Epifaniczny tom 11 – rozdział 6 – str. 429
Przy Górze Synaj
pełny rozdział nastąpił jednak dopiero mniej więcej w połowie okresu tiatyrskiego, a w kościele rzymskim wiele sporów i sekt powstało w okresie pergameńskim. W ten sposób między innymi przy pomocy symbolicznych plag Pan ukarał ich za grzech.
(69) Jehowa rozkazał następnie naszemu Panu (rzekł do Mojżesza – 2Moj. 33:1) opuścić warunki okresu pergameńskiego (stąd) i poprowadzić lud wyzwolony przez Niego z królestwa szatana, jako sfery grzechu i błędu (z ziemi egipskiej), do sfery prawdy i jej ducha (do ziemi), którą Bóg, w Swej sprawiedliwości w Przymierzu Potwierdzonym Przysięgą (przysiągł), obiecał sobie w Swym przymiocie miłości (Abrahamie), Chrystusowi (Izaakowi) i Kościołowi (Jakubowi) dać nasieniu Boga (nasieniu twemu dam ją). Ta sfera prawdy i jej ducha przez Boskiego Ducha, Słowo i opatrzność miała być oczyszczona z tego, co tak obficie obecnie ją zamieszkuje: światowości (Kananejczyka – w. 2), grzechu (Amorejczyka), tchórzostwa (Hetejczyka), przesiewania (Ferezejczyka), sekciarstwa (Hewejczyka) oraz gnębiących pokus (Jebuzejczyka) [różne antytypiczne znaczenia Ferezejczyków i Jebuzejczyków, por. str. 401, nie są sprzeczne, ponieważ błądziciele przejawiają te niełaski w różnym okresie, w swej bezbożnej ambicji wynoszenia się – przypis wyd.]. Lud Boży ma wejść i zdobyć tę sferę prawdy i jej ducha (ziemię – w. 3), która obfituje w prawdę (mleko) oraz radosne nadzieje (miód). Obietnica ta wydaje się być typem Paruzji i Epifanii, kiedy to prawda i jej radosne nadzieje ponownie zostały przywrócone ludowi Bożemu. Bóg oznajmia, że w Swym przymiocie sprawiedliwości nie pójdzie i nie będzie łączył się ze Swym ludem Wieku Ewangelii (sam nie pójdę pośród ciebie), ponieważ zwłaszcza przez przesiewanie niewiary w Wieku Ewangelii okazali oni swój upór i samowolę (lud karku twardego). Lecz w tym Bóg okazał miłosierdzie, ponieważ gdyby postępował z nimi według sprawiedliwości, zniszczyłby ich (bym cię nie wytracił). Przez kazania za pośrednictwem członków gwiezdnych, ich szczególnych i innych pomocników Bóg ogłosił Swą decyzję