenie pierworodnych
(23) Obydwa przypisywania są przedstawione w typie w następujący sposób: Dwa słupy odrzwi jako takie są typem dwóch części Sprawiedliwości, Prawa. Pierwsza część Prawa, Sprawiedliwości, to miłość obowiązkowa do Boga, która jest wdzięczną dobrą wolą, jaką słusznie jesteśmy winni Bogu z całego serca, umysłu, duszy i siły (Mat. 22:37,38). Drugą częścią Prawa, Sprawiedliwości, jest obowiązkowa miłość do bliźniego, która jest dobrą wolą, jaką jesteśmy mu winni – dobrą wolą przejawianą wobec niego w takim samym stopniu, w jakim chcielibyśmy, by on przejawiał ją wobec nas – w myślach, motywach, słowach i czynach (Mat. 22:39; 7:12). Jeden słup tych odrzwi reprezentuje tę część sprawiedliwości, która jest obowiązkową miłością do Boga, natomiast drugi słup odrzwi reprezentuje tę część sprawiedliwości, która jest obowiązkową miłością do bliźniego. Pokropienie pierwszego słupa odrzwi przedstawia zatem przypisanie przez Chrystusa Swojej zasługi tej części Boskiej sprawiedliwości, która żąda śmierci grzesznika za gwałcenie obowiązkowej miłości do Boga; kropienie drugiego słupa odrzwi przedstawia natomiast przypisanie przez Chrystusa Swojej zasługi tej części Boskiej sprawiedliwości, która żąda śmierci grzesznika za gwałcenie obowiązkowej miłości do człowieka.
(24) Lecz to nie wystarczy, że przeciwko nam nie ma już wyroku śmierci. Dodatkowo musimy posiadać rzeczywistą lub poczytaną sprawiedliwość – posłuszeństwo wymogom Zakonu, by żyć zgodnie z jego nakazami, tak jak pokropienie dwóch bocznych słupów odrzwi nie było wystarczające w typie. Dodatkowo musiała być kropiona górna część odrzwi (w. 7), nadproże. Nadproże przedstawia nas w naszym człowieczeństwie – fizycznie, umysłowo, moralnie i religijnie. By nasze człowieczeństwo mogło posiadać faktyczną sprawiedliwość, wypełnienie wymagania sprawiedliwości Prawa (Rzym. 8:3,4), konieczne jest, by Bóg przypisał nam sprawiedliwość Chrystusa, ponieważ sami z siebie nie możemy wypracować żadnej sprawiedliwości zadowalającej dla Boga. To przypisanie sprawiedliwości Chrystusa – która jest nazywana sprawiedliwością Boga (Rzym. 3:21,22), ponieważ Bóg dostarczył ją przez Chrystusa oraz przyjmuje i przypisuje ją jako naszą sprawiedliwość