Epifaniczny tom 11 – rozdział 1 – str. 33
Niewola Izraela i przygotowanie do wyzwolenia
a Jakub – typem Kościoła jako odbiorcy tego przymierza, nasuwa myśl o Bogu i Nasieniu, Głowie i Ciele, jako odbiorcach obietnic, dla których i przez których mają być błogosławione narody ziemi. Zatem Bóg w Swej mądrości, sprawiedliwości i mocy objawia się tutaj typicznemu i antytypicznemu Mojżeszowi jako Ten, który w interesie wszystkich wypełni Przymierze dla Boga jako miłości oraz dla Jego szczególnego Nasienia. Pełne czci pochylenie głowy przez Mojżesza, tak by nie patrzeć na Boga, przedstawia głęboką cześć naszego Pana, która skłoniła Go do tego, by uporczywie nie wpatrywał się w Boga, gdy Ten objawiał się Chrystusowi jako Wypełniający obietnice Przymierza Potwierdzonego Przysięgą.
(25) Wyraźne dostrzeganie przez Boga (w. 7) niedoli Izraela jako Jego ludu w Egipcie obrazuje współczujące dostrzeganie przez Boga niedoli antytypicznego Izraela jako Jego ludu w symbolicznym Egipcie, obecnym złym świecie. Usłyszenie przez Niego jego wołania z powodu ucisku przełożonych jest typem Jego współczującego zrozumienia krzyków antytypicznego Izraela z powodu obciążeń i okrucieństw grzechu, błędu i śmierci. Uznanie (poznanie) jego utrapień ilustruje Jego współczujące zrozumienie smutku Jego ludu w stanie klątwy. Tutaj – zarówno w typie, jak i w antytypie – wielki umysł i serce Boga są otwarte dla typicznego i antytypicznego Mojżesza poprzez zrozumienie i współczucie dla Jego uciskanego ludu. Zarówno w przypadku cielesnego, jak i duchowego Izraela „we wszelkim ucisku ich i on był uciśniony”, i dlatego zaplanował posłanie typicznego i antytypicznego posłańca Swej łaski w celu ich wyzwolenia (Izaj. 63:9). Wyrażenie „zstępuję [dosłowne tłumaczenie w. 8], abym wybawił ich”, pokazujące Mojżeszowi, że Bóg uruchamia przez niego szereg działań prowadzących do wyzwolenia Izraela spod władzy Egipcjan, jest typem oświadczenia Boga wobec Jezusa, że poprzez przygotowania i fakt Jego drugiego adwentu uruchamia szereg działań i wydarzeń, które doprowadzą do wyzwolenia ludu Bożego spod władzy szatana i jego sług.