Epifaniczny tom 11 – rozdział 1 – str. 22
Niewola Izraela i przygotowanie do wyzwolenia
Religijne przygotowanie Mojżesza przez jego matkę i ojca, które pomimo bałwochwalstwa Egiptu zachowało go w wierze Izraela, nie mogło być zaniechane dużo wcześniej, aż zaszczepiło religię Izraela w jego sercu i umyśle z taką siłą, że w czasie pobytu na dworze faraona, aż do 40. roku życia, pozostał on odporny na wpływy powszechnie praktykowanego wokół niego bałwochwalstwa. W czasie tych 35 lat jego matka niewątpliwie od czasu do czasu go odwiedzała i przypominała mu o wierze przodków. Czasem karmienia Jezusa, jako antytyp czasu karmienia piersią Mojżesza dla córki faraona, był okres od Jego 12. do 20. roku życia, kiedy to wkroczył On w wiek męski z punktu widzenia przynależności do pokolenia Judy, tj. członka pokolenia niepoświęconego (nielewickiego). Osiągnięcie przez Niego wieku 20 lat uczyniło Go członkiem synagogi z pełnym prawem głosu, ze wszystkimi obowiązkami takiego członkostwa. W tym czasie, jako antytyp przyprowadzenia Mojżesza do księżniczki po zakończeniu karmienia go piersią, Jezus został przyprowadzony do żydowskiego sekciarstwa. Przyjęcie Go jako jego syna odpowiada przyjęciu Mojżesza przez księżniczkę. Znaczenie imienia Mojżesz (wyciągnięty) nie tylko pasuje do typicznego właściciela tego imienia, który był wyciągnięty z wody przez księżniczkę, lecz jest typem odciągania naszego Pana przez żydowskie sekciarstwo od narodów, ponieważ żydowskie sekciarstwo starało się utrzymywać Izraelitów z dala od narodów pogańskich.
(15) W wieku czterdziestu lat Mojżesz odwiedził swój lud (w. 11) i wyciągnął z opresji jednego z jego członków. Św. Paweł (Żyd. 11:24-26) powołuje się na to jako na wyrzeczenie się przez niego księżniczki jako swojej matki i wybranie urągań oraz (typicznych) cierpień Chrystusa z ludem Bożym zamiast przyjemności, grzechów i bogactw Egiptu. To typicznie łączy zatem odpowiednie doświadczenia Mojżesza ze służbą naszego Pana, w czasie której Jezus odmawiał posłuszeństwa żydowskiemu sekciarstwu i wyrzekał się go jako Swej symbolicznej matki. Pełny rozwój Mojżesza w tym czasie jest typem pełnej doskonałości człowieczeństwa naszego Pana, gdy rozpoczynał Swą służbę. Tak jak Mojżesz przyszedł do swych braci w ich niedoli,