Epifaniczny tom 11 – rozdział 2 – str. 106

Próby wyzwolenia

natomiast Jochebed (uwielbiona) wydaje się przedstawiać prawdę i jej sług – Przymierze Sary. Septuaginta, Wulgata i Biblia Syryjska następująco oddają fragment tego tekstu: „córkę siostry swego ojca”. Z wersetu 20, przed słowami „siostra swego ojca”, prawdopodobnie wypadło zatem hebrajskie słowo oznaczające córkę (bath). Taka uwaga jest konieczna, ponieważ poślubienie siostry ojca jest pogwałceniem moralnego prawa (3Moj. 20:19), co nie ma miejsca w przypadku siostry ciotecznej. Bóg raczej nie pobłogosławiłby tak niemoralnego związku takimi dziećmi jak Mojżesz, Aaron i Miriam (4 Moj. 26:59). Jak można zauważyć, w wersecie tym pominięte jest imię Miriam. Zawiera je jednak jeden ze starych hebrajskich manuskryptów, Pięcioksiąg Samarytański, a także tekst tego wersetu w Septuagincie i Biblii Syryjskiej. Do tego wersetu prawdopodobnie należą słowa „i Miriam, ich siostrę”. Jeśli tak jest, powinna ona być tutaj uważana, tak jak w niektórych (lecz nie wszystkich) innych fragmentach, jako typ Wielkiej Kompanii. Jak już przedstawiliśmy, na okres Epifanii Izaar przedstawia samozwańczych uzurpatorskich egzegetów, którzy są podzieleni na przesianych przez przesiewania przeciw doktrynie o ofiarach za grzech z okresu Paruzji i Epifanii (4Moj. 26:11) (Kore – łysina – co jest aluzją do wielkiej utraty prawdy przez nich), na zwolenników br. Olsona (Nefeg – korzeń) oraz na zwolenników br. Guntera (Zychry – zapamiętany). Pokazaliśmy już, że Husyjelitami (w. 22) są zwolennicy Sturgeona. Milton Riemer, dzielący wiele z poglądów, ducha i praktyk Menta Sturgeona, maskujący się pod nazwą zboru św. Józefa, w stanie Missouri, kieruje ruchem Riemerytów, pokazanych przez Myzaela (których Bóg zbawia). Inni przyjęli część ducha, poglądów i praktyk Menta Sturgeona, najwyraźniej nie wiedząc o tym fakcie, i utworzyli dwie grupy: Bolgerytów (Elisafan – Bóg obserwuje) oraz Lardenitów (Setry – chroniony).

      (34) Aaron (oświecony, nauczyciel – w. 23) reprezentuje tutaj Kościół Paruzji i Epifanii jako rzecznika Chrystusa do braci i społeczeństwa. Elizabet (Boska przysięga) przedstawia Przymierze Potwierdzone Przysięgą,

poprzednia stronanastępna strona