Epifaniczny tom 12 – rozdział 7 – str. 699
Przymioty i zastosowania Biblii
tyle cierpień w rodzinie ludzkiej (Rzym. 8:20; Dz.Ap. 14:22). Harmonię można znaleźć w tym, że doświadczenia te Bóg wykorzystuje w celach edukacyjnych: (1) by doskonalić Swój lud, szczególnie pod względem współczucia, przebaczenia, delikatności, miłosierdzia, życzliwości i dobroczynności (Rzym. 8:28,29; 2Kor. 4:16-18), przygotowując go w ten sposób na miłosiernych i wiernych pomocników dla świata w czasie Królestwa; oraz (2) by poprzez straszne doświadczenia ze złem nauczyć świat nienawiści do grzechu jako przyczyny jego nieszczęść, gdy dla kontrastu zakosztuje on doświadczenia ze sprawiedliwością, dzięki któremu w wyniku błogosławionych skutków odwracania degradacji fizycznej, umysłowej, artystycznej, moralnej i religijnej do stanu fizycznego, umysłowego, artystycznego, moralnego i religijnego podniesienia do doskonałości nauczy się miłować sprawiedliwość. Te dwa doświadczenia, dwie szkoły, odwrócą większość ludzkości od grzechu ku sprawiedliwości, czyniąc ją w ten sposób odpowiednią do wiecznego życia. Doprowadzenie do takich rezultatów jest oczywiście znamiennym przejawem Boskiej mądrości, sprawiedliwości, miłości i mocy (Rzym. 8:20,21; 11:32; Psalm 90:4-12, [doświadczenie ze złem], 13-17 [doświadczenie ze sprawiedliwością]). Niektórzy myślą, że Biblia przeczy sobie w doktrynie wyboru (tzn. Boska miłość ograniczona w zbawieniu tylko do nielicznych, śmierć Chrystusa ograniczona w zbawieniu tylko do nielicznych i dzieło Ducha ograniczone w zbawieniu tylko do nielicznych – 2Tes. 2:13; Jak. 2:5) i doktrynie wolnej łaski (Boska miłość, śmierć Chrystusa i dzieło Ducha dla zbawienia wszystkich – Jana 3:16,17; Żyd. 2:9; Obj. 22:17). Harmonia pojawi się bardzo szybko, jeśli fragmenty dotyczące wyboru odniesiemy do drugiej dyspensacji, szczególnie do Wieku Ewangelii (Joela 2:29), a fragmenty dotyczące wolnej łaski – do trzeciej dyspensacji w jej Wieku Tysiąclecia. Obecnie Bóg powołuje wybranych, aby użyć ich do błogosławienia w Tysiącleciu wszystkich niewybranych (Joela 2:28; Rzym. 8:20-22; 11:25-32).
Niektórzy podejrzewają, że nie ma harmonii pomiędzy biblijną doktryną o doznawaniu dużej ilości zła na ziemi przez sprawiedliwych (Dz.Ap. 14:22; Żyd. 10:32-34; 2Kor. 11:23-27)