Epifaniczny tom 11 – rozdział 2 – str. 130-144
poprzednia strona – następna strona
Próby wyzwolenia
PYTANIA
(1) O czym traktuje 2Moj.5 – czego jest typem? Czego typem jest wizyta Mojżesza i Aarona u faraona, po uprzednim skontaktowaniu się z Izraelem? Jak nie powinniśmy, a jak powinniśmy rozumieć ich rozmowę w antytypie?
(2) Jak wypełniły się w antytypie słowa Mojżesza i Aarona: „Tak mówi Pan”? Jak wypełniły się słowa: „Wypuść lud mój”? Jak wypełniło się podanie przez nich celu tej prośby? Jak wypełniły się słowa, że miało to być radosne święto; że miało to być dla Pana; że miało mieć miejsce na pustyni; że prośba ta była złożona w imieniu Pana? Co miało to zasugerować bezstronnej osobie w typie i antytypie?
(3) O czym traktują wersety 1-5 i co ten fakt nam umożliwia? Czego typem jest przybycie Mojżesza i Aarona do Egiptu oraz ich pierwsze działania wobec Izraela? Co dzięki tym dwóm antytypom jesteśmy w stanie zrozumieć? Przez jakie trzy publikacje została dokonana pierwsza publiczna praca Żniwa na polu literackim? Jakie inne formy służby były używane w pracy publicznej i którzy pielgrzymi brali w tym udział? Jaka służba i na jaką skalę była wówczas wykonywana? Jakie słowa pokazują tę pracę w typie?
(4) Jakie trzy rzeczy zawierała arogancka odpowiedź faraona – czego typem są te trzy rzeczy? W jaki sposób szatan nie udzielił, a w jaki udzielił tych odpowiedzi? Jakie prawdy przedstawiał Chrystus i Kościół od kwietnia 1877 do kwietnia 1878? Jakie przeciwstawne błędy jednocześnie obalali? Czym było takie głoszenie i związane z nim pragnienia? Jakich trzech rzeczy dokonały przeciwstawne twierdzenia i postępowanie kleru, polityków i arystokratów? Co towarzyszyło temu sprzeciwowi – kto i w jaki sposób był ich inspiratorem? Jakie trzy rzeczy szatan przez to uczynił i co w ten sposób wypełnił?
(5) Kiedy rozpoczęło się zaprzeczanie i przeszkadzanie przez szatana – co szatan udzielił swoim rzecznikom i dlaczego? Co przez wieki czynił wobec prawdy i kiedy był zmuszony ponownie jej wysłuchać? Czego nie dokonało, a czego dokonało jego postępowanie – jak i gdzie jest to przedstawione? Co słowo spotkać oznacza w takich kontekstach jak 2Moj. 5:3; 4:24; 4 Moj. 23:3,4,15,16? Czego nie oznaczają, a co oznaczają słowa: „Bóg Hebrajczyków spotkał nas” – jak wypełnił się antytyp tych słów? Co ilustruje grzeczność typicznej prośby i czego wypełnieniem ona była? Jaka nowa rzecz została dodana jako powód spełnienia prośby i co ona ilustruje? Co stałoby się w antytypie, gdyby Izrael nie podjął i nie wytrwał w symbolicznej podróży? Jak potwierdza to 2 Tes. 2:9-12 oraz sześć przesiewań Żniwa w odniesieniu do antytypicznej zarazy? Co reprezentuje miecz z wersetu 3 i jak działa on wobec niewiernych?
(6) Czego typem jest zganienie Mojżesza i Aarona przez faraona za wzbudzanie w Izraelu pragnienia wolności? Jaki wpływ w typie i antytypie miało wzbudzanie tego pragnienia i jak to się dokonało w antytypie? Jak w typie i antytypie wpłynęło to na faraona i szatana? Czego typem było polecenie Mojżeszowi i Aaronowi przez faraona, by wykonywali pracę niewolników i kiedy usiłował on to czynić? Co przedstawia obciążanie Mojżesza i Aarona przez faraona odpowiedzialnością za odciąganie Izraelitów i innych od pracy? Jakie inne wersety poza wersetem 5 dowodzą, że ten odpoczynek dotyczył także innych niż typiczny i antytypiczny lud Boży? Kto udzielił antytypicznej nagany – co się do tego przyczyniło i jak została ona podana?
(7) Co pokazują wersety 6-9 – w jaki sposób faraon starał się naprawić tę sytuację i jak jego środki miały osiągnąć ten cel? Jak wyglądało to w antytypie? Co przedstawia wyrażenie: „Jordan wzbiera i wylewa na wszystkie brzegi swoje przez cały czas żniwa”? Jakie okresy potwierdzają prawdziwość tego stwierdzenia, a jaki okres czyni to szczególnie?
(8) Co stanowi antytypicznych przełożonych i nadzorców z w. 6 – jakie dwie rzeczy czynili typiczni i antytypiczni nadzorcy? Jak potwierdzają to wersety 10-21? Jakie są niektóre przykłady takich reformatorów w świecie polityki, moralności, religii i kapitalizmu? Co usiłowali oni osiągnąć, a co rzeczywiście osiągnęli i dlaczego? Kiedy rozpoczęły się kontrposunięcia szatana i jakie dwie rzeczy to potwierdzają? Czego nie powinniśmy, a co powinniśmy rozumieć w odniesieniu do czasu trwania tej polityki szatana? Jaką cechę szczególną posiadają antytypy i wypełnienia następujących po sobie typów i symbolicznych czynów? Jakie ilustracje to potwierdzają? W czym właściwość ta nie jest widoczna?
(9) Co przedstawia polecenie faraona, by zmusić Izraela do cięższej pracy i komu polecenie to zostało wydane w typie i antytypie? Kiedy i przez co rozpoczął to w świecie polityki, przemysłu i finansów? Jakie są inne przejawy tego ucisku i co osiągnęli reformatorzy? Jak to ciemiężenie działa pod względem religijnym od roku 1878 – wśród jakich trzech klas?
(10) Co w tej kwestii potwierdzają fakty obecnego Żniwa? Jak przejawia się to w świecie przestępczym, w ubóstwie, w edukacji, zarządzaniu krajem, w świecie finansów i przemysłu i w świecie pracy? Jak historyk Simonds podsumowuje narodową i finansową sytuację?
(11) Jakie fakty dowodzą tego ucisku w życiu rodzinnym? Jakie – w świecie religijnym: w jakich sześciu ogólnych formach (podaj niektóre szczegóły) i wśród jakich trzech grup? Jak jest to widoczne w tak zwanym „społeczeństwie”? Czego dowodzą te wszystkie fakty? Kiedy zgodnie z typem szatan rozpoczął to ciemiężenie i co od tego czasu robi z tym uciskiem? Jak go realizuje i kto jest prawdziwym ciemiężcą?
(12) Czego typem jest twierdzenie faraona, że Izraelici są leniwi? Obrazem czego jest okrucieństwo faraona niszczącego Izrael coraz cięższą pracą? Jak antytypiczni przełożeni i reformatorzy zostali zachęceni do takiego działania? Na jakich sześć sposobów zostało to wobec nich dokonane? Czego typem jest polecenie faraona dla przełożonych i nadzorców, by zniechęcali Izraelitów do słuchania rzekomo zwodniczych słów?
(13) Czego typem jest wyjście przełożonych i nadzorców do wypełnienia swego zadania – co przedstawia zwrócenie się przez nich do ludu? Jakie są tego przykłady w każdej grupie ciemiężców? Jaki jest tego przykład w świecie religijnym? Gdzie jeszcze zostało wprowadzone podobne ciemiężenie? Co ilustrują słowa przełożonych i nadzorców: „Tak mówi faraon”? Co przedstawia stwierdzenie: „Nie będę wam dawał słomy”? Co obrazuje ich polecenie: „Sami idźcie, zbierajcie sobie słomę, gdzie znajdziecie”? Co pokazują słowa: „z pracy waszej niczego się nie ujmie”? Jaki cel szatana jest w ten sposób objawiony?
(14) Co obrazuje rozproszenie się Izraelitów po całym Egipcie? Co pokazuje szukanie przez lud ścierni zamiast wcześniej dostarczanej słomy? Co przedstawia ponaglanie ludu przez przełożonych i gdzie jest to widoczne? Co jest siłą napędową domagającą się ostatniej odrobiny w tym uciskaniu? W jaki sposób formy klątwy działają oddzielnie i wzajemnie? Czego typem jest bicie nadzorców – podaj przykłady? Co sprawiały ich własne błędy i jaką szatańską politykę ilustruje to postępowanie?
(15) Co obrazuje żądanie przełożonych, aby nadzorcy podali powód niedostarczenia wymaganej liczby cegieł? Do czego odnosi się wczoraj, a do czego dzisiaj i o czym powinniśmy pamiętać? Do czego cierpienia reformatorów ich pobudzały i jak działali oni w grupach? W czym są pokazane te publiczne działania i na jakie trzy rzeczy szczególnie się oni skarżyli? Jak ich skargi były przedstawiane i czego były antytypem?
(16) Jaki wniosek należy wyciągnąć na podstawie oskarżenia przełożonych oraz wyliczania przez nadzorców ich własnych cierpień? W jaki sposób antytyp dowodzi, iż ten wniosek jest słuszny – czego typem są słowa: „Dlaczego tak postępujesz ze sługami swoimi?” Co przedstawiają słowa: „Słudzy twoi są bici” i jaki jest tego przykład? Co przedstawia obciążanie winą Egipcjan przez nadzorców? Co pozwala nam zrozumieć, że nadzorcy są typem reformatorów?
(17) Jaki jest typiczny i antytypiczny związek wersetów 17 i 18 z wersetami 7 i 8 – w jaki sposób szatan udzielił odpowiedzi jako antytypu wersetów 17 i 18? Czego typem jest dostrzeżenie przez nadzorców swej ciężkiej sytuacji – w jakich dwóch dziedzinach i u kogo widoczna jest ta porażka? Jaki jest związek drugiej połowy wersetu 19 z drugą połową wersetu 11? Czego typem jest spotkanie nadzorców z Mojżeszem i Aaronem po ich rozmowie z faraonem? Co jest wspaniałą tego ilustracją? Co ta Strażnica zapowiadała w odniesieniu do srebra i w jaki sposób wpłynęło to na kampanię Komitetu Demokratycznego? Czego było to częściowym antytypem?
(18) Co przedstawia życzenie nadzorców, by Bóg zbadał i osądził Mojżesza i Aarona jako rzekome źródło problemów? Czego typem są myśli związane z ich życzeniem – jaką arogancją w rzeczywistości wykazali się nadzorcy i przed czym ostrzega ich postępowanie? Jak należy traktować niepopularność wśród bezbożnych? Jakie wady ujawnia werset 21 u nadzorców i jakich zalet, niezbędnych do zdobycia prawdy, im brakowało? Czego typem są słowa nadzorców, że Mojżesz i Aaron włożyli miecz w ręce faraona i czyj przypadek to ilustruje? Jakie inne rzeczy są ilustracją wypełnienia się tego typu?
(19) Co przedstawia powrót Mojżesza do Jehowy z doniesieniem o niepowodzeniu? Co pokazuje jego smutek z powodu rozwoju tej sytuacji i w jaki sposób nasz Pan wyraził antytyp postępowania Mojżesza z w. 22 i 23? Dlaczego zarówno Mojżesz, jak i Jezus odczuwali rozczarowanie z powodu takiego rezultatu pomimo uprzednich ostrzeżeń i co ukazują nam w. 22 i 23? Jakie myśli związane z naszym Panem wzbudza to w naszym umyśle i sercu? Jak potwierdzają to przytoczone wersety? Jakie trudne doświadczenie jest tutaj pokazane i jakich lekcji możemy nauczyć się z w. 22 i 23?
(20) Jaką część 2Moj. dotychczas omówiliśmy i co przedstawiają ostatnie dwa wersety 2Moj. 5? Co pokazuje 2Moj. 6:1-13 – co to oznaczało dla faraona i szatana? Co reprezentuje zachęta udzielona Mojżeszowi? Jak Bóg przyjął przeciwdziałające kroki faraona i szatana? Jakie słowa są tego typem? Jakiej wiedzy według tych słów początkowo brakowało Mojżeszowi i naszemu Panu – kiedy została im udzielona i co uczyniła z ich smutkiem? Czego miała dokonać w typie i antytypie silna ręka Boga i jaka jest różnica w typie i antytypie między wypuszczeniem a wypędzeniem Izraela?
(21) Co w typie i antytypie miało na celu powtórzenie słów Boga i jaki jest powód tego nacisku? Czego jest to typem? Co przedstawiają słowa Boga: „Jam Jehowa”? Jaki kontrast zawarty jest w wersecie 3 i czego jest on typem? Jaka jest różnica między rzeczywistymi objawieniami Boga w Żniwie Żydowskim i w Żniwie obecnym? Jaki szczególny Boski przymiot był aktywny w rzeczywistych objawieniach Żniwa Wieku Żydowskiego? Jak jest to biblijnie potwierdzone? Jak jest to potwierdzone w rzeczywistych objawieniach Paruzji i Epifanii? Dlaczego rzeczywiste objawienia Żniwa Żydowskiego były przedstawione pod imieniem Wszechmogącego Boga, a objawienia obecne pod imieniem Jehowy? Gdzie można znaleźć szczegóły na ten temat?
(22) Jakie odniesienia są czynione w w. 4, a jakie – w w. 5-8 – przy omawianiu jakich wersetów były one typicznie i antytypicznie przedstawione? Co będzie tutaj wyjaśnione i jaki jest pierwszy z tych elementów? Co to wyrażenie oznacza – w czym rzeczy te zostały wypełnione typicznie i kiedy zostaną szczegółowo podane? Jaki jest drugi z tych elementów i czego typem są te słowa? Co przedstawia zapewnienie, że Izrael pozna, iż jego Bogiem jest Jehowa? Co obrazują w. 1-8? Czego powinniśmy się z tego nauczyć i jaki godny uwagi fakt jest w ten sposób nam pokazany? Jak jest to przedstawione w typie?
(23) W jaki sposób Izrael miał poznać Boga jako Jehowę i dlaczego należało się tego spodziewać? W jaki sposób odnosi się to do antytypicznego Izraela? Dla kogo cenne są zapewnienia obiecanego dziedzictwa w Kanaanie? Co przedstawia przysięga (1 Moj. 22:16-18) złożona Abrahamowi, Izaakowi i Jakubowi? Czym ta przysięga jest dla nas? Czemu miało służyć w typie i antytypie dodanie przez Boga do obietnicy słów „Ja Jehowa” i kto jest gwarancją jej wypełnienia?
(24) Co przedstawia przekazanie przez Mojżesza Izraelowi rzeczy z wersetów 1-8? O jakie siedem doktryn szczególnie chodziło w ogłaszaniu przez Jezusa antytypów wersetów 1-8? Czego antytypem było ich podawanie przez Niego? Przez kogo były one podawane i kim stał się nasz Pastor w roku 1879? Jak i dlaczego Izrael przyjął poselstwo Mojżesza z wersetu 9? Czego jest to ilustracją i co cechowało dzieło prawdy między kwietniem 1878 a październikiem 1880? Czego ta uwaga nie dotyczy i jak możemy udowodnić, że w tym czasie nie było spładzania z Ducha? Czego w antytypie nie dotyczy, a czego dotyczy w. 9?
(25) Co w antytypie było powodem bezowocności poselstwa Mojżesza wobec Izraela? Czego i dlaczego bracia spodziewali się 16 Nisan 1878 roku? Do czego doprowadziło niespełnienie się tego oczekiwania? Jak bracia Barbour i Russell różnili się w swoim stanowisku co do tego oczekiwania? Co p. Barbour wówczas rozpoczął i kontynuował? Jaki wpływ te dwie rzeczy miały na antytypicznych Izraelitów, spłodzonych i niespłodzonych z Ducha, poza ruchem prawdy? Jakie błędy tymczasowo utrzymywały innych antytypicznych Izraelitów z dala od prawdy – jaki był ich stosunek do poselstwa Jezusa z tego okresu? W jaki sposób wzmożony ucisk w postaci grzechu wpływał na słabych i chwiejnych? Jakiego typu to wszystko jest wypełnieniem i który stan – typiczny czy antytypiczny – był bardziej smutny?
(26) Co czynił Bóg w omawianym okresie? Dlaczego polecenie to odnosimy w antytypie do publicznej pracy Żniwa? Jak wobec tego polecenia zachowali się Jezus i Kościół i jakie były tego wyniki? Co można powiedzieć o odpowiedzi Mojżesza? Jaka jest różnica między wyrażeniami: „Jehowa mówił do Mojżesza” i „Mojżesz mówił przed Jehową”
(27) Do czego ta różnica odnosi się w antytypie? W kim postawa naszego Pana znalazła odzwierciedlenie i w jaki sposób odbyło się mówienie przed Panem w antytypie – według jakiej zasady? Co jest oczywistą prawdą? Co znaczą słowa Mojżesza, że był nieobrzezanych warg? Czego te rzeczy są ilustracją? Jaki rezultat to gwarantowało, jeśli chodzi o perswazję moralną i do czego trzeba było się uciec w typie i antytypie? Co oznacza w antytypie podwójna liczba mnoga hebrajskiego słowa oznaczającego wargi? Jaki jest związek między wersetami 10-12 oraz 29 i 30? Jak należy traktować 2Moj. 6:14-27 i co pozwala to nam zrozumieć – z czym należy łączyć 2Moj. 6:10-13 i 28-30?
(28) Czego typem jest polecenie przez Boga Mojżeszowi i Aaronowi, by wyzwolili Izrael, i kiedy polecenie to zostało udzielone? Czego Jezus dokonał przez onego Sługę jako przygotowanie do wykonania tego polecenia? Jaki był charakter tych dwóch pozycji jako literatury Żniwa? Jak te dwa dzieła są związane z poleceniem Jehowy z wersetu 13 i gdzie jest przedstawiony typ pierwszego z nich? Dlaczego genealogie z 2Moj. 6:13-27 zostały wtrącone między te polecenia i ich instrukcje a ich wykonanie? Co wyjaśnia, a co nie wyjaśnia umieszczenia genealogii w tym miejscu?
(29) W czym pomoże nam pamiętanie o tle antytypów genealogii – co już wcześniej zostało w tym względzie uczynione i gdzie w tej części fakt ten jest potwierdzony? Zacytuj i wyjaśnij w. 26 i 27 na ten temat – w jaki sposób ich sformułowania kontrastują z Mojżeszem i Aaronem w innych częściach 40 lat doświadczeń, od opuszczenia Egiptu do wejścia do Kanaanu? Dlaczego odnośne wyrażenia definiujące i ograniczające są tutaj umieszczone i czego dowodzą one o antytypach? Na co ten fakt nam pozwala i jakie drugorzędne zastosowanie nie jest w ten sposób wykluczone? Na co przygotowują nas powyższe uwagi?
(30) Jaki fakt w tej genealogii powinien być najpierw zauważony i ile pokoleń Izraela jest tutaj wymienionych genealogicznie? Jaką drugą uderzającą rzecz zawiera ta genealogia – jaki jest, a jaki nie jest charakter tych pominięć i na czym to polega? Kto i w jaki sposób jest najpierw podany w tych genealogiach? Kto jest pokazany w Rubenie, a kto w Symeonie? Dlaczego tak utrzymujemy?
(31) Co Meraryci Epifanii już uczynili wobec Obozu Epifanii – kiedy uczynią więcej i po jakim doświadczeniu? Jaki typ to pokazuje? Czym po swym oczyszczeniu staną się Gersonici Epifanii i co uczynią? Z jakiego punktu widzenia dokonują się podziały tych Lewitów Epifanii, jako antytyp podziałów Rubena i Symeona? Kogo dla celów Epifanii reprezentują: Henoch (Enoch), Falu, Hesron i Charmii? Gdzie i wśród kogo są aktywni Gersonici Epifanii, a czego jeszcze nie robią? Kogo dla celów Epifanii przedstawia Jamuel, Jamyn, Achod, Jachyn, Sochar i Saul? Jakie jest prawdopodobne znaczenie faktu, że Saul miał kananejską matkę?
(32) Do genealogii jakiego pokolenia następnie przechodzimy i dlaczego nasz opis będzie zwięzły? Kim są Gersonici, Meraryci i Kaatyci Epifanii? Gdzie są oni opisani, razem z trzema grupami Lewitów z pozostałych okresów? Kogo reprezentuje Lewi? Jakie są dwie grupy Gersonitów Epifanii? Kto jest ich typem? Kim są Amramici, Izaaryci, Hebronici i Husyjelici Epifanii? Kogo przedstawia Kaat, Meraryci Mahelego i Meraryci Muzego? Która grupa z ostatnio wymienionych jest obecnie najbardziej aktywna – co ona posiada i kontroluje?
(33) Kogo nie reprezentuje Amram w wersecie 20 – kto przewodził, a kto nie przewodził Amramitom? Kogo przedstawiają Amram i Jochebed? Jakie dodatkowe słowo obecne jest w wyrażeniu „siostra swego ojca” w Septuagincie, Wulgacie i Biblii Syryjskiej i dlaczego jest ono konieczne? Imię jakiej kobiety jest pominięte w genealogii Przekładu A.V. i jakie źródła je zawierają? Typem kogo jest ona w tym kontekście? Na jakie trzy grupy podzielili się antytypiczni Izaaryci? Co jest tego typem? Jakie podziały utworzyli Sturgeonici? Co jest tego typem? Jak to jest w przypadku tych, którzy nigdy nie byli zwolennikami Menta Sturgeona?
(34) Co oznaczają i reprezentują tutaj Aaron, Elizabeth, jej syn Nadab, Abihu? Kogo przedstawiają Eleazar i Itamar – jaka była ich służba i uprawnienia? Jakie są trzy podziały antytypicznych Korytów? Pod jakim względem Eleazar i jego syn Pinechas przedstawiają naszego Pastora? Jak rozwinął się on w antytypicznego Pinechasa – co oznacza to imię i w jaki sposób pasuje ono w antytypie do naszego Pastora? Czego nie wiemy o żonie Eleazara i czego prawdopodobnie jest to typem? Jakie jest podsumowanie 2Moj. 6:14-25?
(35) Co dostatecznie zrobiliśmy z wersetami 26-30 i co w ten sposób całkowicie omówiliśmy? Co i dlaczego uczynimy z fragmentem od 2Moj. 7:14-10:20 – dlaczego omówimy jednak tutaj dziesiątą plagę? Co wystarczy powiedzieć na temat pierwszej plagi – czym różni się ona od trzeciego znaku i dlaczego należy na to zwrócić uwagę? Jakich innych czynów, choć bardzo podobnych, nie powinniśmy utożsamiać? Dlaczego podajemy powyższe uwagi? Jaka nie jest numeryczna kolejność trzech biad i siedmiu ostatnich plag Objawienia w stosunku do dziesięciu egipskich plag?
(36) Co czyni Bóg w 2Moj. 7:1-7 i co to przedstawia? Jaka była dotychczasowa władza Mojżesza i co oznacza uczynienie go bogiem dla faraona? Jak i dlaczego to wpłynęło na władzę Aarona? Jaka władza była wcześniej używana w typie i antytypie i jaki był tego wpływ na faraona i szatana? Od kiedy Bóg zmienił w antytypie ten stan rzeczy i co to zmieniło w używaniu Jezusa przez Boga? Kiedy Jezus otrzymał tę większą władzę, a kiedy Bóg zaczął to sugerować – jakie wyrażenie zawiera tę sugestię? Co nasz Pan rozpoczął we wrześniu 1881 roku? Co oznacza polecenie, by Mojżesz ogłosił wszystko to, co Bóg mu powiedział, co następnie miał uczynić Aaron? Jaki był, a jaki nie był charakter tego, co Aaron miał powiedzieć do faraona? Jaki był antytyp polecenia dla Mojżesza i co ono oznaczało dla Aarona? Jaki był antytyp polecenia dla Aarona, by nie prosić faraona – jakie było antytypiczne żądanie?
(37) W jaki sposób Bóg zatwardzał serce faraona i jaki był rezultat tego zatwardzania? Jakie są antytypy tych rzeczy? Jakie były słowa Jehowy do Mojżesza odnoszące się do Jego postępowania w związku z nieposłuszeństwem faraona i co one przedstawiały? Co Jehowa powiedział Mojżeszowi o wpływie tych sądów na Egipt i jaki jest tego antytyp? Co przedstawia uczynienie przez Mojżesza i Aarona tego, co Bóg im rozkazał? Ilu braci finansowało tę pracę – co mniejszy ofiarodawca poczuł i uczynił, gdy dowiedział się o kwocie ofiarowanej przez większego ofiarodawcę? Co wspomagało publiczne rozpowszechnianie „Pokarmu dla myślących chrześcijan” i jak związana z tym praca była prowadzona wśród braci prywatnie? Czego typem jest to, że w chwili używania władzy nad faraonem Mojżesz miał 80, a Aaron 83 lata?
(38) Jakiego polecenia udziela Bóg Mojżeszowi i Aaronowi w wersetach 8 i 9? Jakie hebrajskie słowo jest użyte, a jakie nie jest użyte na określenie tego, czym stała się laska Aarona po rzuceniu jej przed faraonem? Co oznacza nachash i w jakich pokrewnych wersetach jest ono używane? W jaki sposób taninim (liczba mnoga od tanin) jest błędnie przetłumaczone w 1 Moj. 1:21 – jak tłumaczą je Rotherham i Young? Jakie są niektóre przykłady tych taninim? Jakie jest zwyczajowe tłumaczenie taninim w Biblii i jak traktowali to racjonaliści? W jaki sposób biblijne aluzje do nich zostały potwierdzone i jaka jest nazwa i długość największego z dotychczas odnalezionych? Jakie wydaje się być poprawne tłumaczenie w 2Moj. 7:9,10,12? Jakie są inne biblijne przypadki występowania tanin i jak jest ono w nich stosowane? Co mówi o tym Objawienie? Dlaczego najbardziej prawdopodobnym znaczeniem taninim z 2Moj. 7:9,10,12 jest krokodyl?
(39) Co oznaczało w antytypie polecenie z w. 8 i 9? Czego od Kościoła wymagał antytyp przemienienia przez Aarona jego laski w tanin? Przez co polecenie to zostało wypełnione w antytypie publicznie i prywatnie, wśród braci? Co przedstawia wezwanie przez faraona swych mędrców, magików i czarowników? Czego typem jest rzucenie lasek przez Jannesa i Jambresa oraz połknięcie ich taninim przez tanin Aarona? Jaki skutek miała ta scena na faraona i szatana i czego to jest dowodem?
(40) Kto nie podaje, a kto podaje imiona i narodowość dwóch czarowników faraona? Co wskazuje na ich narodowość i co oznaczają imiona Jannes i Jambres – czego historia Jannesa i Jambresa dowodzi co do czasu antytypu? Jakie dwa zastosowania obydwu czarowników podał nasz Pastor, a jakiego zastosowania nie podał i dlaczego? Kto je podał i w jaki sposób? Jakie dwie inne grupy podwójnych typów wyrażają te same zjawiska ogólne? Kogo reprezentuje Nadab i Abihu? Kogo – Mojżesz i Aaron dwa razy uderzający w skałę? Jaki jest związek między antytypami Mojżesza i Aarona a antytypami Jannesa i Jambresa? Jaki jest ich związek z antytypami Nadaba i Abihu?
(41) Jaki jest powód przerwy w kontynuowaniu tego rozdziału? Jakie są powody omówienia tutaj dziesiątej plagi? Co charakterystycznego można znaleźć w Księdze Objawienia w związku z wykonaniem trzeciej biady? Gdzie rozpoczyna się opis wydarzeń następujących po ósmej pladze?
(42) Która z plag Objawienia odpowiada dziewiątej pladze egipskiej? Jak jest to potwierdzone? Jaką różnicę w kolejności znajdujemy między plagami egipskimi a plagami i biadami z Objawienia? Co wyznacza ich kolejność w Objawieniu, a co w 2Moj. – podaj przykład? Jaki błąd w tym względzie występuje w tomie 7?
(43) Jakie doświadczenie wyjaśnia powód różnicy w kolejności między niektórymi z dziesięciu plag egipskich a siedmioma ostatnimi plagami z Obj. 16? Jaka była lekcja z tego doświadczenia? W którym roku postawa ta zaczęła się zmieniać w odniesieniu do nieśmiertelności, a w którym w odniesieniu do trójcy? W jakich artykułach B.S.M. były te tematy bardziej bezpośrednio omawiane wobec opinii publicznej? W jaki sposób fakty te wyjaśniają różnicę w kolejności chronologicznej plag z punktu widzenia 2Moj. i Objawienia?
(44) Jaki skutek wywarły na faraonie pierwszych dziewięć plag i co to przedstawia? Kiedy rozpoczął się antytyp i na czym polegał kompromis? Co można powiedzieć o tym kompromisie w typie i antytypie? Jakiej lekcji możemy nauczyć się z tej propozycji w odniesieniu do wszystkich ofert szatana? Kto nie miał, a kto miał prawo do rzeczy będących przedmiotem kompromisów?
(45) Co nie jest pokazane przez rozmowy między faraonem i Mojżeszem – jaki jest antytyp tych rozmów? Co w krótkości było antytypiczną dziewiątą plagą – kiedy zaczęła ona działać i przez jakie dwie nauki działała? Jak szatan odpowiedział na antytypiczną dziewiątą plagę? Jakie klasy, przychodzące wówczas do prawdy, umożliwiły szatanowi w jeszcze inny sposób składanie oferty pójścia na kompromis z poświęceniem i na czym to polegało? Jakie inne warunki on wówczas stworzył, by umożliwić kompromis w kwestii poświęcenia?
(46) Jaka jest jedna z ulubionych metod szatana osiągania swych celów? Jaka instytucja szatana jest tego przykładem i jak rosła władza papiestwa? Jaka jest szczególna cecha współczesnej dyplomacji i kto ją wprowadził? Jaki był zwyczaj starożytnych narodów w odniesieniu do przebywania ich ambasadorów na dworach innych narodów, a jaki zwyczaj wprowadziło papiestwo i dlaczego? Do czego i w jaki sposób to stopniowo prowadziło? Jaką sztukę papiestwo w ten sposób stworzyło i utrwaliło i jakie proroctwo częściowo wypełniło?
(47) Co Mojżesz zrobił z propozycją faraona i co to przedstawia? Co ilustruje zdecydowanie Mojżesza w tej odmowie? Czym skończyła się konfrontacja zręczności naszego Pana i szatana w tej kwestii i dlaczego nasz Pan odrzucił ofertę szatana? Jaka cecha odpowiedzi Mojżesza stawała się silniejsza w miarę jej podawania – jak jest to pokazane i co to obrazuje? Do czego Izraelowi było potrzebne bydło i co w antytypie wiązało się z chęcią szatana zatrzymania go dla siebie? Do czego Izraelowi były potrzebne trzody i co w antytypie wiązało się z chęcią szatana zatrzymania ich dla siebie? Do czego doprowadziłaby zgoda na pragnienia szatana w tym względzie? W jaki sposób Chrystus na to zareagował? Jaką szczególną rzecz chciał szatan uzyskać poprzez swą ofertę i dlaczego zgoda na jego żądanie doprowadziłaby do takiego skutku? Czego typem jest odmowa Mojżesza postawienia siebie i Izraela w sytuacji, w której nie mogliby składać ofiar?
(48) W jaki sposób Jezus nie odpowiedział, a w jaki odpowiedział na propozycję kompromisu ze strony szatana? W jaki sposób i przez kogo to uczynił – wymień niektóre z odnośnych tematów, jakie ukazały się w BSM w latach 1911 (tom 3), 1912, 1913, 1914?
(49) Przez jakich jeszcze innych sług prawdy oraz w jaki sposób odpowiedział On szatanowi? Jakie były tematy wykładów w odcinkach? Gdzie te wykłady nie były, a gdzie były wygłaszane – na jakich innych spotkaniach był podkreślany ten temat i przez kogo? Czego dowodzą fakty przytoczone w tym i poprzednim akapicie i jaki antytyp nasz Pan w ten sposób wypełnił?
(50) Przez co Bóg przede wszystkim zatwardził serce faraona w tym i w innych przypadkach? Przez co uczynił to w sposób drugorzędny? Dlaczego było to naturalnym efektem i jak reagował szatan w procesie zatwardzania swego serca?
(51) Do czego wtedy posunął się faraon – jakie jest dosłowne tłumaczenie jego groźby i odpowiedzi Mojżesza? Czego Mojżesz nie powiedział? Jaki jest związek uwag Mojżesza z 2Moj. 11 z wydarzeniami z 2Moj. 10:24-29 i jak fakty potwierdzają prawdziwość słów Mojżesza? W jakiej roli Mojżesz poszedł do faraona na ich ostatnie spotkanie? Jaka jest różnica w zachowaniu faraona podczas jego pierwszego i ostatniego spotkania z Mojżeszem – jak Mojżesz przyjął kapitulację faraona? Jakiego należy spodziewać się efektu w przypadku upartego sprzeciwiania się Boskim celom?
(52) Jak nie wypełnił się, a jak wypełnił antytyp groźby faraona – jaki charakter musiały mieć te czyny? Kiedy i jak zaczęła być odczuwana dziewiąta plaga? Kiedy szatan zaczął proponować swój kompromis i jakim kazaniem Jezus zaczął go odrzucać? Jak przebiega ciąg czynów stanowiący typ seryjny, a w jaki sposób następuje wypełnienie się seryjnego antytypu – podaj przykład? Gdzie pokazaliśmy tę różnicę w wypełnianiu się typów i antytypów?
(53) Kiedy rozpoczęła się antytypiczna ciemność, a kiedy nastąpił jej ostatni wyraźny zarys – w jaki sposób te dwa elementy czasowe wypełniły chronologiczne zarysy typu? Kiedy faraon złożył typiczną ofertę kompromisu, a kiedy została złożona oferta antytypiczna? Jak jest to pokazane? Kiedy rozpoczęły się antytypiczna odmowa kompromisu oraz antytypiczna groźba – kiedy osiągnęła punkt kulminacyjny i co ją stanowiło? Czego cztery antytypy z wersetów 21-28 dowodzą odnośnie seryjnych antytypów? Dlaczego należy pamiętać o zasadzie, z której wynika ten zarys seryjnych typów i antytypów?
(54) Z czym była równoznaczna pierwsza część odpowiedzi Mojżesza? Co potwierdza tę myśl i jak słowa Mojżesza można zharmonizować z faktem ponownego zobaczenia przez niego faraona? W jaki sposób nie została, a w jaki została podana odpowiedź naszego Pana na groźbę szatana? Gdzie jest kontynuowana rozmowa Mojżesza z faraonem i w jaki sposób wersety z 2Moj. 11:1-3 są związane z tą rozmową? Co przedstawiają słowa Mojżesza w 2Moj. 11:4-8 i jaki wniosek powinniśmy wyciągnąć z tego faktu? Jaka literatura nie jest w ten sposób potępiona, a jakie formy propagandy są potępione i dlaczego? Jaki jest charakter poselstwa, które Lewici podają obecnie opinii publicznej, a które zostało podane do roku 1916, i co w świetle tych faktów można powiedzieć o zapisie w testamencie naszego Pastora, zabraniającym Towarzystwu przedstawiania opinii publicznej innych publikacji niż tych napisanych jego piórem? Jakie zło było wynikiem jego zlekceważenia i jak można było tego uniknąć?