Epifaniczny tom 11 – rozdział 3 – str. 207

Wyzwolenie pierworodnych

obecnego i następnego Wieku z królestwa szatana. Tak jak Izrael obchodził typiczne wyzwolenie ku czci Boga (Panu – w. 42), tak antytypiczny Izrael w jego duchowych, niebiańskich klasach oraz w jego klasach ludzkich, ziemskich – przywróconych do społeczności z Bogiem Żydach i poganach – przez wieki będzie obchodził to wyzwolenie Panu (Obj. 5:13). Tak jak cielesny Izrael otrzymał przez Mojżesza i Aarona rozporządzenie określające, kto nie może, a kto może spożywać dorocznego baranka (w. 43-49), tak Jezus oraz Maluczkie Stadko Paruzji i Epifanii uczyło, kto nie może, a kto może uczestniczyć w dorocznej Wieczerzy Pańskiej. Ogólna zasada zabraniająca udziału podana jest w wersecie 43, gdzie słowa przetłumaczone obcy (ben nechar) w obydwu częściach są inne od słowa przetłumaczonego przychodzień (ger) w wersetach 48, 49. Przekłady R.V. oraz A.R.V. kolejno tłumaczą to pierwsze słowo jako obcy i cudzoziemiec, z których każde oddaje prawidłową myśl. Żaden cudzoziemiec nie mógł spożywać dorocznego baranka. Werset 47 podaje zasadę uczestniczenia – „całe zgromadzenie Izraela”. Następnie werset 45 podaje szczegóły odnośnie tego, kto nie powinien jeść dorocznego baranka – [cudzoziemiec] osadnik [użyte tutaj słowo to toshaw – (cudzoziemiec) osadnik, a nie ben nechar ani ger] oraz wynajęty sługa, najemnik. Natomiast wersety 44,48,49  podają szczegóły odnośnie tego, kto mógł spożywać dorocznego baranka – obrzezany kupiony sługa, przychodzień, który nie jest obcym, oraz rodowity Izraelita.

      (63) Werset 48 opisuje, kto jest cudzoziemskim osadnikiem i wynajętym sługą, najemnikiem, tj, obcym – nieobrzezani. Obrzezanie jest typem poświęcenia (Rzym. 2:29; Kol. 2:11-13). Obrzezani reprezentują więc wszystkich poświęconych, którzy w wersetach 44,48, 49 podani są w trzech klasach. Rozumiemy więc, że obrzezany kupiony sługa reprezentuje oczyszczonych członków Wielkiej Kompanii, a ich oczyszczenie oznacza ich ponowne poświęcenie się [obrzezanie] (zastosowanie na Epifanię 4 Moj. 8:5-22); obrzezany przychodzień [ger] reprezentuje Młodocianych Godnych, a ci urodzeni w ziemi,

poprzednia stronanastępna strona