Epifaniczny tom 12 – rozdział 7 – str. 709
Przymioty i zastosowania Biblii
pokornych, ożywiając serce skruszonych” (Iz. 57:15). Jakże wzniosłe są następujące słowa Jezusa o Samym Sobie: „Jam jest droga i prawda, i żywot, nikt nie przychodzi do Ojca, tylko przeze mnie” (Jana 14:6). „Dana mi jest wszelka moc na niebie i na ziemi” (Mat. 28:18).
Sześć głównych cech artyzmu – jedność, różnorodność, harmonia, prostota, piękno i wzniosłość – nie są obecne w Biblii w taki sposób, który sprawiałby, że każda z nich sama w sobie istnieje w oddzielnej części Biblii, nie łącząc się z innymi cechami. Niekiedy występują one obok siebie, innym razem wzajemnie łączą się ze sobą. Weźmy na przykład 1 List Jana. Wszędzie łączą się tutaj ze sobą jedność, różnorodność, harmonia, prostota i wzniosłość. Księga Objawienia, dodająca do nich jeszcze zaletę piękna, łączy ze sobą wszystkie sześć z tych przymiotów. Prawdopodobnie czyni to w większym stopniu niż jakakolwiek inna księga. Osiem rozdziałów Pieśni nad Pieśniami obfituje w pięć zalet artyzmu z wyjątkiem prostoty. 5 Mojżeszowa łączy w sobie wszystkie sześć. Podobnie czyni Księga Ijoba. Nie powinniśmy także w tym miejscu pominąć Trenów Jeremiasza, które omawiając sprawy pełne powagi, przeplatają w swej poezji tych sześć przymiotów artyzmu. Można by przytoczyć inne księgi Biblii charakteryzujące się tym samym, lecz podaliśmy wystarczająco dużo, by udowodnić istnienie w Biblii takiego łączenia się tych zalet, oraz wystarczająco dużo, by udowodnić, że Biblia posiada przymiot artyzmu. Usprawiedliwia to zamknięcie tej analizy z udowodnionym twierdzeniem, że artyzm jest przymiotem Słowa Bożego.
Skrytość to kolejny przymiot Biblii, którym się zajmiemy. Stwierdzenie, że jednym z przymiotów Biblii jest skrytość na pierwszy rzut oka wydaje się sprzeczne z poglądem, że jest ona objawieniem. Jednak Biblia, rozum i fakty dowodzą, że skrytość jest jednym z jej przymiotów. Nie powinniśmy przez to rozumieć, że wszystko w Biblii jest skryte. Chodzi raczej o to, że znajdują się tam tajemnice, które Bóg chce ukryć przed ogółem ludzkości, niewybranymi. Biblia potwierdza to