Epifaniczny tom 12 – rozdział 7 – str. 692

Przymioty i zastosowania Biblii

Bóg nie mógł też umrzeć, a więc trójca przeczy temu elementowi okupu. Karą za grzech jest śmierć, nie wieczne męki, ponieważ cena okupu została złożona przez śmierć Jezusa, nie przez poddanie Go wiecznym mękom. Z tego samego powodu człowiek nie jest nieśmiertelny, ponieważ okup wymagał śmierci Jezusa, który zatem do tego czasu nie był nieśmiertelny. Ponieważ okup został złożony za wszystkich, wszyscy muszą mieć szansę skorzystania z niego. Jednak większość ludzkości umarła bez osiągnięcia tej korzyści, której muszą zatem dostąpić po obudzeniu z umarłych. Okup jest prawdziwą, nie jedynie pozorną śmiercią, i dlatego umarli przebywający w stanie śmierci są nieświadomi. Okup oznacza usprawiedliwienie z wiary: skoro bowiem Jezus spłaca nasz dług bez jakiejkolwiek zasługi z naszej strony, jedyną rzeczą, jaką musimy zrobić, by z niego skorzystać, jest jego przyjęcie. Stąd mamy usprawiedliwienie z wiary, ponieważ Jezus spłacił wszystko. Okup dowodzi, że człowiek jest w naturze ludzkiej, nie częściowo ludzkiej, a częściowo duchowej, ponieważ to właśnie człowiek Jezus Chrystus, nie człowiek-duch Jezus Chrystus, skosztował śmierci za każdego. Całemu rodzajowi ludzkiemu okup zapewnia możliwość restytucji do doskonałości Adamowej i przywróconego raju, nie do duchowego życia w niebie. Okup, który udoskonala nasze człowieczeństwo, sprawia, że Kościół w swym człowieczeństwie nadaje się do podjęcia i kontynuowania poświęcenia i śmierci z Chrystusem. Widzimy zatem jedność okupu z innymi doktrynami Biblii. Jest on probierzem prawdy i błędu. W podobny sposób moglibyśmy wykazać jedność okupu z wszystkimi przykazaniami, obietnicami, napomnieniami, proroctwami i typami Biblii, lecz uważamy, że wystarczająco dużo zostało wyżej powiedziane na temat jego jedności z planem, bez dalszego wchodzenia w szczegóły związane z tym zarysem jedności Biblii.

      Kilka słów poświęcimy jedności pozostałych sześciu części elementów Biblii. Cudowna jedność panuje w etycznych zasadach Boskiego Słowa. Jedność tę widać w tym, że wszystkie te zasady są obliczone na osiągnięcie jednego celu wszystkich słów i czynów Boga – Jego uwielbienia. Zasady te obracają się

poprzednia stronanastępna strona