Epifaniczny tom 11 – rozdział 3 – str. 185
Wyzwolenie pierworodnych
wyzwolenie pierworodnych od śmierci oraz ich wszystkich z Egiptu (w. 14,24,42). Bóg pragnął, by izraelskie dzieci, obserwujące tę ceremonię i biorące w niej udział, rozumiały jej symboliczne znaczenie. Dlatego w wersetach 26, 27 poucza izraelskich ojców, jak odpowiadać na pytania ich dzieci co do symbolicznego znaczenia tej ceremonii. W wyjaśnieniu symbolicznej ceremonii, podanym w wersecie 27, czasownik jest nie jest stwierdzeniem rzeczywistego istnienia, lecz stwierdzeniem rzeczywistej reprezentacji, i dlatego powinien być rozumiany jako oznaczający reprezentuje [przekład B.G. pomija ten czasownik – przypis tł.]. Szczegóły na temat takiego użycia czasownika jest, jako stwierdzenia rzeczywistej reprezentacji, podaliśmy w P ’43, 35-39 [zob. TP ’33, 15, 28 – przypis tł.]. Nie powinniśmy twierdzić, że czasownik jest w tym zdaniu jest użyty symbolicznie. Jest on użyty dosłownie w jednym z kilku dosłownych znaczeń tego słowa, ponieważ czasownik jest jest używany dosłownie jako stwierdzenie zarówno rzeczywistego istnienia, jak i rzeczywistej reprezentacji. Zatem czasownik jest, podobnie jak wiele innych słów, ma kilka dosłownych znaczeń. W sporze ze zwolennikami prawdziwej obecności (transsubstancjacji, konsubstancjacji i instrumentalizacji) odnośnie do Wieczerzy Pańskiej obrońcy symbolicznego znaczenia chleba i wina popełnili błąd i twierdzili, że czasownik jest w zdaniach: „To jest ciało moje (…) To jest krew moja” jest użyty symbolicznie. Nie jest on tak użyty. Jest użyty dosłownie w swym drugim dosłownym znaczeniu, tj. jako stwierdzenie rzeczywistej reprezentacji, co ma miejsce zawsze wtedy, gdy jest on używany do wyjaśnienia znaczenia czegoś symbolicznego, reprezentatywnego. Prosimy zwrócić uwagę na przykłady w wyżej wspomnianym artykule.
(42) Izraelskie dzieci, pytające swych ojców o znaczenie symbolicznego obrzędu zabijania i spożywania dorocznego baranka, przedstawiają niemowlęta w prawdzie, pytające tych, którzy są ich symbolicznymi ojcami – nauczycielami – o znaczenie Wieczerzy Pańskiej: tego, co ona symbolizuje. Skoro jej typ jest obrzędem symbolizującym coś innego, Wieczerza Pańska,