Epifaniczny tom 11 – rozdział 2 – str. 117

które ją tworzą, nie nazywając ich trzecią biadą. Na temat tej części Księgi nasz Pastor podał nam bardzo wiele myśli. Te uwagi skłaniają nas zatem do pominięcia obecnie analizy 2Moj. 7:14-10:20 oraz do ponownego zajęcia się niewolą i wyzwoleniem Izraela, począwszy od 2Moj. 10:21, gdzie zaczynają być przedstawiane wydarzenia następujące po ósmej pladze.

      (42) Dziewiątą plagą była ciemność (2Moj. 10:21-23), która odpowiada piątej z siedmiu ostatnich plag Objawienia, jak dowodzi tego odniesienie do ciemności w każdym z tych przypadków (Obj. 16:10,11). Na podstawie tego i kilku innych przypadków można zauważyć, że chronologiczna kolejność przedstawiania dziesięciu plag oraz trzech biad i siedmiu ostatnich plag w większości przypadków nie jest taka sama. Wierzymy, że powód tej różnicy, jeśli chodzi o kolejność chronologiczną siedmiu ostatnich plag oraz ich odpowiedników wśród dziesięciu plag, jest następujący: Siedem ostatnich plag podaje chronologiczną kolejność wydawania siedmiu tomów, których treść częściowo zawierała uciążliwe myśli, natomiast numeryczna kolejność odpowiednich plag w Egipcie podaje chronologiczny porządek, w jakim te uciążliwe myśli po raz pierwszy zaczęły być odczuwane – bez względu na to, czy były one wyrażone w siedmiu tomach czy gdzie indziej. I tak, antytrynitaryzm, główna myśl tomu V, zaczął być odczuwany pod koniec Żniwa (pokazane w dziewiątej pladze egipskiej), kiedy to po raz pierwszy zaczął być przedstawiany opinii publicznej, np. w B.S.M. [„The Bible Student Monthly”, magazyn wydawany przez Pastora Russella – przypis tł.], „Twórcą trójcy był cesarz Konstantyn” (B.S.M., tom VI, nr 4, kwiecień 1914). Tom 7 popełnił błąd utożsamienia czasu wylania większości z siedmiu plag Objawienia z numeryczną kolejnością niektórych z dziesięciu plag w Egipcie, lecz w niektórych przypadkach nie podał żadnej równoległości między tymi dwoma grupami plag, gdzie powinny one być podane.

      (43) Następujące doświadczenie wyjaśnia powód różnicy między kolejnością większości z dziesięciu plag w Egipcie

poprzednia stronanastępna strona