Epifaniczny tom 12 – rozdział 7 – str. 714
Przymioty i zastosowania Biblii
wyrażenia charakterystyczne dla hebrajskiego, hebraizmy w grece Nowego Testamentu itp. Jednak w warunkach prób, kiedy klasa wiary musi dowieść swej gotowości do przyjęcia stopniowo coraz większego zrozumienia tych tajemnic, są one przed nią coraz bardziej odsłaniane. W ten sposób skrytość Biblii jest zachowana wobec klasy niewiary, a objawiona klasie wiary. To, co przytoczyliśmy powyżej, dowodzi, że skrytość jest przymiotem Biblii, że Bóg pragnął ukryć przed niewtajemniczonymi pewne tajemnice, które w tym życiu miały być objawione tylko wtajemniczonym. Niewybrani zrozumieją je w Tysiącleciu.
Prawdomówność to kolejny przymiot, jakim się zajmiemy. Przez prawdę rozumiemy harmonię z faktami i właściwymi zasadami, natomiast prawdomówność jest cechą takiej harmonii. Nasza definicja prawdy zakreśla obszar, w którym można znaleźć prawdomówność Biblii. Jest ona obecna w jej faktach i zasadach. Był taki czas, gdy fakty Biblii w oczach człowieka nie miały żadnych świadków swej prawdziwości, poza oświadczeniami Biblii na ten temat. Stan ten był wykorzystywany przez niewierzących jako okazja do zaprzeczania jej oświadczeniom na temat takich faktów. Od 1799 roku Pan odsłania jednak kolejno, poprzez różne odkrycia archeologiczne, fakty potwierdzające świadectwa Biblii. Historyczne świadectwa Asyrii, Babilonii, Mezopotamii, Arabii, Palestyny, Egiptu, Grecji itd. ujrzały światło dzienne w starożytnych zabytkach odkrywanych w postaci napisów klinowych, kamiennych i glinianych tablic, stel [pomników stawianych na grobach – przypis tł.], hieroglifów, papirusów, zawartości grobowców, osadów geologicznych, ruin, wyrobów garncarskich itp., potwierdzających praktycznie każde większe wydarzenie i wiele mniejszych z opisanych w Biblii. Obalają one wiele z twierdzeń wyższych krytyków przeciwko Biblii. W ten sposób zostały potwierdzone ogólne zarysy przedstawione w 1 Mojżeszowej, stworzenia człowieka w stanie niewinności, jego upadku w wyniku chytrości węża, dwie genealogie z 1Moj. 4 i 5 (w tabliczkach z Abydos), budowa arki, potop i ocalenie par