Epifaniczny tom 12 – rozdział 7 – str. 713
Przymioty i zastosowania Biblii
niezwiązane i częściowo omówione rzeczy podane w Iz. 28. W obrazie pijaków Efraima w wersetach 1-4 przedstawiony jest rozkład chrześcijaństwa, gniew Boga przeciwko niemu oraz jego degradacja i upadek. Jednak w tym czasie Bóg miał zaszczycić Swych wiernych Samym Sobą (5), udzielając im prawdy i siły do wykonania ich dzieła (6). Ponownie zwracając się do wszystkich nominalnych chrześcijan, urzędowych i nieurzędowych, opisuje ich upadły stan błędu (7) i zwracania ich nieczystych teorii (8). Po krótkim wyjaśnieniu powyżej wersetów 9-14 przejdziemy do wersetu 15. Błądziciele zawarli przymierze ze śmiercią i piekłem, opowiadając się za pierwszymi kłamstwami szatana: nieistnieniem śmierci, przemianą umarłych z istot ludzkich w duchowe oraz świadomością umarłych i ich stanem błogości lub mąk (1 Moj. 3:4,5). Ponieważ jest to błąd (15), zostanie obalony w czasie gniewu (18), ponieważ Bóg uczynił Chrystusa Głową Swego Kościoła jako udzielającego światła (16). Wszystko będzie mierzył prawdą i sprawiedliwością i przy ich pomocy obali wszelki błąd jako schronienie błądzicieli (17). Ta prawda i sprawiedliwość bez końca będą nękać złych (19), ponieważ łoża wyznań nie zapewnią im żadnej wygody (20), gdyż Bóg będzie walczył o prawdę przeciwko błędowi i obali ich, czego typem jest jedna z bitew Dawida i jedna Jozuego (21). Szydzący z Jego Słowa są ostrzegani, by zaprzestać naśmiewania się, w przeciwnym razie bowiem tym mocniej zostaną związani złem i błędem, gdyż Bóg dokończy Swe dzieło wobec całej ziemi (22); następnie prosi o uwagę (23). Później, posługując się figurą rolnictwa, Bóg opisuje oranie, sianie, wzrost, żęcie i młócenie Jego ludu w czasie Wieku Ewangelii (24-29). Wszyscy zgodzą się, że w Iz. 28 mamy koncentrację wielu tematów, bardzo zdawkowo potraktowanych, co służy skrywaniu myśli. Bóg ukrywa w Biblii Swe tajemnice, tak by niewtajemniczeni nie mogli ich zrozumieć, nie tylko przez niepowiązane łączenie ze sobą częściowo omówionych tematów, lecz także przez przypowieści, niejasne sformułowania, język symboliczny, figury retoryczne, dwuznaczne słowa, słowa posiadające bardzo wiele znaczeń, pomijanie słów, idiomatyczne