Epifaniczny tom 11 – rozdział 2 – str. 114
Próby wyzwolenia
(39) W antytypie polecenie to oznaczało, że Jezus i klasa Aarona, zmuszona przez szatana za pośrednictwem jego rzeczników do podania przekonującego potwierdzenia faktu, iż są Boskimi posłańcami, mieli przedstawić prawdę na temat powodów dozwolenia na zło (które pochodzi od szatana i jest takie jak szatan, smok). Wymagało to od Kościoła użycia władzy nauczyciela (laski), która tak zastosowana, podała prawdziwe wyjaśnienie. Zło wśród ogółu rodzaju ludzkiego zostało dozwolone po to, by przez doświadczenie nauczyć ludzkość niezmiernej grzeszności grzechu oraz okropności jego skutków, tak by przeciwne temu doświadczenie z dobrem mogło nauczyć ją przeciwnej lekcji odnośnie sprawiedliwości. Obydwa te doświadczenia zostały zamierzone po to, by zniechęcić ludzi do grzechu, a zachęcić do sprawiedliwości. Kościołowi zło pomagało w (1) ofiarowaniu się, (2) niszczeniu złych cech oraz (3) budowaniu dobrych cech. To polecenie zostało w antytypie wypełnione (w. 10) przez publiczną dystrybucję broszury „Pokarm dla myślących chrześcijan” oraz odpowiednie wykłady publiczne, korespondencję i rozmowy. Prywatnie lud Pana skorzystał z niego poprzez tę broszurę oraz poprzez „Cienie Przybytku”, a także wykłady pielgrzymów, nauki starszych, listy i rozmowy. Wezwanie przez faraona (w. 11) swych mędrców i czarowników przedstawia zebranie przez szatana uczonych i wodzów nauczających błędu, jako jego rzeczników, by obalili poglądy na ten temat. Magicy, Jannes i Jambres, rzucający swe laski są typem uczonych i wodzów nauczających błędu, przedstawiających fałszywe i niewystarczające wyjaśnienia na ten temat. Połknięcie przez tanin Aarona ich taninim obrazuje to, jak wyjaśnienie tego tematu przez Kościół całkowicie obaliło wyjaśnienia antytypicznych magików. Jedyny rzeczywisty skutek, jaki przez tę scenę został osiągnięty zarówno w typie, jak i w antytypie – jeśli chodzi o typicznego i antytypicznego faraona – to zatwardzenie jego serca, będące dowodem tego, że prawda i błąd mają zatwardzający wpływ na złe, samolubne serce i umysł. Bóg zapowiedział taki rezultat zarówno w typie, jak i antytypie.