Epifaniczny tom 11 – rozdział 3 – str. 222-244
poprzednia strona – następna strona
Wyzwolenie pierworodnych
PYTANIA
(1) Gdzie jest kontynuowana rozmowa rozpoczęta w 2Moj. 10:24 i jak należy traktować 2Moj. 11:1-3? Jak powinno być przetłumaczone pierwsze zdanie 2Moj. 11:1? Jakie cztery powody wymagają takiego tłumaczenia? Dlaczego w.1-3 są dodane jako wtrącenie? Gdzie Bóg powiedział Mojżeszowi o rzeczach podanych w wersetach 1-3? Co najstarszy hebrajski manuskrypt podaje jako brzmienie pierwszego zdania w. 3 i dlaczego jest to lepsza wersja? Czym powinien być zastąpiony podany kursywą czasownik był w drugim zdaniu wersetu 3? Co zawierają wersety 1-3 i jak są one związane z wersetami 4-8?
(2) O jakiej pladze mówi w. 1 – czego była ona typem i przez co jest wymierzana? Kogo dotknęła typiczna dziesiąta plaga – jakie są znaczenia hebrajskiego słowa Mitzraim i jakie jest jego znaczenie w w.1? Kogo dotknęła śmierć antytypicznych pierworodnych? Jaki według zapowiedzi Boga miał być skutek śmierci typicznych i antytypicznych pierworodnych? Co przedstawia naleganie faraona na odejście Izraela i na co wskazuje ta natarczywość? Co powinno usunąć ból ludu Bożego z powodu takiego złego traktowania?
(3) Gdzie podano ogólną interpretację w. 2 w odniesieniu do izraelskich matek – do czego jest on aluzją? Jak powinno być przetłumaczone słowo oddane jako teraz i dlaczego? Co zostało dodane do wersetu 2, a nie występuje w 2Moj. 3:21 i 22? Kogo przedstawiają w tym kontekście izraelskie matki i ich dzieci, a kto i pod jakim względem jest pokazany przez izraelskich ojców? Kogo reprezentują tutaj egipscy sąsiedzi płci męskiej? W jaki sposób miało miejsce proszenie – podaj ilustrację z czterech przytoczonych przykładów?
(4) Gdzie w typie i antytypie została wyjaśniona poprawiona forma pierwszego zdania z w.3? Jakie jest dosłowne tłumaczenie zdania oddanego: „Dam łaskę ludowi w oczach Egipcjan”? Jakim początkowo wydaje się być to wyrażenie i co wskazuje na jego stosowność? Co na pierwszy rzut oka nie wydaje się być łaską i co dowodzi, iż w rzeczywistości nią jest? Jak wskazują na to przytoczone wersety? Dlaczego są one nazywane łaską ludu Bożego? Za co nie uznaliby ich antytypiczni Egipcjanie, gdyby one ich spotkały i dlaczego? Jak powinniśmy traktować je my i jak nazywa je św. Piotr?
(5) Czym powinien być zastąpiony czasownik był w drugim zdaniu w.3 i dlaczego? Jaki wpływ miały poszczególne plagi na prestiż Mojżesza – w czym jego prestiż osiągnął punkt kulminacyjny? Jaki jest antytyp tych dwóch zarysów prestiżów? Dzięki czemu Mojżesz mógł wypowiedzieć groźby z w.4-8? Jaki jest tego antytyp? Jaka jest rola wersetów 1-3 w stosunku do wersetów 4-8?
(6) Jaki jest związek w.4 z 2Moj. 10:29? Co przedstawia twierdzenie Mojżesza, że jego słowa są przesłaniem Jehowy? W ilu miejscach przejście przez Boga i zabicie pierworodnych Egiptu jest wiązane z północą 14 Nisan – czym różnią się te wyrażenia? Co w antytypie kryje się w wyrażeniu „około północy” i „o północy”?
(7) Jaka jest wspomniana tutaj antytypiczna noc? Co jeszcze ten fakt potwierdza i jaką lewicką naukę to obala? Co ta uwaga potwierdza co do długości jednej z symbolicznych godzin Biblii? Jeśli godzina długości 3 1/3 roku nie okaże się godziną z Obj. 17:12, co być może będziemy musieli zrobić z godziną długości 6 2/3 roku i w jakim przypadku?
(8) Czego typem jest przejście Boga przez środek Egiptu? W jaki sposób Nasz Pan wyraźnie wypełnił antytyp Mojżesza mówiącego te słowa w odniesieniu do około października 1914 roku? W czasie jakiego okresu zachodząco zakończył się pierwszy człon dwójnasobu 2520 lat i czemu to odpowiada? Jak Pan wypełnił go w odniesieniu do 1 sierpnia 1914 roku? Jak i przed kim z obydwu punktów widzenia została podana antytypiczna zapowiedź?
(9) Co stwierdza w.5 – co jest antytypiczną dziesiątą plagą? Czym nie były typiczna i antytypiczna dziesiąta plaga? Czym początkowo są wszystkie nowe stworzenia i jak dowodzi tego Żyd. 12:23? Co dzieje się z antytypicznymi Izraelitami, którzy popełniają grzech na śmierć, i w kim są wówczas pokazani? Dlaczego stają się oni antytypicznymi pierworodnymi Egipcjanami? Kogo szatan szczególnie stara się zwerbować do swej służby – kogo i w jakim stopniu on kontroluje?
(10) Co Mojżesz zapowiedział o każdym żyjącym pierworodnym Egipcjaninie i kiedy miało to nastąpić – jaki jest antytyp tej zapowiedzi i kiedy zostało to dokonane? Kto i dlaczego jest pierworodnym antytypicznego faraona – czym był każdy członek rzymskiej hierarchii od 1914 do 1916 roku i kto ją stanowi? W jaki sposób 2 Tes. 2:4 dowodzi, że człowiek grzechu składa się z nowych stworzeń – kim się one stawały z upływem czasu? Jaki jest ich los – jak się to dokona i czym będzie ich zniszczenie? Czego dokonałoby to z rzymskokatolickiego punktu widzenia, nawet gdyby kościół rzymskokatolicki nie został zniszczony w ucisku, i jak długo by to trwało?
(11) Jaka była społeczna pozycja egipskich niewolnic mielących przy żarnach – co przedstawia taka niewolnica i kogo reprezentuje jej pierworodny? Jakie jest antytypiczne znaczenie wyrażenia „od pierworodnego faraona (…) do pierworodnego niewolnicy”? Co obrazują pierworodne Egiptu wśród zwierząt i ich śmierć? Skąd bierze się nasze zrozumienie antytypu pierworodnych Egiptu wśród ludzi i zwierząt? W jaki sposób dowodzimy, że pierworodni Izraela spośród ludzi reprezentują Kościół jako nowe stworzenia, a pierworodne ze zwierząt – człowieczeństwo Kościoła? Co w związku z dziesiątą plagą dzieje się z nowymi stworzeniami i człowieczeństwem Izraelitów i czego to dowodzi w odniesieniu do antytypów pierworodnych Egiptu z ludzi i zwierząt?
(12) Czego typem jest zapowiedź Mojżesza odnośnie opłakiwania przez Egipt śmierci jego pierworodnych? Przez co ten smutek jest podkreślony – w jaki sposób forma wyrażenia tego smutku wiąże się z opisem Daniela i Jezusa i czemu to podobieństwo służy? Co w związku z tym sugeruje Obj. 14:9-11? Na co te rozważania wskazują co do sposobu wylewania dziesiątej plagi? Co symbolicznie reprezentują tutaj psy i ich języki – jak zachowują się literalne psy po śmierci swych panów lub członków rodzin swych panów? Czego i dlaczego opłakujące psy egipskie nie czyniły wobec izraelskich ludzi i zwierząt? Czego typem jest pod tym względem zapowiedź Mojżesza? Co i dlaczego będą zmuszeni uznać?
(13) Czego typem jest zapowiedź Mojżesza co do upokorzenia i służalczości książąt faraona wobec niego? Przez co nasz Pan podał te zapowiedzi i kim są ci książęta w antytypie? Czego typem jest zapowiedź Mojżesza, że urzędnicy faraona będą błagać o ulgę poprzez odejście Izraela? W jaki sposób podana została antytypiczna zapowiedź? W jaki sposób takie wypędzenie antytypicznego Izraela może być służalczością ze strony urzędników szatana? Kiedy zgodnie z zapowiedzią Mojżesza miał on wyjść z Egiptu i jaki jest tego antytyp? Czego typem jest odejście Mojżesza sprzed oblicza faraona w wielkim gniewie i gdzie głównie podawane były antytypiczne zapowiedzi?
(14) Co w typie i antytypie powiedział Jehowa po tych zapowiedziach? Do czego doprowadził upór faraona i czego było to typem? Czego typem jest dokonywanie przez Mojżesza i Aarona cudów w Egipcie? Kto nie był sprawcą dziesiątej plagi i czego to jest typem – które antytypiczne plagi i przez co zostały dokonane przez Chrystusa i Kościół? W opozycji do kogo i przed kim Mojżesz i Aaron wykonywali typiczne plagi i czego to jest typem? Dlaczego nie podajemy tutaj szczegółów na temat zatwardzenia przez Boga serca faraona?
(15) Kiedy musiało być podane polecenie przestrzegania Paschy i jakie powody na to wskazują – kiedy najpóźniej mogło ono być wydane? Kiedy została podana groźba śmierci pierworodnych i z czego to wynika? Jak zatem powinna być przetłumaczona pierwsza część 2Moj. 12:1 i dlaczego? Kiedy antytypiczny Baranek został przeznaczony na śmierć i co w związku z tym jesteśmy zmuszeni zrobić z antytypem w.1?
(16) W jakim czasie Mojżesz w pierwszych wersetach 2Moj. 12 reprezentuje naszego Pana? W jaki sposób Jezus wypełnił antytyp polecenia przez Mojżesza ustanowienia Paschy? Jak potwierdzają to przytoczone wersety? Co jest antytypem mówienia przez Boga Mojżeszowi o rzeczach z tych wersetów? Kogo reprezentuje Aaron w w.1? Jaki jest początkowy i późniejszy typ mówienia przez Boga o tych rzeczach Aaronowi i co obrazuje mówienie przez Boga w Egipcie?
(17) Z czym i dlaczego wiązało się ustanowienie Nisan pierwszym miesiącem roku? Ile rodzajów roku miał od tej pory Izrael – podaj szczegóły? Czego typem jest ta zmiana? Jaki jest typ polecenia zmiany dyspensacyjnego postępowania? W jaki sposób przytoczone wersety potwierdzają i podają wypełnienie się tej zmiany w antytypie? Jak potwierdza to postępowanie Boga przed i w czasie Wieku Ewangelii? Co jeszcze i w jaki sposób wskazuje na taki właśnie antytyp?
(18) Co przedstawiało polecenie odłączenia baranka 10 Nisan, podane przed tą datą i dlaczego? Jakie fakty sugerują tę myśl co do typów instytucjonalnych związanych z datą? Jak zostało podane polecenie odłączenia Jezusa jako Baranka? Jakie wydarzenia miały miejsce 10 Nisan 33 r. n.e. – jaki był to dzień tygodnia i jak obala to pogląd nominalnego kościoła? W jaki sposób przytoczone wersety potwierdzają, że Jezus został przeznaczony na śmierć w dniu wjazdu do Jeruzalem? W jaki sposób Jezus został przeznaczony na śmierć w tym dniu przez cały Izrael?
(19) Przez jakie dwie rzeczy Jezus polecił Swe odłączenie jako antytypicznego Baranka 10 Nisan 33 r. n.e. – jakie są główne nauki i czyny, przez które tego dokonał? Do czego pobudzały nauczonych w Piśmie i faryzeuszy nauki i czyny Jezusa z wyłączeniem trzech ostatnich, a do czego – te trzy ostatnie?
(20) Co miało służyć każdej rodzinie w typie – co przedstawiał każdy dom i baranek? Co czyniono, jeśli rodzina była zbyt mała, by zjeść baranka? Jakie trzy rzeczy to reprezentuje? Jak jest to zasugerowane w 1Kor. 1:26-29? Dlaczego do tego typu wybierany był baranek lub koźle – wyjaśnij przytoczone wersety na temat naszego Baranka jako antytypu baranków zabijanych w Egipcie? Dlaczego baranek miał być bez wady – wyjaśnij wersety przytoczone na temat bezgrzeszności Jezusa? Co miało obrazować to, że baranek był samcem w wieku jednego roku? Dlaczego pozostawiano wybór użycia młodego z owiec lub kóz – czego nie należy się dopatrywać w tej wolności wyboru?
(21) Dlaczego baranek był przetrzymywany od 10 do 14 Nisan? Jaki jest antytyp podania polecenia, by całe zgromadzenie zabiło go 14 Nisan? W jaki sposób Jezus podał antytypiczne polecenie? W jaki sposób antytypiczny cały dom Izraela zabił antytypicznego Baranka? Kiedy zabijany był baranek – jakie były te dwa wieczory? Jakie wersety Nowego Testamentu potwierdzają, że w Izraelu przestrzegano dwóch wieczorów? Kiedy w czasie tych dwóch wieczorów zabijany był baranek i jakie dwie rzeczy to przedstawia? Co przedstawia noc 14 Nisan z drugiego punktu widzenia oraz początek jej wieczoru?
(22) Co w tej historii reprezentuje izraelski dom i rodzina i według jakiej zasady – w jaki sposób słowo dom jest używane w tym rozdziale? Co reprezentuje krew baranka – z czego składa się ludzka zasługa naszego Pana? Jak potwierdzają to przytoczone wersety? Co reprezentuje kropienie krwią baranka? Jak potwierdzają to przytoczone wersety? Ile jest rodzajów przypisywania zasługi naszego Pana? Jak potwierdzają to przytoczone wersety? Jakie są cztery główne różnice między tymi przypisywaniami?
(23) Czego typem są dwa odrzwia jako takie – jakie są jego części? W jaki sposób przytoczone wersety dowodzą, iż są one dwiema częściami Zakonu, Sprawiedliwości? Co reprezentują poszczególne odrzwia? Co jest pokazane w ich kropieniu?
(24) Co jest jeszcze potrzebne, poza zniesieniem wyroku Adamowego – jak jest to pokazane w kropieniu krwią? Co przedstawia nadproże – czego i dlaczego potrzebuje nasze człowieczeństwo poza zniesieniem wyroku Adamowego? Dlaczego sprawiedliwość Chrystusa jest nazywana sprawiedliwością Boga i przez co pokazane jest przypisanie jej nam? Czego typem jest głowa każdego izraelskiego domu, kropiąc odrzwia i nadproże i jakie pełne dzieło jest w ten sposób pokazane? Czego typem jest kropienie tylko tych domów, gdzie spożywany był baranek?
(25) Co przedstawia polecenie spożywania mięsa baranka w nocy 14 Nisan? W jaki sposób przez porównanie pokazują to przytoczone wersety? Jaka jest różnica w formie i treści tych figur? Kiedy tylko mógł być spożywany baranek w Egipcie – czego to jest typem i w jaki sposób zasługa Chrystusa będzie przyswajana w Tysiącleciu? Jakie dwie rzeczy są pokazane w pieczeniu baranka? Dlaczego nie był on gotowany i co to przedstawia? Co jest pokazane w niejedzeniu surowego baranka i dlaczego antytypiczny baranek nie może być spożywany surowy ani gotowany?
(26) Jakie inne dwie rzeczy miały być spożywane z barankiem? Czego typem jest kwas i dlaczego? Jak potwierdzają to przytoczone wersety? Co przedstawia kolejno zakwaszony i przaśny chleb? Co jest pokazane w spożywaniu przaśnego chleba? Jakie jest dosłowne tłumaczenie słowa oddanego jako gorzkie zioła i czego Żydzi używają obecnie jako gorzkości? Czego były one typem – jak jest to dowiedzione przez proces eliminacji?
(27) Czego w.9 nie poleca, a co poleca w swej ostatniej części i co to polecenie przedstawia? Jak potwierdzają to przytoczone wersety? Czego typem jest polecenie niepozostawiania niczego ze spożywanego baranka do rana i jakie są tego powody? Co stanie się z tymi, którzy nie dokończą swego święta przed Tysiącleciem? Czy występuje sprzeczność między dwoma poleceniami w.10 – co i jak pomaga je zharmonizować? Jakie uwagi wyjaśnią ten temat? Czego typem jest palenie części baranka niezjedzonych przed rankiem i jaki jest tego powód w antytypie? Do czego będzie w Tysiącleciu potrzebna cała zasługa Chrystusa?
(28) Co opisuje w.11 – jak mieli oni spożywać typiczną Paschę i co to przedstawia? Co przedstawiają przepasane biodra, obute stopy i trzymana w ręku laska – na co one wszystkie wskazują? Dlaczego użyte zostało wyrażenie Przejście jest Pańskie? Od czego odchodzi tutaj obraz i co działo się w pierwszej części tej nocy? Na jakie niebezpieczeństwa byli narażeni antytypiczni pierworodni Izraela i do czego one ich pobudzały? Kogo reprezentują władcy Egiptu – jak zostaną ukarani i kto jest tego gwarantem? Kiedy będzie miała miejsce część sądzenia „tej nocy”? Jaki był znak omijania Izraelskich domów i zachowywania ich pierworodnych – jaki jest tego antytyp i do czego powinno to nas pobudzać?
(29) Jakie dwie rzeczy nakazuje Bóg w 2Moj. 12:14 i jak długo miały być one obchodzone? Co przedstawia pierwszy baranek i noc jego święta? Co przedstawia coroczna Pascha i noc jej obchodzenia? Czego typem jest fakt, że coroczna Pascha miała być obchodzona każdego roku przez cały Wiek Żydowski? W jaki sposób potwierdza to w antytypie przytoczony werset – czego nie oznacza, a co oznacza wyrażenie „aż przyjdzie”? Dla kogo obydwie coroczne Paschy były ucztami – jak długie były uczta Paschy i święto Paschy? Co przedstawia siedem dni święta i jak długo świętujemy nasze wyzwolenie?
(30) Jakie były główne i drugorzędne rzeczy w czasie uczty 14 Nisan i co było główną rzeczą podczas następnych siedmiu dni świętowania? Gdzie jest to pokazane? Co przedstawia spożywanie przez Izrael przaśnego chleba 14 Nisan oraz przez całe następne siedem dni? Jak potwierdza to 1Kor. 5:8? Co obrazuje polecenie usunięcia kwasu z domów oraz uczynienie tego pierwszego dnia? Jaka ceremonia jest stosowana przez Żydów do usuwania kwasu z domów od czasów poprzedzających dni Chrystusa?
(31) Co nie jest pewne w odniesieniu do źródła tej ceremonii i co można o niej powiedzieć? Co przedstawia tutaj dom? Jak potwierdzają to przytoczone wersety? Czego typem jest poszukiwanie kwasu przez Izraelitę? Jak potwierdzają to przytoczone wersety? Czego typem jest świeca dająca światło? Jak potwierdzają to przytoczone wersety? Co przedstawiają: używanie szczotki, ręce chwytające kwas, zabezpieczenie zebranego kwasu i jego niszczenie? Jak potwierdzają to przytoczone wersety? Co przedstawia ogień – jakie są jego elementy? Jak potwierdzają to przytoczone wersety? Co możemy powiedzieć na temat symboliki ceremonii usuwania kwasu i do czego jest to podobne?
(32) Jaką karę przewiduje w.15 za jedzenie kwasu w czasie święta Paschy – jaką na pierwszy rzut oka wydaje się ona być i jak można uzasadnić jej słuszność? Co dzieje się z nowym stworzeniem, jeśli ktoś stale żyje według ciała – jak może ono żyć? Dlaczego Bóg wymierzał karę śmierci za nieposłuszeństwo zakazowi spożywania kwasu w czasie święta Paschy – jakie przestępstwa nie są, a jakie są pokazane w jedzeniu kwasu w trakcie Paschy? Krótko mówiąc, dlaczego podano typiczny zakaz i wymierzano karę? Co te rozważania pokazują? Co jest przedstawione w wymierzaniu kary w dowolnym czasie trwania tych siedmiu dni?
(33) Co miało mieć miejsce pierwszego i siódmego dnia święta Paschy i czego nie wolno było wtedy wykonywać? Ile i jakie antytypy są tu pokazane? Jaki jest pierwszy antytyp? Jaki – drugi?
(34) Co reprezentuje polecenie unikania zbytecznej pracy i kiedy było ono w antytypie bardziej powszechnie nauczane i praktykowane? Co i dlaczego nie jest podane odnośnie innej pracy w czasie pozostałych pięciu dni? Kiedy w obydwu antytypach występowała większa wierność i jakie są niektóre przykłady to potwierdzające? Czego było to wynikiem i co można powiedzieć o ludzie Bożym tamtych czasów? Jak to wygląda w przypadku ludu Pana jako jednostek i jaki to ma związek z członkami Wielkiej Kompanii?
(35) Co przedstawia powtórzenie polecenia używania przaśnego chleba w pierwszym i corocznym święcie Paschy? Jak wypełniło się to w antytypie? Dlaczego pierwsza i coroczna uczta była słusznie wymagana? W jaki sposób uwagi te mają zastosowanie do obydwu antytypicznych uczt? Co zatem było właściwe w typie i antytypie?
(36) Co podaje w.18 – o jakim rozróżnieniu musimy pamiętać, by zrozumieć tę kwestię? Kiedy mógł, a kiedy nie mógł być spożywany chleb z kwasem? W jaki sposób antytyp wyjaśnia te rzeczy w odniesieniu do 14, 15 i 21 Nisan? Kiedy w typie był usuwany kwas? Co z jednym wyjątkiem czynią wersety 18-20 – co jest tym wyjątkiem? Co obrazują: ziemia Izraela, Izraelita w niej urodzony oraz przychodzień w niej mieszkający? Czemu według w.48 i 49 musieli się poddać przychodnie, o których tutaj chodzi i kogo oni reprezentują? Jakie wersety to potwierdzają? Czego typem jest ten fragment w odniesieniu do spożywania kwasu w czasie Paschy przez te dwie klasy?
(37) Z czego składa się 2Moj. 12:1-20 i co przedstawiają w.21-25? Czym się one różnią – czego to nie oznacza o Mojżeszu i dlaczego? Czemu służyło to skrócenie i skąd wiemy, że przekazał on wszystkie polecenia? Czego typem są słowa Mojżesza do starszych, by odłączyli, wzięli i zabili baranka i gdzie podane są szczegóły antytypów? Co już zostało, a co nie zostało jeszcze wyjaśnione w w.22? Co przedstawia hyzop i miednica oraz zmoczenie hyzopu we krwi i kropienie nią na odrzwia i nadproże?
(38) Co jest niezbędne do uświadomienia sobie znaczenia opuszczania domu w nocy 14 Nisan? Czego typem jest izraelski dom i drzwi? Czego typem jest to, że drzwi stoją między odrzwiami a nadprożem – jaka jest nasza relacja do Boskiej sprawiedliwości i Chrystusa jako naszych drzwi? Co obrazuje cały ten obraz i co to daje wszystkim członkom Boskiej rodziny?
(39) Co działo się z Izraelitą, który tej nocy opuścił swój dom i czego to jest typem w przypadku nowych stworzeń, Młodocianych Godnych oraz tymczasowo usprawiedliwionych? Co wszyscy oni czynią z krwią Chrystusa? Jakie napomnienie ma dla nas szczególną moc? Co oznacza polecenie, by nie opuszczać domu aż do rana? Dopiero kiedy możemy bezpiecznie przestać ufać w przypisaną zasługę?
(40) Gdzie i w związku z jakimi wersetami zostały wyjaśnione myśli w.23 i 24? Co oznacza wyrażenie „tego” z wersetu 24 i co to potwierdza o typie i antytypie dorocznej Paschy? Do czego nie odnosi się wyrażenie „tego” i jakie trzy rzeczy na to wskazują? Co wynika z tych rozważań w odniesieniu do wyrażenia „tego” w typie i antytypie? Co jeszcze jest symbolizowane przez jedzenie chleba i picie wina, co nie było pokazane w jedzeniu baranka przez Izrael i czego to dowodzi co do tożsamości antytypicznego Baranka? W jakich dwóch stanach Izrael miał przestrzegać dorocznej Paschy i czego to jest typem? Gdzie są one omówione przez naszego Pastora? Do czego odnosi się wyrażenie „tych obrzędów” z w.25 i czego typem jest polecenie ich obchodzenia? Jak potwierdzają to wersety?
(41) Jak powinno być oddane ostatnie zdanie w.26 i o co jest ono prośbą? Co dowodzi, że doroczne zabijanie i jedzenie baranka było obrzędem symbolicznym? Jak potwierdzają to przytoczone wersety? Czego Bóg pragnął dla izraelskich dzieci i co w związku z tym czyni On w w.26 i 27? Jak zgodnie z wyjaśnieniem symbolicznego obrzędu, podanym w w.27, nie powinniśmy, a jak powinniśmy rozumieć czasownik jest? Gdzie można znaleźć szczegóły na ten temat? Czego nie powinniśmy twierdzić o czasowniku jest, użytym w w.27 – jak jest on tam użyty? Jakie trzy poglądy są wyznawane przez zwolenników prawdziwej obecności? Jaki błąd na ich korzyść popełnili w sporze ci, którzy wyznają prawdziwy pogląd na temat chleba i wina w zarysie usprawiedliwienia?
(42) Kogo typem są izraelskie dzieci pytające o wyjaśnienie obrzędu Paschy – co dowodzi, że Wieczerza Pańska jest obrzędem symbolizującym coś innego? W jaki sposób szatan zaczął wprowadzać transsubstancjację, konsubstancjację i instrumentalizację? Co to jest transsubstancjacja, konsubstancjacja oraz instrumentalizacja – jakie sekty je wyznają? W jaki sposób łatwo można zachować prawdę na temat Wieczerzy Pańskiej i obalić pogląd zwolenników prawdziwej obecności? Jaką odpowiedź Bóg włożył w usta izraelskich ojców na odnośne pytanie ich dzieci – dlaczego czasownikowi jest dajemy w odpowiedzi znaczenie reprezentuje i dlaczego baranek zabity w Egipcie nazywany jest Paschą Pana? Jak w.27 określa słowo Pascha – jaki ma to związek z unikiem zwolenników prawdziwej obecności w odniesieniu do słowa Pascha w tym wersecie? Jakich wyjaśnień udzielił Bóg izraelskim ojcom do przekazania ich dzieciom – czym było zabijanie dorocznego baranka? Jaki był główny antytyp podania przez Boga tego wyjaśnienia? Jaki – antytyp drugorzędny? Czego typem jest reakcja Izraelitów?
(43) Po co zgodnie z 2Moj. 12:29 ostatecznie sięgnął Bóg i co wcześniej przejawiał? Co umożliwi nam właściwe ocenienie znaczenia dziesiątej plagi dla Egipcjan – jaki był charakter dziesiątej plagi w porównaniu z pozostałymi dziewięcioma? Kiedy się ona rozpoczęła w typie i antytypie – jaki okres obejmowała antytypiczna noc i kiedy była jej północ? Co zaczął czynić Pan o antytypicznej północy – co przedstawiają pierworodni Egiptu z ludzi i zwierząt i co się z nimi stanie? Jak zostało to pokazane w typie?
(44) Jaka następuje zmiana w wyrażeniu kontrastów społecznych między 2Moj. 11:5 a 12:29? Dlaczego zapowiedź z 2Moj. 11:5 była tak sformułowana – czego w czasie antytypicznej zapowiedzi nie rozumieliśmy? Co taki brak zrozumienia uniemożliwił? Jaką więc zapowiedź odnośnie pierworodnych mogliśmy wówczas tylko podać?
(45) W jaki sposób Bóg wyraził typiczne wypełnienie się? Co lud Boży w coraz większym stopniu dostrzega w trakcie wymierzania antytypicznej dziesiątej plagi i co działa od roku 1917? Do kogo odnosi się wyrażenie „pierworodny więźnia, który był w więzieniu”? W jaki między innymi sposób Wielka Kompania jest przedstawiona w symbolach biblijnych? Jak pokazuje to Psalm 107:10,14,16? Jak – Psalm 79:11? Jak – Psalm 102:21, powiązany z w.22,23? Jak – Żyd. 2:15? Jak – Psalm 69:34?
(46) Kim są więźniowie z w.29? Od jak dawna istnieją utracjusze koron i kiedy pojawiła się Wielka Kompania jako klasa? Kim są pierworodni tego więźnia – w jaki sposób przedstawia ich Abihu, Jambres oraz szósty mąż z bronią ku zabijaniu? Jak przytoczone dowody potwierdzają te antytypiczne znaczenia? Kim oni są – z jakimi pierworodnymi giną i jako antytyp czego? Kiedy wszyscy wciąż żyjący przesiewacze z grona nowych stworzeń wejdą w stan wtórej śmierci i w jakich typach są przedstawieni? Dlaczego znajdują się oni w tym strasznym stanie – jakie jest znaczenie ofiarowania obcego ognia przed Panem i tego rezultat? Jak opisuje to św. Paweł w Żyd. 10:31? Czego powinniśmy się nauczyć z napomnienia dla Aarona, Eleazara i Itamara z 3Moj. 10:6,7?
(47) Co dowodzi, że faraon, jego urzędnicy oraz pozostali Egipcjanie poszli spać przed północą 14 Nisan 1615 p.n.e.? Co ujrzeli, gdy wstali, i co ich wstanie przedstawia? Jakie częściowe wypełnienie wielkiego płaczu już się rozpoczęło – podaj przykład Piusa IX? Jakie są inne tego przykłady? Co wszystkie takie przypadki wywołują u szatana i jego sług? Co jak dotąd jedynie widzimy?
(48) Dlaczego jak dotąd wywołuje to mniejsze wrażenie niż wywoła w przyszłości – co sprawi, że stanie się to bardziej widoczne? Jak pokazuje to Jer. 25:31-38? Co zgodnie z tym stanie się z wszystkimi członkami nowych stworzeń wśród pasterzy i przewodników stada, którzy są antytypicznymi egipskimi pierworodnymi? Jak dowodzi tego Izaj. 65:11-15? W jaki sposób obraz Jehu zawiera tę myśl w związku z Jezabelą? Jak pokazują to 2 Król. 9:30-37 i Obj. 11:9-11 – co jeszcze sugeruje Obj.11? W jaki sposób między innymi sugeruje to 2 Król. 10? Kiedy i dlaczego zostanie zniszczona większość pierworodnych antytypicznego Egiptu? Jakie dwa wersety dowodzą, że antytypiczny płacz będzie wielki – w jakich trzech stanach będzie on powszechny? Jak jest to pokazane w typie?
(49) Co pokazuje w.31 – jakim był szatan w sprzeciwianiu się wyzwoleniu Izraela i jaki musi być rezultat sprzeciwiania się Jehowie? Czym cechowała się kapitulacja faraona? Co odejście Izraela ze wszystkimi jego dobrami miało przynieść faraonowi? Jaki jest antytyp prośby faraona o odejście? Gdzie i w czym miało to swój początek i ciąg dalszy – kiedy osiągnie punkt kulminacyjny? Jakie będą tego powody?
(50) Jaki będzie rzeczywisty efekt takich prześladowań i wypędzenia – czego czyny te są antytypem? Dlaczego ich wypędzenie będzie błogosławieństwem dla szatana? Co srogość prześladowań z czasu wojny sugeruje w odniesieniu do prześladowań w przyszłości? Jakie wersety na to wskazują? Co w odniesieniu do antytypu sugeruje w.33 – jak się to przejawia? Jaki będzie miało to wpływ na ich publiczną służbę? Kiedy i dlaczego nastąpi punkt kulminacyjny tych prześladowań i wypędzanie – jakie wyrażenia w.33 na to wskazują? Czego i dlaczego nie powinniśmy z tego powodu czynić? Co jest pokazane w słowach Egipcjan: „Pomrzemy wszyscy”?
(51) Co pokazuje w.34 – na co Izraelici nie mieli czasu i co uczynili? Co pomoże nam zrozumieć antytyp? Ile jest wyjść z antytypicznego Egiptu i jakie jest to pierwsze? Jak pokazuje to Kol. 1:13? Jaki typ wskazuje na to pierwsze? Jakie jest to drugie? Co przedstawia ciasto, formy do zagniatania, zagniatanie ciasta w formach, owijanie ciasta w formach w szaty Izraelitów oraz niesienie ich na ramionach? Przez co lud Boży wypełnia te antytypy?
(52) Jakie błędne tłumaczenie w.35 występuje w A.V. i na czym polega błąd – jakie tłumaczenia podają właściwy przekład? Ile razy Bóg wcześniej polecił proszenie z w.35? Co w odniesieniu do Boga sugeruje tłumaczenie w.35 w A.V. i jakie zło przypisywałoby to Bogu? Jak można pokonać tę trudność – na jakim wschodnim zwyczaju oparta jest historia z w.35 i 36? Jaki biblijny przykład to ilustruje? Do czego zwyczaj ten może doprowadzić w przypadku jego naruszenia – kto i pod jakim warunkiem zawsze wygrywa taki proces? Dlaczego Bóg dał takie polecenie Izraelowi i jaki zarzut ten zwyczaj odsuwa?
(53) Co już zostało uczynione z głównymi antytypami w.35 i 36 i co one zawierają? Co przedstawiają przedmioty ze złota i srebra? Jak pokazuje to 1Kor. 3:12? Jak wyglądało ich wydobywanie i jakie główne prawdy zostały w ten sposób wydobyte? Jakie są inne podobne temu prawdy i jak je wydobywano? Co w skrócie można powiedzieć w odniesieniu do wielu innych nauk antytypicznych Egipcjan? W jaki sposób i kiedy lud prawdy „prosił” o nie – jaki inny typ to ilustruje? Na czym skupia się obecny antytyp oraz antytyp proszenia o antytypiczne szaty? Jaka jest zwyczajowa, a jaka wyjątkowa reguła w wypełnianiu się biblijnych typów? Kiedy miał miejsce początek antytypicznego proszenia i otrzymywania?
(54) Co przedstawia proszenie o szaty i w jakich okolicznościach ma ono zwykle miejsce? W jaki sposób antytypiczni Egipcjanie odczuwają i zachowują się wobec antytypicznych Izraelitów? W jaki sposób antytypiczni Izraelici okazują postawę proszenia? Czym są szaty? Jak potwierdzają to przytoczone wersety? Co to antytypiczne proszenie nadaje łaskom? Przez co antytypiczni Egipcjanie je dają?
(55) Co nam da i przed czym uchroni właściwe spojrzenie na nasze doświadczenia? Postępując tak, czyjemu poleceniu będziemy posłuszni i kiedy On go udzielił? Co możemy powiedzieć o proszeniu przez nas o symboliczne złoto, srebro i szaty? Co możemy powiedzieć o ich otrzymywaniu – w jakiej proporcji je otrzymujemy? W jakich dwóch okresach je otrzymujemy?
(56) Co zostało uczynione jako zapowiedź przy omawianiu 2Moj. 11:3 i jaki ten fakt ma wpływ na rozważanie tutaj pierwszego zdania w.36? Jakie jest właściwe tłumaczenie drugiego zdania w.36? Jak i dlaczego zachowywali się typiczni Egipcjanie wobec Izraela proszącego o pożegnalne dary, a jak reagowali Izraelici? Jaki jest antytyp zachęcania Izraelitów przez Egipcjan, by prosili o pożegnalne dary – co ich do tego pobudza i jak wpływa to na antytypiczny Izrael? Jaki był skutek tego proszenia dla Egipcjan i jaka późniejsza szczodrobliwość Izraelitów potwierdza ogromną ilość „łupu”, jaki otrzymali? Co zgodnie z tym Izraelici uczynili antytypicznym Egipcjanom?
(57) Jakie cechy zostały pomieszane w ich sercach? Jak wyglądało łupienie ich wierzeń i na podstawie czego można to zauważyć? Jak łupione są ich serca? Co w antytypicznych Izraelitach pobudza do działania te złe cechy – gdzie jest to widoczne? Co z tego wynika dla antytypicznych Egipcjan i Izraelitów? Do czego i dlaczego powinna pobudzić nas ta okoliczność? Jakiej lekcji powinniśmy się nauczyć z w.35 i 36 i dlaczego możemy oczekiwać, że nasze prośby zostaną spełnione?
(58) Jakimi etapami przebiegał exodus Izraela – podaj trzy związane z tym miejsca? Czym są te dwa wyjścia z antytypicznego Egiptu – kiedy rozpoczęło się drugie wyjście w Anglii, a kiedy w Ameryce? Co oznacza słowo Rameses i co ono przedstawia? Czego typem jest zebranie się w Rameses?
(59) Co oznacza słowo Suchot i co ono przedstawia – kiedy w antytypie rozpoczął się marsz z Rameses do Suchot i kiedy zakończył dla różnych uczestników marszu? Czego typem jest podróż do Rameses, a czego – do Suchot? Czym jest antytypiczny pobyt w Rameses i Suchot? Jakie wydarzenie nie nastąpi, dopóki wszyscy całkowicie nie wyjdą z antytypicznego Suchot, i kiedy zaczęło ono być opuszczane? Gdzie jest opisana podróż z Suchot do Etam i co to słowo oznacza – co przedstawia podróż do Etam? Czego typem jest Etam? Co reprezentuje przebywanie w Etam i jak długo lud Pana w nim pozostanie? Co obrazuje położenie Etam na granicy pustyni? Czego typem jest podróżowanie Izraela przez pustynię i dotarcie do Morza Czerwonego?
(60) Co przedstawia znaczna liczba dorosłych izraelskich mężczyzn i dzieci? Kim był lud pospolity i kogo on przedstawia? Co przedstawiają trzody i bydła Izraelitów oraz ludu pospolitego? Czego typem jest wielka liczba uwolnionych z Egiptu w skończonym obrazie? Co przedstawia pieczenie przez Izrael przaśnych placków z ciasta zagniecionego w Egipcie? Na co wskazuje fakt, że placki nie były zakwaszone? Czego typem są akty mające miejsce przy okazji wypędzania Izraelitów – co by się stało w przeciwnym razie? Czego typem jest nieprzygotowanie przez Izraelitów prowiantu na podróż?
(61) Dlaczego zdanie „którzy mieszkali w Egipcie” nie może być wyjaśniającym zdaniem podrzędnym? Dlaczego jest ono ograniczającym zdaniem podrzędnym? Jak wyglądało to mieszkanie Izraela? Co przedstawia te 430 lat mieszkania i jaki okres reprezentują? Jaka według w.41 była data wejścia przez Abrahama do ziemi? Kiedy Izraelici zaczęli się pakować, a kiedy rozpoczęli podróż – jak należy traktować pakowanie się w związku ze stwierdzeniem o uroczystym obchodzeniu nocy wyjścia? Czego typem jest to, że wszystkie wojska Pana opuściły Egipt tego samego dnia?
(62) Na co zwraca uwagę w.42 – jak nazywa tę noc dosłowne tłumaczenie i jakie jest tego znaczenie? Jakie są dwie antytypiczne noce? Jak mają się one do nocy typicznej? Kto podał rozporządzenie odnośnie święta Paschy w typie i antytypie? Jaką ogólną zasadę podaje w.43 odnośnie tego, kto nie może spożywać dorocznego baranka – jakie słowa są użyte na ich określenie? Kto według w.47 mógł go spożywać? Jakie według w.45 były szczególne dwie klasy, które nie mogły go spożywać? Jakie trzy klasy według w.44,48 i 49 mogły jeść dorocznego baranka?
(63) Jaki opis podaje w.48 odnośnie tych, którzy nie mogli uczestniczyć? Czego typem jest obrzezanie? Jak pokazują to Rzym. 2:29 i Kol. 2:11-13? Na jakie trzy klasy obrzezani są podzieleni w w.44,48 i 49 – kogo przedstawia kupiony sługa, przychodzień [ger] i urodzeni w ziemi? Jakie zastosowanie 4Moj. 8:5-22 potwierdza to w odniesieniu do pierwszej grupy? W jakim znaczeniu powinniśmy rozumieć w antytypie wyrażenie „sługa za pieniądze kupiony”? Jak potwierdzają to przytoczone wersety? Z ilu klas składali się obcy – jak są oni opisani w w.48? Kto stanowi antytypy tych dwóch klas i jak są one pokazane na Wykresie Wieków? Jakie kolejne trzy klasy powinny być wykluczone z Wieczerzy Pańskiej?
(64) Gdzie każda izraelska rodzina, samodzielnie lub w połączeniu z drugą, miała jeść baranka i co to przedstawia? Co w związku z tym było zakazane i czego to jest typem? Czego typem jest wyniesienie z domu mięsa baranka lub złamanie jego kości? Co w antytypie oznacza polecenie z w.47, że cały Izrael miał spożywać baranka? Co w antytypie oznacza fakt, że obrzezany przychodzień miał te same paschalne przywileje co urodzeni w ziemi – jak należy rozumieć tożsamość tych przywilejów? Chociaż nie było różnicy w tych przywilejach, kto miał wobec nich inny stosunek – co o tej różnicy mówi typ? Do czego nie odnosi, a do czego odnosi się w.50 oraz jego antytyp? Jaki inny werset podaje tę samą myśl co w.51 – co one stwierdzają?
(65) Co teraz zaczniemy rozważać i jak poprowadzimy te rozważania? Co oznacza słowo uświęcać? Co przedstawia polecenie przez Boga Mojżeszowi, by uświęcił pierworodnych? W jaki sposób pierworodni stali się własnością Boga w typie i antytypie – ilu z nich to dotyczyło? W jaki sposób nasz Pan wypełnił antytyp Mojżesza uświęcającego pierworodnych? Jakie trojakie działanie oznacza to z Jego strony – przez co On tego dokonuje i czyja rola nie jest pokazana w typie?
(66) Czego typem jest polecenie przez Mojżesza Izraelowi, by pamiętał 15 Nisan, Abib, jako dzień wyzwolenia? Co oznacza pamiętanie o antytypicznym wyzwoleniu? Jak pamiętał o tym Izrael typiczny i antytypiczny? Co i dlaczego zasługuje na takie pamiętanie w typie i antytypie? Jaka jest rola kwasu w tym pamiętaniu? Co w.4 czyni przez powtórzenie i czego to jest typem? Jakie są nazwy pierwszego miesiąca i co te słowa oznaczają – jak pasują one w typie i antytypie? Czego nie oznacza zmiana nazwy pierwszego miesiąca i dlaczego?
(67) Dlaczego nie podajemy tutaj wyjaśnienia antytypu w.5? W jakim szczególe w.5 różni się od 2Moj. 3:7 i jaki jest prawdopodobny tego powód? Co przedstawia polecenie obchodzenia Paschy w Kanaanie? Dlaczego nie podajemy tutaj w typie i antytypie treści w.6 i 7? Co przedstawia niewymienienie pierwszego dnia jako świętego zgromadzenia, a wymienienie jako takiego dnia siódmego? Co przedstawia wyjaśnianie przez izraelskich ojców swoim synom znaczenia Paschy – co jest sugerowane w w.8?
(68) Co jest wyraźnie stwierdzone w w.9 – co ten fakt oznacza dla antytypu? Czego to dowodzi w odniesieniu do słów: „To jest ciało moje … krew moja”? Jaka inna myśl związana z doroczną Paschą jest potwierdzona przez w.9 – co i dlaczego wynika z tego dowodu? Co wynika z tego dla transsubstancjacji, konsubstancjacji i instrumentalizacji oraz poglądu prawdy? Co w.9 ma wspólnego z w.3,14 i 16 – skąd te powtórzenia w typie i antytypie i komu należy się za to chwała? Co w.10 podkreśla dla typu i antytypu i co potwierdza, że taki nacisk jest kładziony w antytypie?
(69) O czym traktują w.11-16 i jak potraktujemy w.11? Czym różnią się w.5 i 11? Jakie są podobieństwa i różnice w w.2 i 12 – czego i dlaczego nie ma między nimi? Dlaczego w w.12 podane jest odniesienie do mężczyzn i jak uzasadnia to antytyp? Jak można zharmonizować Żyd.12:23 z 2 Kor. 6:18 w związku z użyciem w tym drugim wersecie słowa córki w odniesieniu do utracjuszy koron? Jaki związek z tą myślą ma Rzym.8:29 – w czym dokładnie znajdują się różnice dowodzące, że nie ma tutaj sprzeczności? W jaki sposób pokrewny symbol pierwiastków z Jak.1:18 potwierdza to rozróżnienie w związku z pierworodnymi?
(70) Co robiono z pierworodnymi z czystych zwierząt? Czego i dlaczego nie robiono z pierworodnymi osłów – co należało uczynić, jeśli jego życie miało być oszczędzone? Czego typem jest odkupiony osioł, a czego zastępujący go baranek – co działo się z koroną utracjusza koron? Co przedstawia odkupiony osioł oraz zastępujący go baranek, ofiarowany na jego miejsce? Co się działo, jeśli pierworodny osioł nie był odkupywany i co to reprezentuje? Co przedstawia niechęć Izraelity, by odkupić pierworodnego osła? Podsumowując, co reprezentuje nieodkupiony osioł?
(71) W jakim znaczeniu nie używaliśmy, a w jakim używaliśmy słowa odkupić w w.13? Gdyby nadać mu znaczenie kupić, jak należałoby w antytypie rozumieć baranka z w.13, zastąpienie przez niego osła lub brak zastępującego baranka? Dlaczego rzeczy te nie zostały przedstawione jako antytypiczne nauki w w.13? Jak antytyp pierworodnego Izraelity potwierdza tę odpowiedź? Jak moglibyśmy podsumować prawdę na ten temat?
(72) Jaką odpowiedź miał otrzymać izraelski syn, pytający o wyjaśnienie rozporządzenia odnośnie pierworodnych, wykonywanego w Kanaanie? Jakie jest antytypiczne znaczenie tej odpowiedzi? Czym były ozdoby, naczelniki – jakiego rodzaju jest to wyrażenie i na co ono wskazuje? Jak potwierdzają to przytoczone wersety? Co wyrażenie to oznacza w typie? Co reprezentują synowie pytający o znaczenie obrzędu dotyczącego pierworodnych w Kanaanie oraz podane odpowiedzi?
(73) Ile razy manifestowana jest Boska moc w wyzwalaniu Izraela, podkreślona w 2Moj. 13 – co to podkreśla w antytypie? Co było powodem śmierci typicznych i antytypicznych pierworodnych Egiptu? Co było źródłem rozporządzenia stosowanego w Kanaanie? Jaki jest tego antytyp?
(74) Co jest omówione w 2Moj. 12-13:16, wśród przeplatających się zarysów historycznych – co podejmuje w.17 i prowadzi aż do końca do 2Moj. 15:21? Na co zwraca naszą uwagę w.17 i co skłoniło Boga do takiego zachowania? Czego dokonało w Izraelu 40 lat doświadczeń na pustyni? Jaki jest antytyp tych rzeczy? Jak pokazuje to 1Kor. 10:13? Jak jest to widoczne w obecnych doświadczeniach – jaki charakter miały doświadczenia naszych braci, szczególnie od 69 do 1799 roku? Jakie podobne, choć ograniczone, doświadczenia mamy obecnie i jak Bóg kieruje naszą podróżą? Jak Izrael wyszedł z Egiptu? Co oznaczają hebrajskie słowa chamushim i chameshim i co ten związek sugeruje odnośnie szyku bojowego Izraela? Czego to jest typem?
(75) Dlaczego Mojżesz zabrał kości Józefa? W ilu i w jakich typicznych znaczeniach występuje Józef – które z nich należą do obrazu Wieku Ewangelii? Co reprezentują kości i jaki równoległy typ to sugeruje – co reprezentują kości Józefa w antytypach Wieku Ewangelii? Gdzie znajdują się symbole tych antytypów – jak wygląda ich wyjaśnienie i dla kogo będą one korzystne? Co przedstawia przepowiedzenie przez Józefa wyzwolenia Izraela z Egiptu? Co i dlaczego powinniśmy czynić z antytypicznymi kośćmi Józefa?
(76) W jaki sposób Bóg szedł przez Izraelem w jego podróżowaniu i kto Go w tym reprezentował? Co to przedstawia – w jaki sposób Logos nie był, a w jaki był widzialny dla Izraela i jaki jest tego antytyp? Co przedstawia słup obłoku, a co – słup ognia? Jak sugeruje to Psalm 91:5,6? Ile symbolicznych dni i nocy należy do antytypicznego Izraela? Co szczególnie świeci w czasie tych dni i nocy? Jak długo słupy te towarzyszą Izraelom Boga w typie i antytypie? Gdzie podaliśmy szczegóły na temat tych słupów?