Epifaniczny tom 11 – rozdział 3 – str. 214

Wyzwolenie pierworodnych

choć był zasugerowany w wersecie 2 – tylko pierworodni rodzaju męskiego mieli być w ten sposób poświęcani. Nie należy tego rozumieć jako sprzeczności, jak gdyby werset 2 miał na myśli wszystkich pierworodnych – rodzaju męskiego i żeńskiego, ponieważ w wersecie 2 rzeczownik pierworodny (bechor) jest rodzaju męskiego, a więc oznacza pierworodnych rodzaju męskiego, z wyłączeniem tych rodzaju żeńskiego. Zatem stwierdzenie wersetu 12 odnoszące się do rodzaju męskiego jest podane tylko w celu podkreślenia. Antytyp pokazuje, dlaczego tak jest – wszyscy antytypiczni pierworodni jako tacy przez spłodzenie z Ducha są bowiem rodzaju męskiego. Nie należy tego rozumieć jako sprzeczności między faktami, że (1) utracjusze koron należą do pierworodnych (Żyd. 12:23) oraz że (2) w 2Kor. 6:18 są oni nazwani córkami, a w Joela 2:29 – służebnicami. Jest to inny symbol. W 2 Kor. 6:18 nie są wyróżnieni pierworodni, a dzieci Bożej rodziny są przedstawione z ogólnego punktu widzenia jako pokazani w synach i córkach normalnej rodziny. Z punktu widzenia 2Kor. 6:18 bowiem tylko Jezus jest Pierworodnym (Rzym. 8:29). Natomiast z punktu widzenia Żyd. 12:23, gdzie jest podany antytyp pierworodnych tak, jak jest to potraktowane w opisie 2Mojżeszowej, wszystkie nowe stworzenia są pierworodnymi, natomiast osoby nie będące w Boskim planie nowymi stworzeniami – restytucjoniści po zakończeniu się Małego Okresu – będą kolejnymi dziećmi, ponieważ narodzeni wówczas z Ducha Starożytni i Młodociani Godni także będą należeć do pierworodnych. Innymi słowy, pierworodni z historii 2 Mojżeszowej w antytypie są traktowani z punktu widzenia najważniejszych z tych, którzy uzyskają zbawienie spośród ludzkości, a nie z punktu widzenia dzieci w rodzinie Bożej. Jakub wyjaśnia tę myśl związaną z pierworodnymi pod pokrewnym symbolem pierwiastków (Jak. 1:18).

      (70) Pierworodne ze zwierząt były ofiarowane na ołtarzu (w. 13), jeśli należały do zwierząt ofiarnych, np. do trzód i bydła. Pierworodne osłów, jako przykłady pierworodnych każdego nieczystego zwierzęcia, nie należały jednak do zwierząt ofiarnych, ponieważ osioł był zwierzęciem nieczystym. Musiał być odkupiony (w. 13) przez zastąpienie go na ołtarzu barankiem,

poprzednia stronanastępna strona