Epifaniczny tom 11 – rozdział 2 – str. 74
Próby wyzwolenia
i nie wytrwał w związanej z tym duchowej podróży – gdyby nie podjął i nie wykonał poświęcenia – pewnym jest, że Pan posłałby nań silne złudzenie – symboliczną zarazę (2Tes. 2:9-12) – jak to uczynił i czyni wobec niewiernych, począwszy od roku 1878 w sześciu przesiewaniach Żniwa. Antytypiczny miecz z wersetu 3 reprezentuje kontrowersyjną prawdę, obalającą błędy niewiernych. Także i to ma miejsce w odniesieniu do niewiernych antytypicznych Izraelitów od roku 1878. Nie są oni pokazani w tym typie, który traktuje tylko o prawdziwych Izraelitach.
(6) Zganienie Mojżesza i Aarona przez faraona za wzbudzanie w sercach Izraelitów pragnienia wolności (w. 4) jest typem zganienia przez szatana Jezusa i Kościoła za wzbudzanie w sercach antytypicznego Izraela pragnienia uwolnienia od grzechu, błędu, samolubstwa, światowości i śmierci. Takie pragnienie w Izraelu, z powodu którego mniej pracowali, przedstawia pragnienie antytypicznego Izraela, częściowo uwalniające go od ucisku grzechu, błędu, samolubstwa, światowości i śmierci. W antytypie dokonało się to przez pokutę, wiarę, usprawiedliwienie, poświęcenie i wierne ich wykonywanie. Hamowało to oczywiście rozwijanie się klątwy w nich, tak jak częściowe zwolnienie Izraela od pracy uwalniało go od uciążliwego trudu. Ponieważ te rezultaty były kolejno owocami pracy obydwu Mojżeszów i Aaronów, faraon i szatan byli źli na odnośnych Mojżeszów i Aaronów, i ganili ich. Polecenie Mojżeszowi i Aaronowi przez faraona, by wykonywali pracę niewolników (w. 4), jest typem wysiłków szatana, by poddać Jezusa i Kościół grzechowi, błędowi, samolubstwu, światowości i śmierci, co próbował uczynić przez cały okres Żniwa, szczególnie w sześciu przesiewaniach. Faraon obciążał Mojżesza i Aarona (w. 5) odpowiedzialnością za odciąganie wielu od pracy. Niektórzy z uciskanych byli Egipcjanami, a inni – członkami innych narodów, którzy zrozumieli ducha wolności ogłaszanego przez Mojżesza i Aarona i którzy później rzeczywiście opuścili Egipt wraz z Izraelitami (2Moj. 12:38; 4Moj. 11:4).