Epifaniczny tom 11 – rozdział 3 – str. 195

Wyzwolenie pierworodnych

zostaną odcięci od urzędu publicznego rzecznika (śmierć pokutującego złoczyńcy). Gdy jednak do Ameryki dotrą walki armagedonu, antytypiczni Egipcjanie, mocno dotknięci śmiercią swych przywódców i stwierdziwszy, że lud Pana nie będzie wspierał królestwa szatana, będą go prześladować, być może z jeszcze większą furią, niż czynili to w czasie dwóch faz wojny. Wskazują na to wyrażenia „ponaglali” oraz „odprawić z ziemi pośpiesznie”. Nie musimy się tym martwić. Będzie w tym ukryte błogosławieństwo, ponieważ będzie to uwolnieniem nas z antytypicznego Egiptu. Słowa Egipcjan „Pomrzemy wszyscy” są typem strachu antytypicznych Egipcjan, dotkniętych śmiercią swych przywódców w ucisku, że lud Pana swymi działaniami i zasadami przygotowuje zniszczenie dla nich wszystkich, gdy prócz antytypicznych pierworodnych wielu z nich także zginie, chociaż nie śmiercią wtórą.

      (51) Werset 34 pokazuje proste pożywienie, jakie Izraelici zabrali ze sobą opuszczając Egipt. Nawet nie mieli czasu upiec chleba. Ciasto na chleb nie zostało zakwaszone (najwyraźniej kwas, zaczyn, był wówczas dodawany dopiero po zagnieceniu mąki), lecz wciąż pozostawało jeszcze w dzieżach, formach do zagniatania, które były owinięte w szaty i niesione na ramionach, gdy udawali się na swe miejsce spotkania w Rameses (w. 37). By zrozumieć tego antytyp, musimy przypomnieć dwojakie wychodzenie z antytypicznego Egiptu: (1) To, którego dokonaliśmy opuszczając kościół nominalny i przychodząc do prawdy, co uczyniło nas wolnymi od niewoli błędu (Kol. 1:13). W tym wychodzeniu jesteśmy pokazani w Aaronie jako rzeczniku Mojżesza. Szatan usiłował podbić w niewolę grzechu i błędu obydwu z nich (2Moj. 5:4). (2) To, którego dokonaliśmy przy naszym wyzwalaniu z każdej pozostałości królestwa szatana, nie tylko z jego części kościelnej. W obydwu tych wyzwoleniach lud Boży wykonuje antytyp wersetu 34, jak dowiedzie tego wyjaśnienie antytypu. Ciasto reprezentuje prawdę. Formy do zagniatania przedstawiają umysły ludu Bożego. Zagniatanie ciasta w formach reprezentuje uczynienie prawdy zrozumiałą w naszych umysłach.

poprzednia stronanastępna strona