Epifaniczny tom 11 – rozdział 1 – str. 46
Niewola Izraela i przygotowanie do wyzwolenia
ani od wczoraj, ani od trzeciego dnia. Słowa Szczepana, że Mojżesz był uczony oraz mocny w słowie i czynie (Dz.Ap. 7:22) dowodzą, że stan Mojżesza, opisany w wersecie 10, nie dotyczy okresu przed jego ucieczką. Najwyraźniej stał się taki od chwili ucieczki z Egiptu do ziemi Madianitów. Nasz Pan jako istota ludzka nie posiadał więc tych trzech przeszkód, których typ znajduje się w tym wersecie. „Trzeci dzień” Mojżesza to prawdopodobnie okres jego ucieczki od faraona do ziemi madiańskiej, odpowiadający czasowi doświadczeń naszego Pana przy zmartwychwstaniu i wniebowstąpieniu. „Wczoraj” dla Mojżesza to prawdopodobnie okres jego pobytu w ziemi madiańskiej, zanim objawił się mu Pan, odpowiadający czasowi pobytu naszego Pana w niebie, od Pięćdziesiątnicy do roku 1799. Natomiast czas objawienia się Boga Mojżeszowi („od kiedy mówiłeś do sługi swego”) odpowiada pierwszej części dnia przygotowania, być może do roku 1844. W czasie tych trzech okresów nasz Pan jako istota duchowa posiadał te trzy przeszkody w kontaktowaniu się z ludźmi, o których typicznie wspomina ten werset. Dlatego w czasie tych trzech okresów potrzebował rzeczników z grona członków gwiezdnych.
(41) Boska odpowiedź dana Mojżeszowi poprzez pytanie i odpowiedź, przypominająca mu o Jego zdolności uczynienia człowieka elokwentnym, niemym lub głuchym, widzącym lub niewidomym, jest typem odpowiedzi Jehowy danej Jezusowi, że posiada On wszelką moc niezbędną do przygotowania Go, działającego w bracie Russellu, do tej misji lub do pozbawienia Go kwalifikacji do niej. Obietnica Boga dana Mojżeszowi, że udzieli mu niezbędnych słów i myśli (w. 11,12) jest typem Boskiego zapewnienia danego Jezusowi, że udzieli Jemu, działającemu przez brata Russella, słów do mówienia i myśli do wypowiadania. To oświadczenie dowodzi, że nawet w Swym uwielbionym stanie Jezus nie rozumie dotychczas nieobjawionych rzeczy, dopóki Bóg nie zechce ich objawić (Dz.Ap. 1:7; Obj. 1:1), co było też prawdą wtedy, gdy Jezus był w ciele (Mar. 13:32). Możemy więc być pewni, że tak jak słowa i myśli Mojżesza wypowiedziane w Egipcie były słowami i myślami Boga,