Epifaniczny tom 11 – rozdział 2 – str. 127

Próby wyzwolenia

Dziewiąta plaga zaczęła być odczuwana tuż przed kwietniem 1911 roku, ponieważ kazanie na temat nieśmiertelności duszy – które rozpoczęło tę plagę i które ukazało się w B.S.M. w kwietniu 1911 roku – zostało wygłoszone i opublikowane w gazetach na krótko przed tą datą, a następnie (tj. w kwietniu 1911 roku) zostało opublikowane w B.S.M. Wtedy szatan zaczął przedstawiać swoją ofertę kompromisu, ponieważ Jezus zaczął ją odrzucać w B.S.M. w czerwcu 1911 roku, w kazaniu „Obraz świętego narodu”, jak pokazaliśmy to powyżej. By uczynić tę myśl jasną, pragniemy przypomnieć naszym czytelnikom różnicę między czasem następowania wydarzeń w typach seryjnych, a ich następowaniem w antytypach. W typie, który obejmuje ciąg czynów, każdy z nich musi dobiec do końca, zanim rozpocznie się następny czyn. Na przykład, Eliasz i Elizeusz musieli przejść przez Jordan, zanim zaczęli rozmawiać za Jordanem, tak jak Eliasz musiał uderzyć Jordan, zanim przez niego przeszli. Ale w antytypie, gdzie odpowiednie wydarzenia obejmują pewne okresy, czasami w tym okresie antytypiczny Eliasz mógł uderzać, a innym razem w tym okresie on i antytypiczny Elizeusz mogli przechodzić przez Jordan; jeszcze w innym czasie tego okresu mogli iść i rozmawiać za Jordanem, jak pokazaliśmy to w P ’32, 127 [zob. TP ’62, 109 – przypis tł.]. Początki antytypicznych wydarzeń zwykle występują w takiej samej kolejności, jaka została podana dla wydarzeń typicznych.

      (53) Podobnie jest w tym antytypie – ciemność (w. 23) rozpoczęła się na krótko przed kwietniem 1911 roku, a jej ostatni wyraźny zarys nastąpił wraz z wygłoszeniem i opublikowaniem (w gazetach) kazania pod tytułem „Twórcą trójcy był cesarz Konstantyn”. Nieco później, w kwietniu 1914 roku, kazanie to zostało opublikowane w B.S.M., dokładnie trzy pełne lata po rozpoczęciu się ciemności, co jest antytypem trzech pełnych dni ciemności (w. 22). W czasie trwania tych trzech dni faraon złożył swą ofertę Mojżeszowi, co jest typem oferty kompromisu ze strony szatana. Zaczęła się ona niebawem po opublikowaniu kazania na temat nieśmiertelności, ponieważ w B.S.M., tom 3, nr 6 (czerwiec 1911), dwa miesiące później, w kazaniu na temat „Obrazu świętego narodu” Jezus zaczął udzielać Swej odmowy przyjęcia oferty kompromisu.

poprzednia stronanastępna strona