Epifaniczny tom 11 – rozdział 2 – str. 70
Próby wyzwolenia
Przedstawiając poselstwo zbawienia dla wybranych i niewybranych, z gorącym pragnieniem wypełnienia jego treści, byli oni antytypem Mojżesza i Aarona, mówiących: „Wypuść lud mój”. Zapowiadając osiągnięcie błogosławionej radości zbawienia wysokiego powołania i restytucji (święto z w. 1), co było powodem prośby Boga o uwolnienie antytypicznego Izraela, Jezus i Kościół spełnili antytyp oświadczenia złożonego przez Mojżesza i Aarona odnośnie celu ich prośby o uwolnienie Izraela – „aby mogli obchodzić święto”. Wykazując, że zbawienie wysokiego powołania i restytucji będzie wspaniałym, radosnym przeżyciem, byli antytypem części wyjaśnienia Mojżesza i Aarona dotyczącej celu uwolnienia, o które prosili, aby mogli obchodzić święto. Oznajmiając, że zbawienia te przyniosą chwałę Bogu na wysokościach, wypełnili antytyp oświadczenia Mojżesza i Aarona, że święto to miało być obchodzone Panu (dla Pana). Ogłaszając, że antytypiczne święto miało być obchodzone w pełnej izolacji i separacji od szatana i jego królestwa, byli antytypem Mojżesza i Aarona mówiących, że święto to miało być obchodzone na pustyni. Fakt, że prośba ta została w typie złożona w imieniu Pana Boga Izraela, miał zasugerować faraonowi, że chociaż uciskał pozornie słaby i cichy naród, w rzeczywistości uciskał ulubieńców Wszechmocnego, co miało na celu wzbudzić u bezstronnej osoby przychylną reakcję na tę prośbę. Te same myśli leżą u podstaw formy przedstawienia antytypicznej prośby – przez cytowanie i wyjaśnianie odpowiednich wersetów, dowodzących, że Jehowa jest Bogiem przymierza antytypicznego Izraela.
(3) Jak można zauważyć, wersety 1-5 traktują o pierwszej z wielu wizyt Mojżesza i Aarona u faraona. Ten fakt umożliwia nam określenie czasu jej antytypu. Przybycie Mojżesza do Egiptu jest typem rozpoczęcia się drugiego adwentu Jezusa, a przybycie tam Aarona – typem Kościoła obejmującego w czasie drugiego adwentu urząd rzecznika Jezusa; natomiast ich pierwsze działania wobec starszych i Izraelitów przedstawiają pierwsze działania Jezusa i Kościoła