Epifaniczny tom 11 – rozdział 3 – str. 216

Wyzwolenie pierworodnych

musielibyśmy zinterpretować baranka jako wskazującego na człowieczeństwo naszego Pana, a zastąpienie nim osła – jako typ na odkupienie przez Niego Wielkiej Kompanii, natomiast brak zastępującego baranka jako przedstawiający ofiarę naszego Pana, która nie działa już na korzyść klasy wtórej śmierci (Żyd. 10:26). Dlaczego nie zaproponowaliśmy tego jako antytypicznej nauki? Odpowiadamy, że takie znaczenie dla czasownika odkupić nie odpowiadałoby tutaj aktowi odkupywania pierworodnych Izraelitów (w. 13), ponieważ przedstawiają oni nowe stworzenia, a nie człowieczeństwo. Nasze nowe stworzenia nie są oczywiście kupowane, chociaż nasze człowieczeństwo jest kupowane przez okup naszego Pana. Zatem baranek ofiarowany na ołtarzu za pierworodnego Izraelitę nie jest typem okupowej ofiary naszego Pana, która nie była składana za nasze nowe stworzenia, chociaż była składana za nasze człowieczeństwo. Baranek ofiarowany za pierworodnego Izraelitę reprezentował go na ołtarzu, tak jak cielec na ołtarzu reprezentował Aarona (3Moj. 16:6; Cienie Przybytku, str. 55, ak. 2 [w starym wydaniu str. 62, ak. 1 – przypis tł.]). Dowodzi to zatem, że nowe stworzenie jest reprezentowane na ołtarzu przez swoje człowieczeństwo, ponieważ nie ofiarujemy naszego nowego stworzenia i jego przywilejów, lecz nasze człowieczeństwo i jego przywileje (Rzym. 12:1; 1Piotra 2:5 [gdzie słowo duchowych przed słowem ofiar jest w najlepszych manuskryptach pomijane]). Ponieważ słowo odkupić w kwestii pierworodnego Izraelity nie oznacza kupna, lecz jedynie reprezentację jako zastępstwo bez kupowania, to samo znaczenie dajemy mu w użyciu go w związku z odkupieniem i nieodkupieniem pierworodnego osła w antytypie.

      (72) Izraelski syn pytający (w. 14) ojca o wyjaśnienie obrzędu dotyczącego odkupienia pierworodnych, ofiarowania pierworodnych czystych zwierząt, zastępowania przez baranka pierworodnego osła oraz złamania szyi nieodkupionego pierworodnego osła miał się dowiedzieć, że obrzędy te symbolizują (symbol, znak – w. 16) i utrwalają (ozdoba, naczelniki – w. 16) zachowanie pierworodnych z izraelskich ludzi i zwierząt i zniszczenie pierworodnych egipskich.

poprzednia stronanastępna strona