Epifaniczny tom 11 – rozdział 3 – str. 215
Wyzwolenie pierworodnych
jeśli w ogóle miał żyć. Taki odkupiony osioł jest typem człowieczeństwa Wielkiej Kompanii, którego miejsce na ołtarzu jako część ofiary za grzech zostaje utracone, a miejsce człowieczeństwa członka Wielkiej Kompanii, które jest usuwane z ołtarza, musi być zastąpione przez inną poświęcającą się osobę. Ponieważ jego miejsce na ołtarzu zostało utracone, podobnie utracona była jego korona, udzielana nowemu stworzeniu, którego człowieczeństwo zajmowało na ołtarzu miejsce człowieczeństwa członka Wielkiej Kompanii. To właśnie te fakty zawierają się w ofiarowaniu baranka zamiast pierworodnego osła, ponieważ ofiarowanie baranka było zastępstwem w celu odkupienia pierworodnego osła. W przypadku gdy było ono odkupywane pierworodny osła przedstawia zatem człowieczeństwo członka Wielkiej Kompanii z tego punktu widzenia, że takie człowieczeństwo nie bierze udziału w ofierze za grzech, pokazanej przez ofiarę składaną na ołtarzu. Zastępujący baranek przedstawia człowieczeństwo nowego stworzenia, które otrzymało straconą koronę, a ofiarowanie go na ołtarzu reprezentuje składanie ofiary będącej częścią ofiary za grzech członka Maluczkiego Stadka, który otrzymał tę koronę. Jeśli jednak osioł nie był odkupywany przez baranka, musiał być zabity przez złamanie jego szyi. Reprezentuje to usunięcie utracjusza korony, dla którego Bóg nie był skłonny przeprowadzić zbawiennego procesu, by ocalić go od zniszczenia, co jest pokazane w typie przez właściwego Izraelitę, który nie chciał postarać się o ocalenie życia pierworodnego osła przez zastąpienie go barankiem. Co może to reprezentować? Członka klasy wtórej śmierci. Rozumiemy więc, że pierworodny osioł, który nie był zachowany od zniszczenia przez nieuwzględnienie go wśród tych, których życie było ocalone przez odkupienie przy pomocy zastępczego baranka, reprezentuje człowieczeństwo pierworodnego, które nie zostało uznane za odpowiednie do Wielkiej Kompanii, tj. reprezentuje on człowieczeństwo członka klasy wtórej śmierci.
(71) Jak można zauważyć, w poprzednim akapicie nie używaliśmy słowa odkupić w znaczeniu kupić, lecz w znaczeniu wybawić. Gdybyśmy używali go w tym pierwszym znaczeniu,