Epifaniczny tom 11 – rozdział 8 – str. 590
Przybytek Wieku Ewangelii (c.d.)
które zostały pominięte w opisie budowy Przybytku i jego sprzętów. Ponieważ niektóre z nich zostały już omówione, krótko omówimy pozostałe z nich. 2 Moj. 25:21 zawiera jeden z takich elementów, tzn. umieszczenie świadectwa w skrzyni arki. Świadectwem tym były kamienne tablice umieszczone w arce (do skrzyni włożysz świadectwo – 25:21). Ponieważ arka przedstawia Chrystusa poza zasłoną, umieszczenie w niej kamiennych tablic, będących typem prawa Nowego Przymierza, oznacza, że klasa Chrystusa poza zasłoną na zawsze pozostanie skarbnicą Boskiego prawa, wyrażonego w Nowym Przymierzu, i zawsze będzie pozostawać w harmonii z tym prawem. W 2Moj. 26:23,24 mamy kolejny taki punkt. W E 8 (str. 68-76) podaliśmy pewne szczegóły na temat ksiąg Biblii pokazanych w typie przez deski, drągi i słupy Przybytku. Jedna z dwóch desek narożnych w zachodniej ścianie Przybytku (dwie deski w narożnikach po dwóch bokach – w. 23) jest typem 5 Mojżeszowej. Częściowo znajdowała się ona po tej stronie Przybytku [południowej – przypis tł.], gdzie stał słup świątnicy najświętszej, będący typem księgi Objawienia, dokładnie przylegający do środka deski reprezentującej 4 Mojżeszową. Druga z tych dwóch narożnych desek w zachodniej ścianie Przybytku jest typem 3 Mojżeszowej. Częściowo znajdowała się ona po tej stronie Przybytku [północnej – przypis tł.], gdzie stał słup świątnicy najświętszej reprezentujący List do Żydów, dokładnie przylegający do środka deski reprezentującej 2Mojżeszową.
(12) Fakt, że te cztery narożne deski, będące typem czterech ksiąg Pięcioksięgu, częściowo znajdowały się w świątnicy najświętszej, symbolizuje ich bardzo bliski związek z księgami Nowego Testamentu, z których wszystkie – z wyjątkiem tych pokazanych w pięciu słupach przy wejściu do świątnicy – są pokazane w deskach i słupach świątnicy najświętszej. Tak jak w typie te narożne deski były tak rozmieszczone, by uczynić świątnicę najświętszą dokładnym sześcianem i w ten sposób zachować symetrię świątnicy najświętszej, tak w antytypie cztery księgi Pięcioksięgu,