Epifaniczny tom 11 – rozdział 1 – str. 42
Niewola Izraela i przygotowanie do wyzwolenia
w miarę postępowania przez ludzkość Gościńcem Świątobliwości do doskonałości. (3) Odbywa się też w czasie Małego Okresu, kiedy przez bezpośrednie poświęcenie się Jehowie i przez wierne jego wypełnianie w końcowej próbie tego okresu antytypiczni Izraelici złożą ofiarę pokazaną w typie jako proroczą prośbę z wersetu 18.
(35) W typie podróż nazwana jest podróżą na pustynię, ponieważ w każdej z jej trzech części jako poświęcenie oznacza ona oddzielenie od królestwa szatana w rzeczywistości i w duchu. Polecenie poproszenia o zgodę na złożenie ofiary pod koniec tej podróży, trzeciego dnia, jest typem polecenia Jehowy danego Chrystusowi, by On oraz wodzowie ludu Bożego w czasie drugiego adwentu w publicznej służbie przedstawili prośbę, by ludowi Bożemu pozwolono obrać taką drogę, która wszystkich jego członków doprowadzi do życia w pełni poświęconego i wiernego, co w przypadku ich wszystkich zakończy się wraz z końcem Małego Okresu. W antytypie prośba ta nie została przedstawiona słowami, lecz poprzez akt głoszenia poselstwa, którego spełnienia pragnęło serce. Zauważmy, że niektórzy kończą taki bieg w pierwszym z tych dni – Maluczkie Stadko i Wielka Kompania; niektórzy, jeśli chodzi o ich człowieczeństwo – Starożytni Godni i Młodociani Godni – kończą go na początku drugiego dnia; jeśli natomiast chodzi o nowe stworzenia Godnych, kończą go oni w czasie trzeciego dnia, co dotyczy też wszystkich w ich człowieczeństwie – niektórzy kończą podróż w sposób poczytany, a pozostali – rzeczywisty. Wyrażenie trzy dni nie oznacza więc, że ktokolwiek składa ofiarę Bogu dopiero trzeciego dnia, lecz że do tego czasu uczynią to wszyscy z nich, tj. rzecz ta przedstawiona jest z punktu widzenia skończonego obrazu, co jest częstym zastosowaniem biblijnym.
(36) Bóg powiedział (w.19) do Mojżesza, że wie, iż faraon wypuści lud dopiero pod przymusem potężnej mocy, co jest typem Bożej zapowiedzi danej Jezusowi, przed 1829 do 1844 r., że szatan wypuści lud Boży dopiero wtedy, gdy zostanie do tego zmuszony przez Boską moc. Poinformowanie Mojżesza