Epifaniczny tom 12 – rozdział 7 – str. 691
Przymioty i zastosowania Biblii
prowadzi do tego samego rezultatu w odniesieniu do wiernych i niewiernych Tysiąclecia. W ten sposób każdy zarys tego planu ma swój wkład w jedność całości – chwałę Boga, polegającą na tym, że dobrzy otrzymają doskonałe życie, a niepoprawnie źli przestaną istnieć, co jest niezbędnym warunkiem powszechnego panowania sprawiedliwości.
Są jeszcze inne elementy przymiotu jedności, przepełniające Biblię. Owoce Biblii osiągają swe żniwo, rodząc w tych, którzy na nią reagują, jednego Ducha Bożego – jednego w posiadaniu prawdy, sprawiedliwości i świętości, jednego w odrazie, unikaniu i opozycji wobec zła. Istnienie jedności dostrzegamy w różnorodności siedmiu elementów składowych Biblii. Zwróćmy uwagę na całkowitą jedność z charakterem Boga, z którego wypływają one wszystkie! Każda z biblijnych doktryn, przykazań, obietnic, napomnień, proroctw, historii i typów jest w harmonii z Boskim charakterem, gdyż wyraża Jego umysł. Nie należy oczywiście rozumieć, iż oznacza to, że podłe rzeczy tam wspomniane wypływają z Jego charakteru. Postanowił On je zapisać jako ostrzegające przykłady. Z tego punktu widzenia ich zapisanie pozostaje w harmonii z Jego charakterem. Jednak nie tylko te rzeczy są w harmonii i nie tylko one wypływają z Jego charakteru. Znamienna harmonia panuje między okupem, centralną doktryną Biblii, a siedmioma rodzajami myśli Biblii, przy czym ostatnie trzy – proroctwa, historie i typy – powinny być rozumiane jako ograniczone w poprzednim zdaniu, ponieważ wyrażone tam rzeczy są kwestią zapisu historycznego i nie wszystkie z nich są z konieczności usankcjonowane przez Boga – te niebudujące spośród nich są ostrzeżeniem przed złem.
Prosimy zwrócić uwagę na jedność okupu z jednością Boga oraz na to, jak przeczy to trójcy. Ponieważ okup czyni zadość sprawiedliwości, musiał być złożony przez kogoś, kto nie jest Bogiem, co obala trójcę, niszcząc ją także z kilku innych punktów widzenia. Bóg nie mógł być okupem, równoważną ceną za Adama, ponieważ Bóg jest kimś więcej niż doskonały człowiek – tak więc trójca jest fałszem, gdyż przeczy pod tym względem okupowi.